;

üzemanyag;benzin;MOL;gázolaj;Független Benzinkutak Szövetsége;

- Nálunk a legdrágább a benzin, a hazai üzemanyagárak a térségi középmezőnyből rögtön az élre ugrottak

Az árstop eltörlésével a térségi sorrend élére ugró benzintarifánk a 2010-es választások hete óta nem vezette a listát. Gázolajunk második.

A 480 forintos üzemanyagár-korlát váratlan, december 6-i eltörlését követő héten a hazai üzemanyagárak a térségi középmezőnyből rögtön az élre ugrottak – számítottuk ki a Cargopedia.hu című szállítmányozó oldal december 12-ével frissített adatbázisából. Eszerint most Magyarország és a környező hét állam rangsorában az átlag 627 forintos hazai benzinár számít a legmagasabbnak. Minket az „örök elsők”, Szlovákia és Ausztria követnek. A legolcsóbbnak 539 forinttal – amiként hagyományosan - Ukrajna számít, de most nagyon közel áll hozzá a román és a szlovén tarifa is. Magyarország adatbázisunk vezetésének elmúlt négy éve során soha nem állt a térségi benzinárlista élén. De az azt megelőző időszakból is csak az elsöprő Fidesz-KDNP-győzelmet hozó 2010-es parlamenti választások hetéről találtunk hasonló híradást. Bár a hazai benzin térségi helyezése gázolajunkénál általában jóval kedvezőbb, az elmúlt hónapok során általában – piaci – benzinünk számított a térség harmadik legdrágábbjának. (A 480 forintos hatósági üzemanyagáraknak a térségben tényleg nem akadt párjuk. Igaz, a kormánypropaganda azon állítása, hogy akár „Európában”, akár az EU-ban, ez lett volna a legolcsóbb, tényszerű tévedés.)

Az „új”, vagyis immár mindenkire érvényes, 691 forintos hazai gázolaj a térségben a második legdrágább. Csak az – e piacon hagyományosan drágának számító - szerbek 712 forintos átlaga számít magasabbnak. Utánunk következnek az – általában szintén drágább – osztrákok. A legolcsóbbak itt is az ukránok 574 forinttal, akiket a szlovének és a románok követnek. A dízelről ugyanakkor már messze nem állítható, hogy soha ne állt volna a térségi ársorrend élén. Csak idén – jellemzően a második fél évben - négy alkalommal jutott e kétes dicsőség piaci gázolajárunk osztályrészéül. (Ráadásul a Cargopedia június második hetéig a hazai átlagárba beleszámította a hatósági díjakat is, miközben a nemzetközi fuvarozók erre vonatkozó vásárlási joga már márciusban, illetve májusban megszűnt.) Igaz: az utóbbi idők során a gázolajhelyezés igen nagy kilengéseket mutatott. Míg november végén még nálunk volt a legdrágább, az ársapka eltörlése hetében a nyolc állam közül éppenséggel a harmadik legolcsóbbnak számított.

Szakértők lapunknak a helyzet hirtelen romlását elsősorban az ársapka eltörlésének áttételes hatásával, mégpedig a forintárfolyam javulásával magyarázták. 

Eszerint a hazai fizetőeszköz erősödésével a külföldi kutak viszonylag olcsóbbakká válnak. A másik hatás, hogy ugyan a kormánylépésre a – nagykereskedelmi árkorlát februári bevezetése után kivonuló – üzemanyag-importőrök lassan újra megjelennek a hazai piacon, a környező finomítóknál az évből hátra lévő néhány hétre valószínűleg nem a legkedvezőbb feltételekkel jutottak áruhoz. A jövő évre ugyanakkor remélhetőleg kedvezőbb árakat biztosító szerződéseket sikerül kötniük – vélekedett szakértőnk.

Európában a drágábbak közé tartozunk

Gulyás Gergely kancelláriaminiszter állítását, miszerint az árkorlát eltörlésével immár mindenkire kiterjedő hazai üzemanyagtarifák Európa alsó harmadába tartoznának, a legfrissebb Cargopedia-adatbázis cáfolja. Eszerint ugyanis a kontinens 42 államának rangsorában a hazai gázolajár a 17., a benziné pedig a 20. legmagasabb. A két termék tehát inkább a felső-középmezőnybe sorolható. A legolcsóbbak 313, illetve 344 forinttal változatlanul az oroszok. Utánuk jönnek a törökök, a beloruszok és a moldávok, akiket – immár uniós tagállamként – a bolgárok, illetve a máltaiak követnek. Sokkal magasabb üzemanyagárakért ugyanakkor nagyon messzire kellene utaznunk. A legdrágább ugyanis 863 és 882 forinttal most is Izland. A jeges szigetországot a norvégok, illetve Svájc, valamint - a gázolajpiacon - a svédek követik.

Januárra rendeződhet az ellátás

Az üzemanyagárkorlát eltörlésével lassan kezd visszarendeződni a hazai ellátás a rendes kerékvágásba – vélekedett megkeresésünkre Egri Gábor, a nagy láncokhoz nem tartozó töltőállomások érdekképviseletére az év elején alakult Független Benzinkutak Szövetségének elnöke. A Mol, egy egész hónap kihagyás után, most ismét biztosítja az importőrök levonulásával velük újonnan szerződött, kis töltőállomások megrendelésének negyedét. De beindult a behozatal is, amely piacon Egri Gábor saját vállalkozásai, az Envirochem és az Envikút is részt vesznek. Ugyanakkor a visszarendeződés saját meglátása szerint sem megy egyik napról a másikra. Így változatlanul tapasztalható üzemanyaghiány a kutakon. Szerinte a helyzet január első hetére állhat vissza az ársapka tavaly november 15-i bevezetését megelőző szintre. Azt nem kívánta megbecsülni, hogy az intézkedés hatályának elmúlt bő egy éve alatt hány kis kút ment tönkre az alacsony árak okozta veszteség miatt. Ugyanakkor szerinte a túlnyomó többség talpon maradt. (Más szakértők szerint ebben jelentős szerepet játszott az állami támogatás és a „márkátlan” kutak tavalyitól jelentősen elmaradó forgalma is.) Egri Gábor mindemellett jelezte: számos tagjuk még mindig nem kapta meg teljes egészében a harmadik negyedévre megítélt állami támogatást. Amiként a kormánytól a negyedik negyedév legalább december 6-ig terjedő időszakára is igényelnék az anyagi segítséget. Egyszersmind örömét fejezte ki afelett, hogy a kis kutakat nem sikerült a piacról „lesöpörni”. Reméli, hogy az elmúlt hónapok során az – üzemanyagot azonos, hatósági áron kínáló – „márkás” egységekhez átszokó vevőkörüket újból „versenyképes” áraik ismét visszacsábítják. Így a kis kutak piaci részesedése visszaállhat a tavalyi év végét megelőző, 30 százalék közeli szintre. Bebizonyosodott ugyanis, hogy behozatal és a – korábban jellemzően nem a Moltól vásárló – kis töltőállomások nélkül összeomlik a hazai ellátás – vélekedett az elnök. Reményét fejezte ki az iránt, hogy a Mollal idén létrejött üzleti kapcsolatok az ismét piacivá vált viszonyok közötti is gyümölcsözővé alakíthatók. A hatósági üzemanyagárak visszaállítására nem is mernek gondolni. Szerinte ez a lépés csak zavart és hiányt hozott. Ehelyett az FBSZ az autósok rászorultsági alapú támogatását javasolja – vázolta Egri Gábor.

Úgy nő, hogy csökken

Szerdától 4 forinttal csökken a benzin ára - közölte a Holtankoljak.net. Ennek megfelelően számításuk szerint egy literért átlag 634 forintot kérhetnek a kutaknál. A gázolajért viszont várhatóan 7 forinttal többet, 718 forintot kell majd fizetni. A portál az elmúlt napokban frissíthette átlagárszámítási módszertanát: a várható gázolajtarifa ugyanis a tarifák a december 6-n kihirdetett "árapka-mentesített" szintjénél az azóta tartó folyamatos nagykereskedelmi áresések ellenére is magasabb. Az irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára egyébként tegnap pont december 6-i, 80 dolláros szintjére állt vissza. A dollár az elmúlt hetek során a 400 forintos körüli értékről 380 alá süllyedt, ami szintén üzemanyagárcsökkentő tényező lenne. Megfigyelők szerint a hazai autósok meg is érdemelnének némi forinterősödést. Míg a nyersolajár lényegében a háború kitörése előtti szinten áll, az üzemanyagok az akkori, 480 forint körüli, a piacinak is megfelelő áraknál most literenként 150-200 forinttal drágábbak. Igaz, akkor a dollár még 320 forint alatt állt. Az autósok tehát egyértelműen a forint idei gyengülése miatt kénytelenek a két hete eltörölt hatósági áraknál többet fizetni.

Románia is megelőzte hazánkat, több nyugat-európai országban 5-6-szor annyit is megkeres egy átlagos munkavállaló.