Ennyi volt. 386 nap után megszűnt a 480-as hatósági üzemanyagár. Egy literért így mostantól 600-700 forintot kell leszurkolni.
Hallgatom a szakértőket hosszú hónapok óta, de őszintén szólva még mindig nem értem, mi a lépés oka. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér – szokás szerint azonnali, rendkívüli, éjjeli – sajtótájékoztatója megint szép példát mutatott a sima, szakmai beszédnek tűnő csúsztatásokra.
Unásig hangsúlyozták például, hogy a lépésre két nappal az orosz nyersolaj behozatalára vonatozó uniós szankciók életbe lépése „után”, illetve „miatt” kényszerültek. Arról viszont csak egy mellékmondatra futotta, hogy eme korlátozások alól Magyarország éppenséggel felmentést kapott. Tehát a Mol, ahogy eddig, ezután is, annyi orosz olajat hoz be, amennyit nem szégyell. De a hazai üzemanyagellátás se hétfő óta akadozik. Hernádi Zsolt ama érve, miszerint az általános hiányhoz a piac 30 százalékát korábban ellátó üzemanyag-importőrök „kiesése” vezetett, egy "is"-szócskával megáll. Ám ez nem a novemberi kiskereskedelmi, hanem a február végi, szintén 480 forinton meghúzott nagykereskedelmi árstop következménye. Amiről pedig az anyagi tartalékok nélküli, kis kutaknak az egekbe ugró piaci árak okozta, azonnali csődhelyzete miatt döntöttek. A nehéz helyzetű kiskereskedők védelmére más megoldást kidolgozva és csak a nagykereskedelmi árakat felszabadítva így alighanem maradhatott volna a kutakon az ársapka. Amúgy is fura, hogy egy cég – a Mol – versenytársakért kiált. A tájékoztatón össze-vissza keveredtek a nyersolajbehozatalra december 5-től, illetve az orosz olajtermékekre – például benzinre vagy gázolajra – február 5-től érvényes, szintén uniós tilalom hatásai is. Igaz: Hernádi Zsolt beszámolóját, miszerint ez utóbbi, tehát jövőre várható – és ezúttal Magyarországra is vonatkozó - korlátozás már érdemben rontja a Mol helyzetét, nincs okunk megkérdőjelezni. Hisz a szintén molos szlovák Slovnaftból - a jelenlegi helyzettel szemben - akkortól nem érkezhet hozzánk orosz olajból készült üzemanyag. De erre az elmúlt legalább fél év alatt is felkészülhettek volna, például az Adria-vezetéken keresztül világpiaci nyersanyagok vásárlásával. Nem vonhatjuk kétségbe a százhalombattai finomítóban pont a nagykarbantartások után jelentkező hibák termeléscsökkentő hatását sem. De ez sem indokolhat egy, az utóbbi napokra jellemző, szinte teljes, országos üzemanyagstopot.
Mellékesen a kormány ama, újdonsült energiaminiszter javaslatára törölte el az ársapkát, aki hosszú évekig helyettesként erősítette az OTP-ben Csányi Sándor Mol-alelnököt, illetve csak december eleji kinevezésével vált meg egy Mol-gyökerű gáznagykereskedő nem-ügyvezető-elnöki tisztségétől.
Akárhogy is: ha a Mol nem akar benzint adni, akkor nem lesz benzin. Még Orbán Viktor kedvéért se. Pedig telne rá a Mol idén várható, kétezermilliárdot közelítő nyereségéből.
Igaz: így majd pár százalékkal - milliárddal - több osztalékot kapnak az ingyen Mol-tulajdonossá vált, baráti alapítványok.