Első ránézésre teljesen ártalmatlannak tűnik az az elégedettségi kérdőív, amelyet a Kréta rendszeren keresztül küldtek ki a szülőknek.
„A köznevelés helyzetének felülvizsgálata hónapok óta tart. A Belügyminisztérium elkötelezett, hogy javítsa az oktatás minőségét és gyermekeink meg tudjanak felelni a jövő kihívásainak” - olvasható a tárca által küldött rendszerüzenetben. Kimondottan kérik a szülőket, hogy vegyenek részt a felmérésben, amely anonim és semmiféle adat nem kapcsolódik hozzá.
Az egyik kérdés az, van-e az osztályában olyan tanuló, aki magatartásával súlyosan zavarja osztálytársait vagy egyéb súlyos magatartási problémák vannak vele. Ezt követően gyorsan áttérnek a diákok leterheltségét firtató kérdésekre: mennyi időt tölt a gyerek házi feladattal, vagy éppen jár-e magántanárhoz. Itt már érezhetően közeledünk a pedagógusokkal kapcsolatos témákhoz. „Ön szerint gyermekének iskolai teljesítményét mennyire objektíven, azaz teljesítményének és képességeinek megfelelően mérik a pedagógusok?” Ezt 1-től 5-ig lehet osztályozni, az 1-es a nagyon szubjektív.
Ugyanakkor akad egy olyan kérdés is, amely erőteljesen manipulatív, s nem tudni, mi vezette a kérdés megalkotóit, amikor a következőkre kíváncsiak:
Ezzel lényegében egy, a kormányzati narratívában terjedő állítást szeretnének visszaigazoltatni a szülőkkel, miszerint a diákok nem amiatt állnak ki tanáraik mellett, mert ők is hasonlóan látják a helyzetet, hanem azért, mert bevonják őket.
Bencsik András: Szörnyetegek lepték el a tanári pályát, akik egy szörnyeteg generációt nevelnek fel