vásár;advent;

- A fővárosi önkormányzat kasszája helyett Fidesz-közeli vállalkozó zsebébe vándorolnak a Vörösmarty téri adventi vásárból befolyó tízmilliók

Ünnepi NER-bevétel. 

Már toborozzák az idei Vörösmarty és a Szent István téri adventi vásár pavilonjaiban dolgozó pultosokat és árusokat, de Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi fideszes polgármester hivatalosan még mindig nem döntött arról, hogy kiadja-e a rendezéshez szükséges közterület foglalási engedélyeket. „Egyelőre csak elvi hozzájárulást adtak ki, a határozat még folyamatban van” – válaszolta a belvárosi önkormányzat az ünnepi rendezvény részleteit firtató kérdéseinkre. A közterület használati kérelmekről ugyanis a kerületi idevágó rendelete szerint egy személyben a polgármester dönt. A kerület számára ismert szervezői körnek aligha kell aggódnia.

Az önkormányzat válaszában sietve tisztázta, hogy a vásár rendezésében nem vesznek részt, a kerület csupán a helyszínt biztosítja a határozat kiadásával. Így arra sincs ráhatásuk, hogy a rendezvény szervezője hogyan választja ki a vásárban árusító kereskedőket, illetve milyen bérleti díj és feltételek mellett biztosítja számukra a részvételt. A kerület csak a vásár időtartamára, a tér berendezésének módjára, a köztisztasági feladatok ellátására szabhat feltételeket.

Az önkormányzat számára – közölték – az ikonikus belvárosi tereken rendezett turisztikai látványosság mindössze egy közterület-használati ügy. A szervező a kerületi rendeletben rögzített díj ellenben „bérbe veszi” a területet az önkormányzattól. Ennek a nagy távolságtartásnak némiképpen ellentmond, hogy a kerület a Vörösmarty téri vásár megrendezésével ugyanazt a céget bízta meg, amelyik már 12 éve szervezi a kerületi vásárt a Szent István téren a Bazilika előtt. A döntést azzal indokolták, hogy az V. kerületnek nincs saját rendezvényszervező cége, a szervezéshez szükséges gyakorlat és idő se állt rendelkezésükre, miután a Budapest Brand Zrt. visszalépett. (Ehhez azért tegyük hozzá, hogy a fővárosi önkormányzat cége azután mondott le a feladatról, hogy a kormány mindenféle ellentételezés nélkül államosított több fővárosi önkormányzat által birtokolt közteret, majd 99 évre használatba adta a fideszes kerületnek.) A belvárosi önkormányzat szerint a Vörösmarty téri rendezvény színvonalas megvalósítására az Advent Bazilika szolgál referenciául, ami évek óta Európa legjobb karácsonyi vására.

Az önkormányzati tulajdonban lévő Budapest Brand helyébe a Fidesz-közelinek tartott AVB Kft. lépett. 

Nem ez lesz az első alkalom, hogy több budapesti helyszínen is feltűnnek karácsony előtt, hiszen akadt év, amikor a Szent István téri mellett a Városligetben és a Citadellán is ők szervezték az adventi kavalkádot. A cég Krskó Tibor érdekeltségébe tartozik, aki Csetényi Csabával közösen milliárdos állami média megrendelésekhez jutott korábban. Akkortájt Csetényi Csaba Rogán Antal kabinetminiszter szomszédja volt. A Csetényi-Krskó páros lassan két évtizede üzemelteti közösen a Cigar Towert az V. kerületi Erzsébet téren. De akad más közös vállalkozásuk is.

Az adventi vásározás ugyan a médiabiznisz szintjét nem éri el, de azért nem olyan rossz üzlet. Jól mutatja ezt a szervező AVB Kft. bevételeinek alakulása. A Covid-járvány betörése előtti karácsonyt is magába foglaló 2019-et 333 milliós nettó árbevétellel zárták, míg a járvány évében vélhetőleg az elmaradó vásárok okán alig 72,9 millió jött össze, amit tavaly 273 millióra sikerült feltornászni.

Az idei évet várhatóan a tavalyinál is szebb eredménnyel zárják.

A Budapest Brand által tavaly kiírt pályázaton összesen 500 négyzetméternyi pavilonra vártak jelentkezőt, a megjelölt bérleti díjakból valamivel több mint 180 millió folyhatott be. Az idén az elszálló infláció okán ennél várhatóan jóval többet kell fizetniük a belvárosi tereken vásározni kívánó vendéglátósoknak és kereskedőknek. A pavilonok díjszabása függ az árusított termékkörtől, a pavilon elhelyezkedéstől, de már napi 2750 forint négyzetméter áron is elérhetőek kiállítói helyek. A 2019 évhez képest idén a bérleti díjak 7-15 százalékkal nőttek – válaszolta a Népszava kérdésére az AVB kft., majd hozzátették: „a jelenlegi, igen kedvezőtlen gazdasági helyzet jóval nagyobb emelést indokolt volna, de nem akarták ezt teljes egészében a kiállító partnerekre terhelni”.

Mindemellett a társadalmi szerepvállalás jegyében térítésmentes megjelenési lehetőséget biztosítanak a Szent István téren a Magyar Ökumenikus Segélyszervezetnek, a Vörösmarty téren pedig az árva és sérült kutyákért dolgozó Vigyél Haza Alapítványnak adománygyűjtésre.

A cég a pavilonokra mindkét tér esetében pályázatot írt ki, de az árusok kiválasztásnál egyeztettek a szakmai szervezetekkel is. A Bazilika előtti vásárban több olyan kereskedő is árusít majd, akik a kezdetek óta partnereik, de igyekeznek frissíteni a kínálatot.

A közterület foglalási díj összegére vonatkozó kérdésünket az AVB Kft. azzal hárította, hogy a hatályos rendelet alapján fizetnek. Erre hivatkozott a kerületi önkormányzat is. A rendeletben egyébként különböző kategóriákba sorolják az árusokat. A kiemelt közterületnek számító két téren a vállalkozási célú rendezvények naponta fizetendő négyzetméter ára 3116, illetve 3740 forint, így ez több tízmilliós tétel is lehet. Hacsak nem kapnak kedvezményt a kerülettől. Az erre vonatkozó kérdésünkre se a cég, se az önkormányzat nem válaszolt, mint ahogy a rendezvény szponzorairól sem árultak el semmit. A Szent István téri vásár honlapja szerint a támogatók között találjuk az V. kerületet is.

A vásárrendezők nem aggódnak az infláció és a válság miatt. Mint írták: „mindkét karácsonyi vásár évek óta vonzó belföldi és nemzetközi turisztikai célpont, a belföldi és külföldi utazásszervezőktől kapott jelzések alapján idén is fokozott érdeklődés mutatkozik a rendezvények iránt”. A vásár november közepétől január elejéig lesz nyitva.

UPDATE

Cikkünk megjelenése után az V. kerületi önkormányzat lapunkkal azt közölte, hogy a Belváros Önkormányzata nem követi a Főváros Önkormányzat korábbi gyakorlatát, miszerint ingyenesen adta használatba a közterületet a vásárt szervező Budapest Brandnek. (Ezt egyébként nem is állítottuk.) Az V. kerületnek közel 20 millió forint összegű bevételt jelent a karácsonyi vásárok közterület-használati díja. (Ezt korábban kérdésünkre sem közölték.) Belváros Önkormányzata a hasznosításból származó bevételeket 100 százalékban a közterületek fenntartására kívánja fordítani: közterület-tisztántartási, zöldfelület-fenntartási és közútkezelési feladatokra. A Budapest Brand szervezésében az adventi vásár korábban veszteséges volt.

Váltó-fény

Idén karácsonykor nem öltözik ünnepi fénybe Budapest egy része. Mint arról már írtunk, a Fővárosi Közgyűlés októberi ülésén úgy döntött, hogy idén nem lesz a karácsonyi díszkivilágítást Budapesten. A feladatra szánt 58,5 millió forint megtakarítható részét szociális célokra költik. Rászorulókat támogat az idei díszkivilágításra szánt pénzből a VI. és a VII. kerület is. Inkább alternatív megoldásokkal próbálják színesebbé és szebbé a közterületeket az adventi időszakban. Józsefváros viszont úgy gondolta, hogy épp a nehéz időkben lehet szüksége az embereknek egy kis lélekmelegítő, reményt keltő, és jó érzést okozó utcai hangulatra. A kerület 15 millió forintot szánt erre. De hiába zárták sikeresen a beszerzési eljárást, a vállalkozó végül elállt a megvalósítástól. Így végül a pénzből ők is karácsonyi segítő akciót szerveznek. Az V. kerületi önkormányzat nem mondott le a díszkivilágításról. Az energiatakarékossági és a világörökségi státuszból fakadó szempontokat összehangolva az advent első vasárnapjától vízkeresztig tartó díszkivilágítás területét a korábbi évekhez képest jelentősen csökkentették. Így az idén nem az egész kerület, csak a belvárosi főutca tengely, a karácsonyi vásárt közvetlenül érintő közterületek, a karácsonyfával és Betlehemmel díszített teresedések és a környező néhány utca borul ünnepi fénybe. A kerület a főváros döntése miatt saját költségen világítja ki a Váci utcát is, míg a Vörösmarty tér díszfény-költségét a vásár szervezője állja.

Hasznos dolgokra folynak el az adófizetői milliárdok.