Új menetrendet vezet be december 11-től a MÁV, a Volánbusz és a HÉV – derül ki MÁV közleményéből.
A MÁV-Volán-csoportnak a 2022/2023-as vasúti és autóbusz-menetrendjének megváltoztatását a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) iránymutatásai alapján készítették elő.
Mint írják, a legfőbb újdonságok az észak-pesti elővárosi térségben élők utazását könnyítik meg, amelyet a hatvani vonal felújítása, valamint a Kőbánya felső állomás és a Keleti pályaudvar között megépített harmadik vágány tesz lehetővé.
A vasútvonalak csaknem harmadát érintik a menetrendi vagy éppen tarifális fejlesztések, az utasok kényelmét pedig – a várhatóan jövő év elejére teljessé váló – 40 darabos KISS motorvonatflotta és a Volánbusz 2018 óta több mint 1800 új járművel bővülő autóbuszflottája is szolgálja.
Idézik Vitézy Dávidot, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárát, aki azt mondta, a menetrendi fejlesztések célja az egységes, összehangolt szolgáltatás biztosítása.
A közleményből kiderül az is, hogy a koronavírus-járványhelyzet okozta 20-30 százalékos visszaesést követően az utasszámok már közelítenek 2019 első kilenc hónapjának adataihoz, amikor is közel 103 millióan választották a vasutat, míg az idén szeptember végéig 96 millióan utaztak vonattal belföldön. A távolsági közlekedésben már meg is haladta az utasszám a járvány előtti mértéket. 11,5 millió utas utazott a MÁV-START távolsági járatain az idén január és szeptember között, többen mint 2019-ben.
A vasúti menetrenddel kapcsolatos fejlesztések a következők:
Mátra InterRégió elnevezéssel új, óránkénti közvetlen összeköttetés jön létre Budapest és Gyöngyös között.
Az elővárosi és a távolsági üzemidő is bővül a hajnali és éjszakai peremidőszakokban. Az InterRégió vonatokkal együtt reggel csúcsidőben 15 percenkénti kiszolgálás valósul meg Aszód és Bag felől a fővárosba.
Vámosgyörk és a Budapest között a Mátra és az egri Agria InterRégiók révén félórás ütemben közlekednek a vonatok a jelenlegi 60 perces ütemű közlekedés helyett.
Főként az utasforgalom szempontjából kiemelt napszakokban a hatvani, gyöngyösi vonalon is forgalomba állnak KISS emeletes motorvonatok.
Az InterCity-k a menetrendváltástól megállnak Hatvanban. Budapest és Hatvan között felármentesen vehetik igénybe az utasok az InterCity-ket. Ez a salgótarjáni vonalról átszállók számára is fontos, mert a vonal települései és Budapest között így 25 perccel gyorsabb lesz az utazás a gyorsabb átszállásnak köszönhetően.
Az észak-pesti elővárosi térségben az autóbuszok az új munkamegosztásban elsősorban rá- és elhordó funkcióval kapcsolódnak a vasúthoz.
Gödöllőről, Bagról, Hévízgyörkről, Galgahévízről, Turáról, Aszódról, Kartalról, Vesegről, és további dél-nógrádi településekről új járatok indulnak Újpest-Városkapu végállomással csúcsidőben 30 percenként, hiszen a térségből sokan utaznak Észak-Pestre. Ezáltal Újpesten az M3-as metróra, továbbá Újpalota és a Mexikói út felé is kedvezőbb átszállási lehetőség nyílik. Budapest más területei felé pedig a Keleti pályaudvarra érkező, gyakrabban közlekedő vonatokat ajánlják, amelyekről az M2-es és M4-es metró is elérhető.
A budapesti agglomerációnak az egyik nagyon fontos szeletében, a hatvani vonal mentén létrejön a teljesen integrált MÁV-START-, Volánbusz-, HÉV-tarifaközösség. A vasúttal és autóbusszal utazók számára kedvező áron (a korábbi közvetlen Budapest irányú buszos eljutás költségeit nem meghaladó, bizonyos megállóhelyektől történő utazás esetében a jelenlegi vasúti bérletárakhoz képest jelentősen olcsóbban) közös bérlettel nyílik lehetőség a vonatok, a H8-as HÉV és az autóbuszok együttes igénybevételére a Budapest és Gödöllő—Szada, a Budapest és Gödöllő—Valkó—Vácszentlászló—Zsámbok, a Budapest és Aszód, a Budapest és Gyöngyös, valamint a Budapest és Bag—Hévízgyörk—Galgahévíz—Tura viszonylatok esetében.
A Vác és Aszód közötti új vonatokkal december 11-től újraindul a 2009 óta szünetelő személyszállítás a 77-es vonalon. Hét pár S77-es jelzésű vonat közlekedik naponta – elsősorban a diák és hivatásforgalmai igényeket kiszolgáló menetrendi struktúrában.
A Nyugati pályaudvar és Debrecen között (100-as vonal) új Cívis InterRégió vonatok közlekednek óránként, modern FLIRT motorvonatokkal. A vonatok a Nyugati pályaudvar és Cegléd között csak Zuglón, Kőbánya-Kispesten és Ferihegyen állnak meg, Ceglédtől Debrecenig pedig minden állomáson és megállóhelyen.
A pécsi vonalon az InterCity-vonatok egységesen a Mecsek IC elnevezést kapják, ezekben elsőosztályú prémium- és bisztrószakasszal ellátott IC+kocsik is közlekednek a jelenlegi első osztályú IC-kocsik helyett.
Az utasigényekhez igazodva hétköznap esti órákban és hétvégén napközben a legnagyobb utasforgalmú elővárosi vonalakon sűrűbben közlekednek a vonatok a menetrendváltástól, félórás követés lesz a 60 perces helyett.
A Budapest—Szeged közötti InterCity őszi üzemidőbővítést a menetrendváltástól újabbak követik. A főváros és Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Eger között, valamint a Balaton felé is meghosszabbodik az üzemidő.
Volánbusz:
Az ország számos térségében a vasúti menetrend változásához kapcsolódóan, vagy a helyiek igényei szerint bővül a buszos szolgáltatás. Módosul a ráhordó autóbuszjáratok közlekedése, új vasúti csatlakozások jönnek létre. A Veszprém–Ajka és a Dombóvár–Gyékényes vonal esetében pedig a helyközi autóbuszos közlekedés szerepe erősödik.
Etyek és Biatorbágy vasútállomás között – 766-os jelzéssel – új buszjáratok közlekednek (munkanapokon csúcsidőben 30 percenként, azonkívül óránként), a Budapest—Tatabánya—Győr—Hegyeshalom (1-es) vonalon csatlakozást biztosítva a főváros felé közlekedő vonatokhoz. Az Etyek–Budapest, Biatorbágy–Budapest viszonylatú autóbuszbérletek Biatorbágy és Budapest között a vasúton is érvényesek, így egyetlen bérlettel igénybe vehetőek a vasúti csatlakozást biztosító autóbuszok, a vonatok, és a közvetlen fővárosba közlekedő autóbuszjáratok is.
A MÁV-Volán-csoporton belüli buszos és vasúti alágazati együttműködés révén Veszprém és Ajka között (20-as vonal) a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket. A Volánbusz több, jelenleg is közlekedő autóbuszjárat útvonalát módosítja, illetve meghosszabbítja Veszprém vasútállomásig.
A Dombóvár—Gyékényes (41-es) vasútvonal esetében szintén a MÁV-Volán-csoporton belüli alágazati együttműködésnek köszönhetően a helyközi autóbuszok szolgálják ki a településeket, a vonatok egységesített, ritkított megállási rend szerint közlekednek a menetrendváltástól. Kaposvár és Dombóvár között kétóránként vonathoz csatlakozó, időben egyenletes közlekedést biztosító autóbusz-menetrend lép életbe, csúcsidőben a jelenleginél egyenletesebb járatkövetést biztosítva Kapospula, Attala, Csoma, Szabadi, Baté, Kaposhomok és Taszár érintésével.
MÁV-HÉV
A MÁV-HÉV menetrendjében is történnek apróbb változások. A H5-ös vonal menetrendje – az utasok javaslatának megfelelően – egyszerűbben megjegyezhetővé válik, mivel december közepétől a vonatok már csak egyféle munkanapi menetrend szerint közlekednek. A jövőben már nem lesz különböző a hétfőtől csütörtökig és a pénteken érvényes menetrend, azaz a HÉV-ek a tanítási időszakokban valamennyi munkanapon azonos menetrend szerint járnak.
A H8-as vonalon kisebb korrekciók, néhány perces módosítások lesznek annak érdekében, hogy a vonatok pontosabban, megbízhatóbban közlekedhessenek.