mozgáskorlátozottak;

- Látszatsegítség mozgáskorlátozottaknak: bár a jogszabály lehetővé tenné, a gyakorlatban nem tudják lakásukba intézni okmányaik igénylését

Uniós előírásra jogszabályban lehetővé tették, hogy otthonukban igényelhessenek személyi igazolványt azok, aki nem tudnak bemenni a kormányhivatalba. A gyakorlatban viszont nem működik ez a szolgáltatás.

Ha egy mozgáskorlátozott ember személyi igazolványt szeretne készíttetni, de orvosi igazolása van arról, hogy nem tud személyesen megjelenni a kormányhivatalban, akkor az illetékes hatóság munkatársa kimegy a lakására és ott rögzíti az adatait, erre tavaly augusztus óta van lehetőség. Legalábbis elvileg: egy csongrádi édesanya ugyanis hiánya próbált élni ezzel a lehetőséggel fia számára.

Mint az lapunknak elmondta, a helyi kormányablaknál jelezte, hogy szeretné tizenéves, mozgásképtelen gyermeke személyi igazolványt megújíttatni, s kérte, jöjjenek házhoz az ügyintézők. Nem járt sikerrel: azt mondták neki, hogy ez nem lehetséges. Azt ajánlották az asszonynak, hogy csináltasson inkább útlevelet a fiának, mert azt ő is el tudja intézni számára. Az útlevél 2500 forintért – ez jövedelmi viszonytól függően ingyenes is lehet – egy éves érvényességgel készült el, ehhez a gyermeke által aláírt nyomtatványt és az otthon készült portrét kellett bevinni a kormányhivatalba. Személyi igazolványa viszont továbbra sincs gyermekének.

„Ez hátrányos megkülönböztetés. A fiam mozgássérült, a hivatalban nem tud megjelenni a betegségei miatt, nem mozgatható, súlyos csontritkulással él, alul mindkét lába gipszben, tehát öltözni sem tud, és oxigénpalackos” – mondta megkeresésünkre az édesanya.

A csongrádi asszony esete nem egyedi, országos szintű gondról van szó, 

tájékoztatta lapunkat a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) sajtófőnöke, Bánfai Tamara.

A rendelkezés, amely szerint az olyan családok, mint a csongrádi, a lakásukban intézhetik az okmány készítéséhez szükséges adatfelvételt, 2021. augusztus 2-án lépett hatályba. A veszélyhelyzet miatt meghosszabbították az okmányok lejárati határidejét, ezért azt, hogy a szabályozás ugyan létezik, de a valóságban nem működik, tavaly még nem, csak idén tavasszal észlelték az érintettek. „A kormányhivatalok az adatok – a fénykép, az aláírás, az ujjnyomat – rögzítéséhez szükséges technikai eszközök hiánya miatt nem tudnak az erre vonatkozó kéréseknek eleget tenni.” – közölte Bánfai Tamara. Az ügyintézők vagy a személyes megjelenést, vagy az útlevél igénylését ajánlják. Utóbbi esetben egyszerűbb az intézkedés, az érintettnek nem kell személyesen megjelennie, eljárhat helyette a törvényes képviselője, meghatalmazottja.

A MEOSZ-t korábban arról tájékoztatták, hogy folyamatban van azoknak az eszközöknek a beszerzése, amelyekkel a kormányhivatalok munkatársai a mozgáskorlátozottak otthonában is rögzíteni tudják az adatokat, tudtuk meg a sajtófőnöktől.

A Belügyminisztériumnak címzett elektronikus levelünkre a Miniszterelnökségtől érkezett a válasz. Ebben részletezték többek között, hogy uniós előírás miatt köteles az igénylő ujjnyomatot adni, ez alól az egészségügyi okból akadályozott emberek sem kivételek. Újabb elektronikus levelünkre, melyben azt tudakoltuk, hogy áll a szövetség által említett eszközök beszerzése, több mint tíz nap alatt sem válaszoltak.

Felmerült az igény, hogy pártpolitikusoknak nem kéne exponálniuk magukat a tanártüntetéseken, a DK elnöke szerint ez nincs rendjén.