HBO csatorna;

- A megszűnő luxus esete

Sorozatunkban  a hazai piacon kiemelten népszerű HBO MAX kerül sorra, melynek sorsát az elmúlt években folyamatos tulajdonosváltások befolyásolták. 

Az idén ötvenedik születésnapját ünneplő HBO markáns szereplője a magyar tévés és streaming piacnak, lévén 1991-ben hazánkban is elindult kábelen, mint az első tematikus külföldi tulajdonú adó. Hosszú éveken keresztül volt az HBO a "mozicsatorna a kis dobozban", komoly konkurenciaként az akkoriban még igencsak élénk kölcsönzői piacnak. A csatorna Magyarországon úttörőnek számít a streaming terén is, igaz, az HBO GO indulásakor, 2011-ben csak kiegészítésként volt előfizethető, önállóan nem.  A magyar HBO PR-vezetője, Pinczés-Pressing Ádám lapunknak elmondta: a GO annak idején elsősorban „catch up” szolgáltatásként működött, amelynek lényege, hogy ha lemaradt a néző a lineáris adásról, online egyszerűen és könnyedén pótolhassa. Ezt pedig később kiegészítették azzal, hogy azokat a korábbi sorozatokat és filmeket is elérhetővé tettek az oldalon, amelyek épp nem futottak a lineáris csatornákon. A Netflix 2016-os "elfoglaljuk a világot"-terjeszkedése sok mindent megváltoztatott, így egy évvel később az HBO is elkezdte önállóan árulni a GO-t, azaz nem kellett kábelszolgáltatóknál előfizetni a lineáris csatornákra, így mindenképpen komoly fordulópontnak számított ez a váltás.

"A 2017-es D2C (direct to consumer, azaz közvetlen előfizetői) modell indítása egy hosszú távú stratégia része volt, amely egyrészt reagált az akkori piaci igényekre, másrészt növelte a hosszútávú elköteleződést a márka iránt. A változásokat illetően annyi történt, hogy kommunikációs szempontból nagyobb fókuszt kapott az online platform és egy nagyszabású marketing kampány övezte a bevezetését" - mondja Pinczés-Pressing Ádám. A - nem mellékesen - Magyarországon fejlesztett GO felett lassan eljárt az idő, a kezdetben szupermodern felület kissé ódivatú lett és 2022-ben el is búcsúzhattunk a brandtől, hogy leválthassa az HBO MAX. Nem azért, mert nem lehetett volna fejleszteni a GO felületén és technikai hátterén, hanem sokkal inkább azért, mert az HBO anyavállalata, a WarnerMedia egy globális platform alatt egyesítette a streming felületeit. Ahogy Pinczés-Pressing Ádám fogalmaz, az HBO MAX bevezetése hivatalosan így „csak” rebranding volt, hiszen itthon már jól bejáratott és elismert márkanévről beszélhettünk az HBO-val kapcsolatban. Az, hogy ezt HBO MAX-nak nevezték át, szintén része volt a WarnerMedia globális stratégiájának, ezáltal egységesítették a globális piacon az HBO különböző brandjeit (HBO NOW, HBO GO). Hozzátéve: az HBO MAX indulásával könnyebben kezelhető platformot és jóval nagyobb tartalmi kínálatot kapott az előfizető. A felhasználói profilok és bizonyos tartalmak esetében a 4K és Dolby Atmos hangzás már elvárás volt a piac részéről, amelyhez a szolgáltató alkalmazkodott. "Ráadásul a friss megjelenések mellé olyan klasszikus tartalmakat is elérhetővé tettünk, mint a Vészhelyzet, Az elnök emberei, a Tuti gimi vagy éppen az Óz, a csodák csodája. Ezek eddig legálisan nem voltak elérhetőek Magyarországon más platformokon sem, vagy csak elenyésző mennyiségben" - érvel Pinczés-Pressing Ádám.

Kikerülhetetlen tény, hogy az HBO az évek során sokat tett a magyar film és tv kultúráért, szimplán azzal, hogy beindította a saját gyártású produkcióit. A Társas játék, a Terápia és az Aranyélet honosított formulák voltak, de utóbbi bizonyította, hogy még egy olyan kisméretű piacon is működőképes lehet az önálló minőségi tévés tartalom, mint a magyar. Ezeket az eredményeket nem is lehet elvitatni a szolgáltatótól. Különösen, hogy kisebb szünet után, 2022-ben jelentkezett a teljesen magyar fejlesztésű, Szentgyörgyi Bálint jegyezte A besúgóval, mely ha nem is tetszett maradéktalanul mindenkinek, társadalmi esemény volt, számos párbeszédet generált a megidézett múltról és nem lehetett letagadni a jelen társadalmunkra mutató politikai áthallásokat. Aztán derült égből villámcsapásként érkezett a hír: a HBO Max-ről június 29-én eltűnt A besúgó és az Aranyélet harmadik évada, majd nem sokkal később bejelentették, hogy a csatorna felhagy az európai piacon a saját tartalmak gyártásával - így a magyarral is. Pillanatok alatt tűnt el A besúgó tervezett további két évada, a történetben szabadon hagyott szálakat valószínűleg soha senki nem fogja elvarrni. Hacsak nem veszi meg és invesztál a szériába egy másik csatorna, de Magyarországon még sohasem történt efféle lépés az iparágon belül.

A besúgó társadalmi esemény volt, számos párbeszédet generált

"Magyarország tradicionálisan a legrégebbi piac az Egyesült Államokon kívül, hiszen 1991-ben itt indult először az HBO csatornáinak lineáris sugárzása. A hazai és úgy általában az európai saját gyártás egy stratégia váltás következtében szűnik meg, de ettől függetlenül a magyar piac továbbra is fontos szerepet kap, hiszen továbbra is vásárolunk exkluzív magyar tartalmakat. Ilyen volt nemrég A Karantén Zóna című szkeccsfilm, Az elfelejtett nemzedék című háborús rövidfilm vagy épp a Tantrum és az Evolúció című filmek" - árnyalja a nem kicsit zavarba ejtő felállást Pinczés-Pressing Ádám.

Mindazonáltal a történtek ismeretében a csoda kategóriának számít, hogy a már forgó A híd című reality-t be lehetett fejezni és az valamikor fel fog kerülni az HBO MAX-re - ennek pedig örülni kell. Annak is, hogy hosszú évekig kaptuk a luxust: a magyar gyártású szériákat és dokumentumfilmeket. Ám azután, hogy a WarnerMediát és ezzel együtt az HBO-t megvette a Discovery újabb átrendezések jönnek - nem csak a magyar gyártás terén. David Zaslav az egyesült, immár Warner Bros. Discovery cég fejeként számos, fogyasztói szempontból érthetetlen döntést hozott: sokkolta például egész Hollywoodot, hogy lefújta a már teljesen leforgatott Batgirl filmet, így az igazgató megkapta a hentes gúnynevet. Sok mindent nyilatkozik Zaslav, például, hogy ebben a formájában csak 2023 nyaráig mehet tovább az HBO Max.

"Az HBO MAX nem szűnik meg, inkább csak átalakul. A Discovery cégcsoport felvásárolta a WarnerMedia-t, és az így létrejövő Warner Bros Discovery hosszútávú tervei között szerepel, hogy egyesítsék a két cég tartalmait, amelynek logikus lépése, hogy az HBO MAX és Discovery+ streaming szolgáltatások is összeolvadnak" - avat be Pinczés-Pressing Ádám a részletekbe. Azt, hogy ezen az új felületen majd milyen formában lesz jelen az HBO, még PR-vezető sem tudja, mivel az összeolvadási után folyamatok még csak most indultak meg, így nehéz pontosan bármit mondani arról, hogy mi lesz mondjuk úgy másfél, esetleg két év múlva.

Nagyon nehéz ezen a ponton okosnak lenni, ha értékítéletet szeretnénk mondani az HBO MAX-ről. Fájhat nekünk az eltűnt magyar tartalom, de tulajdonképpen nem történt semmi több annál, mint hogy a prémium szolgáltató immár egy kimérten és kíméletlenül működő multi része lett. És hát lássuk be, a kicsi - torrentet is kedvelő - magyar piac nem jelent túl sokat egy excel táblában lévő számokat látva. A Netflix és az összes többi streamer pedig soha nem is gyártott magyar tartalmat. Nagyobb összeget tennénk rá, hogy nem is fognak. Nem mellékesen, szinte biztos, hogy a magyar előfizetők zöme amúgy jelenleg a Sárkányok házát nézi az HBO MAX-en.

Az utolsó kémkedés

Már leforgott, épp az utómunkálatai zajlanak a Spy/Master című sorozat, mely egy hidegháborús időszakban játszódó kémdráma-sorozat lesz.az egyik utolsó kelet európai gyártás mely elkészül és majd adásba is kerül a HBO Maxon – adta hírűl a Veriety, Az egyik legelismertebb román színész, Alec Secăreanu főszereplésével készülő széria egy kitalált karakter, Victor Godeanu életének sorsdöntő hetét mutatja be: Godeanu – akit Nicolae Ceausescu egykori kémfőnökéről, az Amerikába dezertált Ion Mihai Pacepáról mintáztak – ugyan a román diktátor jobbkeze, de valójában kettős ügynök, és lelepleződése miatt menekülnie kell. A gyártásban részt vett a Proton Cinema is, így részben magyar produkcióról beszélhetünk.

A magas energiaárak a német kulturális élet szereplői számára is komoly kihívást jelentenek.