Kecskemét;

- Leáll a kecskeméti intermodális projekt, a városháza és a kormánybiztos nem sokallja az eddig eltelt időt és az elköltött pénzt

Mivel többségében leállnak a csak tervezőasztalon létező állami beruházások Kecskeméten, az intermodális projekt is erre a sorsra jutott. 

Kétmilliárd forintot költöttek már el a tervezésre, de most újra parkolópályára került a kecskeméti intermodális csomópont. Azt, hogy kétszer vetették papírra, lapunk is megírta. Az elképzelések szerint a vasútállomás és a közeli buszpályaudvar alkotna egy egységet, a Hunyadiváros nevű városrészbe a biztonságos átkelés érdekében gyalogos- és kerékpáros felüljáró vezetne, és P+R parkolót is kialakítanának. Az első munkára még a kecskeméti önkormányzat adta a megbízást 2010-ben. Megvalósíthatósági tanulmányra 218 millió, majd engedélyeztetési és kivitelezési tervekre 2014-ben 1,2 milliárd forint kormányzati támogatást kaptak, de a munka nem kezdődött el, mert a vasúttársaság egy évvel később megvétózta a projektet. 2019-ben már nem az önkormányzat, hanem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. írt ki közbeszerzést a tervezésére, a nyertessel nettó 488 millió forintért kötöttek szerződést.

Idén májusban egy lakossági fórumon mutatták be a kész látványterveket Bács-Kiskun megye székhelyén. Három hónap sem telt el, egy térségi hírportál, a kecsup.hu észrevette, hogy a Magyar Közlönyben megjelent: a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train rendszer emelkedő költségeit a kecskeméti intermodális projekt felszabaduló forrása terhére finanszírozzák. A közlönyben leírt számokból az derül ki, hogy a Csongrád-Csanád megyei villamosvasút járműbeszerzésére 17,6 milliárdot szántak, ezt azonban az árfolyamváltozás miatt 3,6 milliárddal megtoldják, a különbözetet a kecskeméti projektre szánt összegből csoportosítják át. Lapunk is megírta: minden olyan állami beruházást, amely még nem kezdődött el, leállít a kormány (persze néhány kivétel azért akad), a projekteket az Építési és Beruházási Minisztérium tárcavezetője, Lázár János vizsgálja felül. Úgy tűnik, a kecskeméti csomópont is ezek közé tartozik. A miniszter sajtós munkatársa, Göbl Vilmos azt válaszolta a Népszavának: a tram-train esetében nem költségnövekedésről van szó, az árfolyamváltozásból eredő kompenzációval eredetileg is számoltak.

Mivel Kecskeméten állami beruházásról van szó, a városnak nincs döntési, csak véleményezési jogköre. A városházán kérdésünkre azt mondták, a lakossági elvárásokhoz igazodva módosítani kell a csomópont terveit. Az önkormányzati sajtós, Takács Valentina szerint biztos, hogy megépül a csomópont, az pedig, hogy a tervek módosulnak, ekkora beruházásnál természetes – fogalmazott. Az említett fórumon néhányan valóban szót emeltek a tartalommal szemben, a sínek fölött átvezető felüljárót nevezték problémásnak, illetve átgondolandónak. Arról, hogy a lakossági elvárásokhoz igazodás mit jelent, megkérdeztük a NIF Zrt.-t. Azt válaszolták, a felüljáróra több új javaslat született. Döntés még nincs, de annyi biztos, hogy a látványterveket át kell nézni. Kiemelték, hogy a műszaki tartalom nem csökken, és a tervezési költség sem nő.

Megkérdeztük Bányai Gábort, Bács-Kiskun megyei fideszes országgyűlési képviselőt, dél-alföldi fejlesztésekért felelős kormánybiztost. A Népszavának adott válaszaiból az derül ki, hogy az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP), melyből a kecskeméti fejlesztés is zajlana, 2023 december 31-ig zárul. A csomópont addigra nem lesz kész, hiszen egyelőre tervezési fázisban van, a szegedi-vásárhelyi tram-train viszont megvalósult, annak a számláit fizetni kell, így az látszik logikus megoldásnak, hogy átcsoportosítják a pénzt. A kecskeméti projektet az IKOP Plusz forrásból fedezik majd, melynek szűkebb lesz a kerete, mint az IKOP-é, de szerinte ez a csomópont fejlesztését nem befolyásolja. A végleges kecskeméti összegről a kormánybiztosnak sincs információja, szavai szerint a tartalomtól függően akár húszmilliárd forint is lehet. Arról, hogy a csomópontot harmadszor rajzolhatják újra azt mondta, ez nem elvesztegetett idő és nem elvesztegetett pénz, egy ekkora projekt megvalósulása sok évig tart és rengeteg tervezési fázison meg át.

Kiépített gázhálózat híján gondban vannak azok a társadalmi szervezetek is, amelyek ezekben a térségekben tanodákat, iskolákat, óvodákat működtetnek.