;

színház;Hatszín Teátrum;

- Kalandregény százhúsz percben

Azt gondolnánk, lehetetlen vállalkozás a high-tech korában történetmeséléssel lekötni a nézőt, azonban a HATAN-Társulat sikerrel jár bemutatkozó előadásában.

Egy bonyolult szerkezetű francia darabot választott debütelőadásának a HATAN-Társulat. A 6SZÍN-ben bemutatott Történetőrző leginkább Dan Brown Da Vinci-kód című fikciós kalandregényére emlékeztet, de terjedelme és a benne megjelenő algériai szál miatt akár Jean Genet A paravánok című drámája is eszünkbe juthat, bár a Történetőrző mellőz minden erőszakot és korhatár nélkül megtekinthető. A társulat egyik alapítója, Horváth Patrícia (lapunk szerzője) fordította magyarra Alexis Michalik művét. A Történetőrző alapvetése: mivel narratívák alapján gondolkodunk, valójában azé a hatalom, aki legjobban tud mesélni.

A tételmondatot az előadás elején vázolják a szereplők, majd elindul egy sodró, százhúsz perces történetfolyam. A színpadi road-movie alatt térben és időben is jelentős távot teszünk meg az Ardennektől Kanadáig, majd Algériáig, a középkortól a francia forradalmon át a közelmúltig. A 6SZÍN deszkáin megelevenedő parádés jelenetsor egy értelemszerűen túlbeszélt forma, mégis a színház egyik legfontosabb és sajnos sokszor elhanyagolt részét használja első pillanatától az utolsóig: a nézői képzeletet. Díszletről nincs mit szólni, a színpadon elhelyezett nagy dobozokkal voltaképp bármit meg tudnak jeleníteni a játszók, ebből rakják ki a történelem-tetriszt, melynek megfejtése nagyjából ugyanolyan blődli, mint a Dan Brown regényé. De nem is a finálé a lényeg, hanem az odáig megtett út.

Azt gondolnánk, lehetetlen vagy legalábbis merész vállalkozás a high-tech korában történetmeséléssel lekötni a nézőt, azonban a HATAN-Társulat sikerrel jár. A Történetőrző legnagyobb erénye a leleményes összjátékban rejlik, a szinte már pofátlan karakterváltásokban, a jó értelemben vett alakoskodásban, amely direkt elnagyoltan és sematikusan formál meg egy-egy pár pillanatra látott mellékszereplőt.

A HATAN-Társulat öt színésszel plusz egy rendezővel viszi színre Alexis Michalik darabját. Az alacsony létszám és a terjengős cselekmény szüli a kreatív megoldásokat. A járművek például koronként változnak: pár egymás mellé tett doboz pillanatok alatt változhat dzsipből postakocsivá, aztán repülővé. Ugyanígy működnek a szereplők kendői: két mozdulattal váltanak kort és életkort a textíliák.

A darabban megjelenik a francia kultúra megannyi képviselője – például a festő Delacroix, Marie Antoinette –, de a cselekmény jelentős része elsősorban a regényíró, id. Alexandre Dumas köré szerveződik. Dumas alakja helyezi keretbe az előadást, az elején elhangzó tételmondat a Dumas-szálon teljesedik ki, mely Algéria gyarmatosítását is beemeli a cselekménybe. Ezzel együtt a közelmúltban játszódó történetsík, a főszereplőnek nevezhető Martin Martin vándorútja ugyanis némiképp olyan, mint Edmond Dantes tengerészé a Monte Cristo grófjában.

Infó:

A HATAN-Társulat a Történetőrző című előadása a 6SZÍN-ben látható, Alexis Michalik művét a rendező, Horváth Patrícia fordította magyarra.

Játsszák: Baldauf Dániel, Király Attila, Kecskés Karina, Kovalik Ági és Sipos Imre.

Az amerikai jazz két élő legendája, a gitáros Lee Ritenour és a billentyűs Dave Grusin közös budapesti koncertre készül. Ritenour Los Angeles-i otthonából adott exkluzív interjút lapunknak.