;

Európai Parlament;kereskedelem;klímavédelem;elektromos autók;károsanyag-kibocsátás;

Képünk illusztráció

- Döntött az EP: 2035-től nem lehet az uniós országokban benzines és dízeles új autót venni

A károsanyag-kibocsátás kereskedelmének reformja viszont a politikai megosztottság miatt egyelőre elmarad. 

Az Európai Parlament (EP) tagjai plenáris ülésen vitatták meg és szavaztak a Fit for 55 klímavédelmi csomagról, amelynek célja az EU károsanyag-kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig – írja a hvg.hu. Az uniós képviselők a csomag részeként elfogadták, hogy 2035-től az EU-ban csak olyan új autót lehessen vásárolni, ami elektromos hajtású; ez azt jelenti, hogy tizenhárom év múlva már csak használt benzines és dízeles járműveket forgalmazhatnak.

Ugyanakkor a csomag egyik legfontosabb eleme, a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének reformja nem ment át a szavazáson, mivel a baloldali és zöld képviselők szerint kompromisszumos a javaslat nem volt elég ambiciózus, míg a radikális jobboldal szerint túlzottan is az volt, így végül egyik fél sem támogatta.

A lap szerint a javaslat leszavazása súlyos fennakadást fog okozni annak a tervnek a végrehajtásában, hogy az unió 2050-re klímasemlegessé válhasson., s ezt nehezíti, hogy a klímavédelmi csomag elemei közül a mostani szavazáson nem támogatták azt sem, hogy vámot vessenek ki az EU-n kívülről érkező, nagy szén-dioxid kibocsátással gyártott termékekre.

Megjegyezték, viszont a légi közlekedésben használt üzemanyagok és károsanyag-kibocsátás, a robbanómotorok kivezetése és az elektromosautó-gyártás, illetve az erdősítést és környezetbarát mezőgazdaság kérdésében megegyezés született, és ezeket támogatta az EP.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal az elmúlt négy évről készített összegzést, és hazánk mellett Szlovákia is éllovas az uniós kötelezettségek elkerülésében.