Az Európai Parlament (EP) tagjai plenáris ülésen vitatták meg és szavaztak a Fit for 55 klímavédelmi csomagról, amelynek célja az EU károsanyag-kibocsátásának legalább 55 százalékos csökkentése 2030-ig – írja a hvg.hu. Az uniós képviselők a csomag részeként elfogadták, hogy 2035-től az EU-ban csak olyan új autót lehessen vásárolni, ami elektromos hajtású; ez azt jelenti, hogy tizenhárom év múlva már csak használt benzines és dízeles járműveket forgalmazhatnak.
Ugyanakkor a csomag egyik legfontosabb eleme, a károsanyag-kibocsátás kereskedelmének reformja nem ment át a szavazáson, mivel a baloldali és zöld képviselők szerint kompromisszumos a javaslat nem volt elég ambiciózus, míg a radikális jobboldal szerint túlzottan is az volt, így végül egyik fél sem támogatta.
A lap szerint a javaslat leszavazása súlyos fennakadást fog okozni annak a tervnek a végrehajtásában, hogy az unió 2050-re klímasemlegessé válhasson., s ezt nehezíti, hogy a klímavédelmi csomag elemei közül a mostani szavazáson nem támogatták azt sem, hogy vámot vessenek ki az EU-n kívülről érkező, nagy szén-dioxid kibocsátással gyártott termékekre.
Megjegyezték, viszont a légi közlekedésben használt üzemanyagok és károsanyag-kibocsátás, a robbanómotorok kivezetése és az elektromosautó-gyártás, illetve az erdősítést és környezetbarát mezőgazdaság kérdésében megegyezés született, és ezeket támogatta az EP.
Most kell lépni a klímaváltozás ellen vagy már soha nem lehetÖtven százalék az esélye, hogy öt éven belül átlépjük a másfél fokos klímaküszöböt, ami már a visszafordíthatatlan változás határértéke