külföldi;benzinár;autósok;árstop;

- „Ez egy agyrém” – Káosz még nincs a benzinkutakon, de már látszik, balhé miből lehet

Kasszákat átállítani, papírokat nyomtatni három nyelven, mindezt rohamtempóban – ez várt a benzinkutasokra az Orbán-kormány csütörtöki bejelentése után. Van, aki azt nem érti, miért kellett eddig várni.

Hú, ennyit kéne fizetnem? - mutat a pénztárgép kijelzőjére Attila az egyik észak-pesti töltőállomás kasszájánál, majd megnyugvással veszi tudomásul, hogy a 38 ezer forintos tankolásért végül csak 26 ezret kell kicsengetnie.

Fizetés előtt a kassza kezelője nyújtózkodva próbálja leolvasni Attila kútoszlopnál álló autójának rendszámát, de mivel a többi vevőtől nem lát ki rendesen, inkább a mellette lévő monitoron lesi meg, jogosult-e a negyvenes férfi az ársapkára. – Én azt nem értem, miért vártak ezzel mostanáig? Vajon hány milliárddal támogatták meg eddig a külföldi autósokat, amit persze te meg én fizettünk? - mondja Attila, aki hozzáteszi, ha előbb gondolkodtak volna, akkor most nem lenne ez a „kapkodós bohóckodás”.

– Ez egy agyrém. A tulaj tegnap tiszta ideg volt: kasszákat átállítani, papírokat nyomtatni három nyelven, mindezt rohamtempóban, hogy legalább reggelre meglegyünk. Mintha nem lenne elég bajunk!

 – mérgelődik lapunknak kicsit később a kassza kezelője. Elmondása szerint telepítettek két különböző gombot a kasszára, egyikbe a hazaiak, másikba a külföldiek tankolását kell „beütni”, a fizetendő összeg ezután módosul kijelzőn, vagy nem.

Mint mondja, „balhé még nem volt”, és a kiszolgálás sem lett lassabb, de azt nem tudja, mi van akkor, ha olyan külföldi autós jön, aki nem beszél sem angolul, sem németül, annak hogyan magyarázom el, hogy

„bocsi, öreg, neked nem a 480-as ár jár, ami a totemen van, hanem a 706-os literenkénti”?

Most azt én honnan tudjam, melyik országban van még árstop a benzinre? - teszi fel a költői kérdést egy budai, városszéli benzinkút vezetője, arra reagálva, hogy nem olyan egyszerű megkülönböztetni, végül is kinek kell olcsóbban adni az üzemanyagot. „Most azt olvastam, hogy a szerbek meg a szlovénok tankolhatnak olcsóbban, de honnan fogjuk megtudni, ha megszüntetik az ottani árstopot, vagy mások meg esetleg bevezetik? Minden reggel ezért olvassam a híreket, vagy a közlönyt?”

Egy Hungária-gyűrűn lévő nemzetközi hálózat kútjánál ottjártunkkor éppen egy belgrádi rendszámú autós tankolt. A szerb férfi kérdésünkre örömmel meséli, hogy előző este még azt olvasta, hogy minden külföldinek magasabb áron lehet csak tankolnia, de a kasszánál kiderült, ő is „akciósan” kapja a benzint, csak azért mert szerbiai, és náluk is van árstop.

Nem örült viszont ennyire Zoltán, aki osztrák rendszámú autójába tankolt az út másik oldalán lévő töltőállomásom. Mint mondja, kétlaki életet él, bécsi rendszámos autója pedig azért van, hogy kedvezményesen tudjon parkolni az osztrák fővárosban lévő lakásánál. – Ezt most megszívtam

– közli lakonikusan, majd azon értetlenkedik, miért nem állampolgárság alapján jár a kedvezményes ár: ”magyar állampolgár vagyok, itt is fizetek adót, de most gyakorlatilag külföldi lettem az autóm rendszáma miatt. Ez röhej”.

Találtunk olyan kutat is, amelynél viszont nem sikerült időben bevezetni a módosításokat, így inkább kiraktak egy magyar nyelvű papírt a kútoszlopokra, hogy „technikai okok miatt” csak magyar rendszámos autókat tudnak kiszolgálni, illetve azokat a külföldieket, akik nemzetközi üzemanyagkártyával fizetnek. Érdeklődésünkre a kútkezelő csak annyit mond, „valamilyen informatikai gebasz” van, pedig most legalább néhány embernek „normális áron” adhatnák az üzemanyagot, vagyis csökkenhetne a veszteségük.

A kutasok elmondása alapján a fekete leves még csak ezután jön, amikor majd a turistáknak meg átutazóknak kell elmagyarázni, hogy dacára uniós tagságunknak, itt bizony különbséget tesznek magyar és külföldi (más uniós) autós között. 

Az olajcég két, jelenleg jórészt orosz nyersolajat feldolgozó finomítója szeptemberben egy-egy hétig szinte teljesen a világpiacról beszerezhető, vagyis „tengeri” alapanyag feldolgozására áll át. Míg a folyamat volt molos szakértők szerint is gyorsítható, az Orbán-kormány hajthatatlan.