anyák;

Az Anya születik! című előadásban Réti Adrienn és Botos Éva iróniával mesél a hétköznapokról

- Szülés előtt és után

Az anyaság örömeivel és traumáival foglalkozott a vasárnap véget ért Anyacsak 1 Fesztivál. Több helyszínen rendeztek ebben a tematikában színházi előadásokat és beszélgetéseket. 

Létező igényre próbáltak reflektálni az egyhetes Anyacsak1 Fesztivál szervezői. Az anyaság tematikájába tartozó előadásokat gyűjtöttek össze és mutatták be elsősorban az érintettekre számítva, ezért a produkciók többsége délután ötkor kezdődött, hogy a kisgyermekes anyukák fürdetésre hazaérjenek. Általában az anyaságnak csak az örömteli oldalát szoktuk kitenni a közösségi oldalakra, a fotók is leginkább mosolygó gyerekeket és anyukákat mutatják. A fesztiválra beválogatott előadások azonban nem elégedtek meg ennyivel.

A kemény napok, a traumák, az anyaság mindennapi nehézségei, a sokszor kilátástalannak tűnő pillanatai is fontos szerepet kaptak. Ez jellemző volt a Manna produkció Anya születik! című új eladására, amely műsoron is marad a Jurányi Házban. A produkció szövegét jegyző Cseh Judit, Réti Adrienn és Perczel Enikő nagyon sok humort és iróniát vitt a babavárással, a szüléssel és az anyaság első hónapjaival foglalkozó előadás monológjaiba és párbeszédeibe. A Cseh Judit által rendezett előadás kerete egy az állam által elrendelt vizsga, amelyen az anyának át kell mennie ahhoz, hogy megszülhesse a gyerekét. Ez sem semmi, de a java csak ezután jön, a szülés és azt követő napok, hetek, hónapok abszurd pillanatai. Azok, amelyekre azt hisszük, hogy fel lehet készülni, ám kiderül, ez korántsem ennyire egyszerű. Jön a depresszió, a bizonytalanság, az anyává válás utáni házas élet újrakezdésének küzdelme. Réti Adrienn és a bravúrosan szerepeket váltó Botos Éva szórakoztatóan, mégis nagyon emberien mesél a sok meglepetést tartogató hétköznapokról.

Csábi Anna íróként és rendezőként hasonló témákat kínált a Segítség anya lettem! című felolvasószínházi előadásban. (A Minden negyedik című produkciója, amely szintén szerepelt a fesztiválon a Teslában, a gyermek szülés előtti elvesztéséről szól, fájdalmasan, mégis reménnyel és derűvel.)

A sorozaton több monodráma is szerepelt, az egyik közülük a 2015 óta futó, már-már kultikusnak mondható Egyasszony című előadás volt (Korábban e hasábokon is írtunk róla). Tenki Réka színésznő estéről-estére fagyasztja meg a levegőt Péterfy-Novák Éva szövegével, az Egyasszony előadásait rendszerint síri csönd követi, csak utána szólal meg a taps. A szerzőnő memoár-blogot írt terhességéről, a szülésről és sérült gyermekének neveléséről; a megrázó bejegyzésekből könyv született, a könyvből Tasnádi István átiratában dráma. A színpadi szöveg viszont Tenki Réka tolmácsolásában lett annyira erős, hogy lassan hét éve megkerülhetetlen az Egyasszony, az anyaság, a gyermekhez fűződő viszony, sőt a nőiség kapcsán szinte minden színházkedvelőnek eszébe jut az előadás. Emiatt kapott helyet az Anyacsak1 Fesztiválon, a Jurányi Házban láthatta a közönség.

Hasonlóan több éve fut az Anyajegy, Markó-Valentyik Anna bábművész előadásában. Szövegét Szabó T. Anna írta, könnyed, mégis őszinte vallomás az anyává válásról, anya és gyermeke közös világáról. Markó-Valentyik Anna rendkívüli humorral szólaltatja meg a kortárs szöveget, társa ebben egy nagyjából óvodás termetű, arctalan textilbáb, az ő gyermeke. A behatárolhatatlan báb és az IKEA berendezési tárgyak légköre miatt a személyes monológ valahogy mindenki számára ismerős lesz, nagymamától elkezdve a kisgyerekig bárki úgy érezheti: ilyen volt, amikor csak mi ketten játszottunk. Bátor előadás, melyben a jókedv mellett megfér a kritika is: a nők szinte mindig támasz nélkül maradnak egy fontos időszakban.

A fesztivál számos kísérőprogramja közt szerepelt egy meseterápiás alkalom az Emma Egyesület szervezésben. A Mit hozott az anyaságom? című foglalkozáson tízen vehettek részt, inkább önismereti tréningnek tűnt a mese képeinek felhasználásával. A foglalkozáson egy mesével, a Hamupipőke egyik változatával dolgoztak a résztvevők. A fő téma maga az anyai gondoskodás volt, annak mikéntje, mértéke, hiánya. A mesén keresztül azt elemezték a foglalkozást vezetők és a csoport tagjai, hogy a múltjukban vagy a vérvonalunkban hogyan vannak jelen a gondoskodás, a törődés mintái.

Infó:

Az Anyacsak1 Fesztivál a Jurányi Ház, a Manna Produkció és a Radnóti Színház szervezésében valósult meg 

A kultúra megismerése is segíthetne a létéért küzdő nép harcának megértésében. Lebovics Viktória, az ELTE ukrán tanszékének adjunktusa tartott bevezetést a Népszavának.