Futótűzként terjedt el a hír: a Netflix 2021 utolsó negyedévében veszített kétszázezer előfizetőt, 2022 első három hónapjában pedig további kétmilliót. Nem, határozattan nem kell sajnálni a start up céget, hiszen világszerte maradt továbbra is 221,6 millió előfizetőjük – ebből 74,3 millió amerikai), még akkor is, ha részvényeikre is hatással volt ez az információ. Számos spekuláció indult a jelenség kapcsán, hiszen a cég huszonötéves története során folyamatosan növekedett és streaming szolgáltatóként a „én vagyok a legnagyobb és mindent letarolok” kommunikációval pozícionálta magát. Nyilván a gazdasági folyamatok is kapcsolatban állnak a jelenséggel, ám vannak filmipari magyarázatok is. Az egyik természetesen az orosz-ukrán háború (a Netflix blokkolta a szolgáltatást Oroszországban), ennél viszont sokkal erősebb tényező, hogy a világ legtöbb részén már nincsenek pandémiás korlátozások és a moziüzemeltetők jelentős kampányokkal, eseményfilmekkel képesek csak visszacsábítani a nézőket a mozikba.
Az elmúlt két évben még a vezető amerikai szaklapok is a mozik haláláról cikkeztek, a trendek azonban már tavaly év végén megfordultak. Owen Gleiberman a Variety kolumnistája minap már arról írt vezércikket, hogy a nézd otthon a mozifilmeket mottó, mint üzleti modell bukásra van ítélve. Ahogy fogalmaz, fundamentális hiba volt a mozi varázsának az izgalmát kivenni a képletből. Hát igen, a mítoszépítéshez közösségi élmény szükséges, konyhákban, nappalikban ez nem lehetséges. Persze, amíg csak erre volt lehetőség a pandémia alatt, csupán így lehetett filmet nézni. Abban nincs vita a piaci elemzők között, hogy a streaming világ már itt van, és ez nem egy visszafordítható folyamat, azonban a mozi nem igazi konkurenciája, hiszen utóbbi úgynevezett outdoor tevékenység, ahol a filmnézés egy társas szertartás része.
Számos elemző szerint erre a legjobb bizonyíték a WarnerMedia döntése volt, melynek értelmében 2021-ben a nagyvásznas bemutatóval egy napon elérhetővé tette az HBOMax szolgáltatásán a mozifilmjeiket: buktak a pénztáraknál. Leginkább a Mátrix: Feltámadások, melyet végül perre vitt Lana Wachkowski rendező. Igaz, volt olyan cím, a Dűne melynél a forma működött, de persze nem biztos, hogy nem lett volna tetemesebb a mozis siker, mint mondjuk most az új Batman esetében, ahol ki tudta magát futni a mű a mozikban, majd feltehetően az HBO Max-on is (melynek a nézettségi adatai, csakúgy, mint a Netflix esetében), nem publikusak. És ha már újra szóba került a Netlix: míg a szolgáltató eddig hallani sem akart a mozis megjelenési ablakról, Alejandro González Iñárritu új filmje a Bardo esetében megadja magát és teljes mozikarriert ígér a műnek. Így egyértelmű: a Netflix visszaeséséért a streming konkurencia is nagyban felelős és most – még ők is – ide fordulnak segítségért.
Egyszóval a sreamingrobbanás nem a mozi ellensége, hanem a hagyományos tévécsatornáké, illetve a kábelen és műholdon terjesztett tartalmaké. Magyarország – és az egész közép-keleteurópai régió – kissé csúsztatva, a nagy indulások után idén kapja meg a jelen lévő szolgáltatások mellett a nagy konkurenseket. A nagy kérdés, hogy a bőség zavara hogyan befolyásolja majd a nézői szokásainkat, hiszen, ha most elő akarunk fizetni a legfontosabb szolgáltatókra, ez havonta simán tíz-tizenötezer forintba kerülhet. Egy ideális világban egy percalapú számlázás lenne az ideális, hogy csak azért fizessünk, amit nézünk és ne kelljen mondjuk havi szinten előfizetni egy sorozatért, ami érdekel minket. A magyar piac érzékenysége az áron felül még a lokalizációban rejlik: a többség szinkronizált tartalmat vár el a pénzéért. Csak és kizárólag. Sajátos módon itt azok a viták sem szoktak sokáig élni, hogy az eredeti hang az eredeti alkotás művészi része, mivel itt „csak tévéről”, nem moziról van szó. Pláne, hogy az emberek a streaming szót sokszor a sorozatokkal azonosítják – nem az egészestés filmekkel.
A legfontosabb streamig szolgáltatók
Netflix
Az eredetileg DVD forgalmazó cég 2010-ben Kanadában indította el a streaming szolgáltatását, a világlefedettséget 2016-ban érték el – néhány renitens ország kivitelével, mint Kína, Észak-Korea, Szíria vagy immáron Oroszoroszág. A szolgáltató ars poeticája a minél több tartalom: így nyilván lehet az az érzésünk, hogy rengeteg időrabló fércmű van fenn, ám értelemszerűen rengeteg a kimagasló minőségű tartalom is. A cégnek Magyarország nem számít kiemelten fontos területnek (régióinkból csak Lengyelország az), így saját gyártásba még nem fogtak bele hazánkban és csak a legjobban promotált produkciók jönnek magyar szinkronnal és felirattal egyaránt.
Ára: drága. A legolcsóbb, DVD minőségű csomag 2490 forintba, az UHD felbontású 4490-be kerül.
HBO Max
Magyar szempontból a legbarátibb streaming szolgáltató, nem csoda, hiszen évtizedek óta jelen van a brand hazánkban. Csaknem minden tartalomhoz van magyar szinkron és ami fontos: van magyar sorozat- és dokumentumfilm gyártásuk. Legsikeresebb produkciójuk Az Aranyélet volt, most futó szériájuk A besúgó.
Ára: baráti. Havi 2390 forint és ebben benne van akár az UHD felbontás is.
MUBI
Ezt a streaming szolgáltatót azoknak ajánljuk, akik rajonganak az európai filmtörténetért és a világ művészfilmjeiért. Retrospektív válogatások, kötelező gyöngyszemek mellett harminc filmes napi forgóvetőben az elmúlt évek legjobb fesztivál- és kultművei váltják egymást. A cég folyamatosan fejleszt, egyre több országban moziforgalmazóként is jelentkeznek. Magyar lokalizáció: volt, hogy már találkoztunk vele, miképpen hazai alkotásokkal is.
Ára: 9,99 EUR havonta, de van diák kedvezmény.
Prime Video
Az Amazon szolgáltatása igen specifikus, sorozatok terén erős a krimi és a sci-fi műfajokban.
Ára: akciós! A legnagyobb előnye, hogy csak 899 forint, így aki csak ismerkedni szeretne a streaminggel, itt megteheti.
Apple TV+
Afféle hibrid szolgáltatást kínál a tech-óriás – elsősorban a saját készülékeikre, de egy idő óta „más” okostévékre is közvetlenül fel lehet telepíteni. Abszolúte a Netflix ellenpárja: jóval kevesebb tartalommal bírnak, viszont, ami van, az minden kimagasló. Streaming gyártóként ők nyertek először Oscar-t idén a CODA-val. Lokalizációban elsősorban feliratban gondolkodnak.
Ára: nem vészes. 1490 forint, ha épp nem kapjuk ajándékba a cégtől.
Akik idén jönnek...
A most érkezők felforgathatják az erőviszonyokat. Az egyik a Disney+, mely a családosoknak és a szuperhősök kedvelőinek lesz igazából Kánaán. A szolgáltatás június 14-től lesz elérhető hivatalosan Magyarországon. Az év későbbi időpontjában jön a SkyShowtime, mely egyben hozza a Paramount és a Universal stúdiók illetve a Peacock streamer kínálatát.