Az orosz-ukrán háború miatt egyre nagyobb tömegben menekülők segítésére tekintettel a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) az utolsó pillanatban, szerdán kora este lemondta a korábban csütörtök nulla órától meghirdetett munkabeszüntetést, amivel a tavaly elmaradt béremelés miatt elszenvedett reálbércsökkenés egyszeri pótlását akarták elérni. A szakszervezet elnöke arról tájékoztatta a Népszavát, hogy a Fővárosi Törvényszék jogerős végzése után a Kúria is elutasította a MÁV-Start Zrt. felülvizsgálati kérelmét, tehát a sztrájkot minden szinten jogszerűnek ítélték, vagyis nem jogi akadályok miatt fújták le az akciót.
A súlyos válsághelyzet mellett ebben az is szerepet játszott, hogy Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hétfőn és tegnap is tárgyalt a Barsi Balázs elnök vezette érdekvédőkkel és megállapodtak arról, hogy a dolgozók követeléseiről folytatják az egyeztetést.
A nagyjából 2500 MÁV-Startos mozdony- és motorvonatvezető 80 százalékát tömörítő szakszervezet szerint valamennyi munkatársuknak bruttó 545 ezer forint járna a tavalyi keresetveszteség kompenzálására, de az állami mamutvállalat nem fizetett.
A szakszervezet közben arra is figyelmeztetett, a bruttó 700 ezer forint közelében mozgó átlagbérek látszólag magasak, de ez az összeg akár 30-40 százalékkal is kevesebb, mint amit egy mozdonyvezető a vasúti magántársaságoknál kereshet, ezért folyamatosan csökken a MÁV-nál a mozdonyvezetők száma, munkatársaik túlterheltek és kimerültek. Egy belső felmérés szerint januárban kétharmaduk annyira elégedetlen volt, hogy késznek mutatkozott a sztrájkra, a szakszervezet által emiatt kezdeményezett kollektív munkaügyi vita pedig nem hozott eredményt. Ezért a MOSZ küldöttközgyűlése február 2-án úgy döntött, március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdet a vasúti személy- és teherszállításban, ha addig nem sikerül megállapodni a kiegészítésről.
A vállalat többször is azt közölte, alaptalannak, jogszerűtlennek és felelőtlennek tartja a szakszervezet sztrájkbejelentését, nem fogadta el az akció alatt kötelező még elégséges szolgáltatásokra tett javaslatukat és csúsztatásokkal teli lejárató kampányt indított a kormányoldal médiafelületein.
Azt nem árulta el Barsi Balázs, hogy milyen ígéretet kaptak szerdán és erre vonatkozó kérdéseinkre a MÁV sajtóközpontja sem válaszolt. Így a tárgyalások beígért folytatása lehet időhúzás is a vasúttársaság részéről, de ha valóban sikerül valamekkora összeget kiharcolni a MOSZ-nak a kiesett bér pótlására, az komoly fegyvertény lesz a MÁV-csoport belső átszervezései miatt méltatlanul háttérbe szorított Mozdonyvezetők Szakszervezetének.