Kedd délelőtt váltotta le az HBO GO-t a WarnerMedia komplex streaming világszolgáltatása, az HBO Max, mely már indulásakor több mint tizennégyezer órányi mozgóképet fog kínálni az előfizetőknek – az eddigi megszokott mintegy dupláját, és a jövőben folyamatosan fog bővülni a kínálat. Persze, van miből meríteni: a már ismert HBO tartalom mellett elérhető lesz a teljes Warner Bros. könyvtár (a klasszikusok a tengerentúlon a TCM márkanév alatt futnak, de az a brand itt annyira nem ismert, így „elengedték”), a saját fejlesztésű Max Originals-t, a gyerekekre fókuszáló Cartoon Networköt és a szuperhősöket kínáló DC-t. Fogalmazzunk úgy, hogy eljön a bőség zavara a Magyarországot legkomolyabban vevő streaming szolgáltatónál.
„Nagyon nehéz időszakot élünk meg, így nem könnyű az indulás a HBO Max-nak a kelet-közép európai régióban. A március 8-i időpont a globális ütemtervben régen ki lett jelölve, ám mivel minket is aggasztanak a jelenlegi események, a kommunikációnkban ezt mindenképpen szerettük volna érzékenyen kezelni” – mondja lapunknak Zoomon Christina Sulebakk, akit 2020 nyarán nevezték ki az európai HBO vezérigazgatójának, majd 2021 januárjában az HBO Max az EMEA-régiós (európai, közel-keleti, ázsiai) vezérigazgatójának. A szakember hangsúlyozta: ez az esemény nagyon fontos, mert az HBO jelenléte immár több mint harminc éves Magyarországon, az Egyesült Államokbeli indulás után 1991-ben kezdtek el hazánkban műsorokat sugározni a kábelhálózatokon. Ezt követte az HBO GO streaming fejlesztés, melynek a központja Budapest volt és most a Max, melynek eredménye, hogy csatlakozunk a globális szolgáltatáshoz. Ez azonban nem eredményezi azt, hogy az HBO kábeles csatornái Magyarországon eltűnnének, ezeket továbbra is fontosnak tartja a cég.
Sulebakk szerint az HBO féle történetek iránti rajongóknak nem kell aggódniuk, ez megmarad, csak a szolgáltatás kibővül családi szolgáltatássá – mindenki megtalálhatja majd a megfelelő kontentet. Arra a kérdésre, hogyan alakul a megjelenési ablak az új Warner által gyártott mozifilmek kapcsán, megtudtuk, hogy negyvenöt nap lesz. Ezt minden egyes országban az adott mozibemutatóhoz képes kell majd számolni, nem az amerikaihoz. Ahogy Sulebakk fogalmaz, ezt a hat hetes időszakot a 2021-es év tapasztalatai alapján állapították meg. Számos vita forrása volt a tavalyi gyakorlat, mely szerint egy napon volt az online premier a mozis bemutatóval, ám a tapasztalatok azt bizonyították, hogy egyes filmek igenis a moziban élnek igazán: például Denis Villeneuve Dűnéje akár három hónap hosszú ablak mellett is működött volna, ám kisebb, delikát filmeknek a két hónap is elég. Ám egy biztos: a most indult HBO Max száz évnyi Warner könyvtárat is tartalmaz, így rajtunk áll majd a választás, hogy mától esti szórakozásként az Elfújta a szelet, Az Óz a nagy varázslót vagy a már említett Dűnét, esetleg a Richard királyt indítjuk el az eszközünkön. Vagy egy bő hónap múlva az új Batmant.
Bár a piacon egyre több a streaming szolgáltató, a nagyok, jelesül a Netlfix és az Amazon egyelőre nem vesz minket túl komolyan a saját gyártás, de még a nyelvi lokalizáció terén sem. Nincs ezen miért felháborodni, hiszen a magyar piaci kicsi, különleges és egyedi nyelvű, nem szeretünk nagyon olvasni és a pedofiltörvénnyel sem erősítettünk a nemzetközi renoménkat a filmiparban.
Ám az is biztos, hogy hozzáértőbb, sőt, minket értőbb vezetője nem lehetne az HBO Max-nek, hiszen Christine Sulebakk családjával együtt másfél évig lakott Budapesten az HBO GO elindítása időszakában. Nagyon szeretett nálunk élni és ahogy fogalmaz, van némi rálátása az igényekre és az elvárásokra. Állítása szerint, nagyon fontos a nyelvi lokalizáció, mindezen felül minden egyes országot – noha az HBO globális brand – lokálisan kezelnek. Helyi irodákat nyitnak, helyi embereket alkalmaznak, akik segítenek abban, hogy a helyi piacot legjobban ki tudják szolgálni.
Komoly kutatás előzte meg például annak idején az Aranyélet című széria fejlesztését, mely átírta a magyar sorozatkészítési piacot. Igaz, Sulebakk elismeri, hogy a magyarországi gyártás lendülete kissé alábbhagyott az utóbbi néhány évben és sokan kérdezték tőle, hogy kivonulnak-e erről a szegmensről, de ő garantálja, hogy erről szó sincs. Jelentős lépésnek tartja, hogy a nemrég elkészült, A besúgó című új sorozat szintén meghatározó lokális történet lesz. Egyben globális is, hiszen a tervek szerint a saját gyártás – Max Originals logó alatt – immár a teljes hálózaton elérhető lesz, azaz mintegy hatvanöt országban. Így nem lehet vitás, hogy Szentgyörgyi Bálint alkotása egy csapásra minden idők legnézettebb magyar sorozata lesz.
Az Aranyélet mellett az HBO korábban számos dokumentumfilmet is gyártott Magyarországon, többek közt olyanokat, melyek társadalmi diskurzust generáltak, mint például a Visszatérés Epipóba. Arra a kérdésre, hogy efféle műveket immár nem finanszíroz a Nemzeti Filmintézet és nagyon sok filmes az HBO-tól reméli a „másik ablakot”, ahol támogatják, Sulebakk úgy reagált: az HBO folyamatosan keresi a legjobb történeteket, azokat, melyek igazán számítanak és ez nem fog változni. Újfent kiemelte a már említett, 1980-as években játszódó A besúgót, mely érzése szerint nagyon erős és igen politikus mű lett, mely rezonál a mai időszakra is.