;

üzemanyag;benzin;gázolaj;benzinkút;Magyar Ásványolaj Szövetség;árstop;

- Még kilátástalanabb helyzetbe kerülhetnek a kutasok

Az orosz-ukrán háború következtében emelkedő olaj- és üzemanyagárak miatt még kilátástalanabb helyzetbe kerülhetnek a tönk szélére sodort töltőállomás-üzemeltetők.

Nesze, semmi, fogd meg jól - vélekedett több üzemanyagos forrásunk is a kormány által a kis kutasok úgymond megsegítésére elhatározott hat intézkedésről, amiket György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár Facebook-oldalán a "kétszer ad, aki gyorsan ad" mondással vezetett fel. Az aznap lapunk által is közzétett pontok szerint az érintett kis kutak számára hitelmoratóriumot biztosítanak, kutanként 4 foglalkoztatottig, az év elejétől visszamenőleg, május 31-ig, eltörlik a szociális hozzájárulási (szocho) adójukat, eredményes pályázat esetén a Magyar Falu Programból vissza nem térítendő támogatást nyújtanak a tíz főnél kevesebbet foglalkoztató kis kutak beruházásainak 70 százalékára, a Széchenyi Kártya Programban kamatmentes hitelt biztosítanak, elengedik a literenként mintegy 5-5,2 forintos úgynevezett készletezési díjat és a külföldről beszerzett termék ez évtől érvényes adóját. A vissza nem térítendő támogatásra az első nap 18 kis kút jelentkezett - közölte az államtitkár pénteken.

Forrásaink ismeretei szerint a "megbeszélésen" György László - némi propagandaízű felvezetés után - meghallgatta a kutasok képviselőit - a feladatot magára vállaló Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségét (VOSZ), az érintett vállalkozók által múlt hét hétfőn megalapított Független Benzinkutak Szövetségét (FBSZ), a nagy hazai olajmárkákat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetséget (MÁSZ), valamint a több tucat töltőállomást üzemeltető Mobil Petrol Kft.-t -, majd ismertette velük a magával hozott, az érdekképviselők javaslataival kevés átfedést mutató, hat intézkedést. Igaz, a felek váltig hangsúlyozzák, hogy a tárgyalások folytatódnak.

Szakmai megfigyelőink úgy vélik: a hitelmoratórium a kutasok többségének most nem hoz érdemi javulást, a készletezési díj felfüggesztése csak az üzemanyagot külföldről behozó cégeket segíti, a szocho eltörlése átlag mintegy 50 ezer forintnyi, körülbelül négy kamion-tankoláson elért veszteséget ellensúlyozó megtakarítás, a kisvállalati adó (kiva) alá tartozó többséget - lévén, hogy rájuk eleve nem vonatkozik a teher - pedig nem is érinti. A több hónapos, ha nem éves ügyintézésű beruházási támogatás, illetve áthidaló hitel kevéssé nevezhető gyors segítségnek. Ráadásul manapság kevesen fontolgatnak beruházást. A hitel kapcsán pedig kérdés, veszteséges működésből hogy fizessék azt vissza.

E felvetésekről az FBSZ-nél megkeresésünkre közölték: bár a készletezési díj elengedése közvetlenül is 40-50 céget érint, a kormányt a bevétel kiskereskedők közötti szétterítésére kérték. A behozatalra kivetett többletadó eltörlése is számos szereplőt érint, a támogatások kapcsán pedig kiegészítő javaslatokkal éltek.

Megkeresésünkre a hitelmoratóriumot is értékesnek ítélte Perlusz László VOSZ-főtitkár. Kutas tagjaik többsége törleszt vállalkozói hitelt, ami a mostani gondok miatt veszélybe kerülhet. A fedezet sok esetben ráadásul az érintett ingatlana, készfizető kezessége. A kormány a készletezési díj és a behozatalra kivetett többletadó eltörlése kapcsán is arra törekszik, hogy a kedvezmény a töltőállomásoknál csapódjon le - szögezte le a kis kutasok érdekképviseletét magára vállaló VOSZ képviselője. A szocho eltörlését kiegészítő, de hasznos eszköznek nevezte. A lehetőség kutanként 4 főig értendő és egy-egy vállalkozás általában több egységet is üzemeltet. A kormány a kivás szereplők segítését is célul tűzte ki. A türelmi idős áthidaló hitel szintén segíthet az "előre menekülő" vállalkozóknak - vélte. A kormány által vállalt intézkedések a napokban hatályba léphetnek, a további tárgyalásokon kívül pedig nincs más út - vélekedett Perlusz László.

Bár a kormány intézkedései a szerdai piaci helyzetben sem tűntek elégségesnek a bajba jutott vállalkozások biztonságos megsegítésére, az azt követő politikai események és piaci hatások - így a tíz százalékkal hordónként száz dollár fölé ugró nyersolajár vagy a forint gyengülése - gyökeresen új helyzetet teremtettek - fogalmazott megkeresésünkre Grád Ottó MÁSZ-főtitkár. Így a szerdainál erőteljesebb jogszabályi beavatkozást sürgetett. Felvetésünkre, miszerint a nagy hazai márkákat képviselő MÁSZ miért áll ki a "kis" kutasok mellett, leszögezte: a több mint hétszáz vállalkozás alkotta hazai üzemanyag-piac jelen formájában jól működik. A több évtized alatt kialakult egyensúly felborítása pedig egyik szereplőnek sem érdeke - tette hozzá.

A szakmai szervezetek többek között az üzemanyag-áfa- és -jövedékiadó csökkentését, a jövedéki adóra is rászámolt áfa eltörlését és fixált árrést, az árstop május 15-e utáni biztos eltörlését javasolták, figyelmeztetve, hogy a jelenlegi helyzet a beszerzési ár alatti értékesítés törvényi tilalmába ütközhet.

A kormány a magyar családok védelmében kitart a benzinárstop mellett, de ebben a kérdésben is kikéri és figyelembe veszi a vállalkozások véleményét, így több intézkedést tervez a kis kutak üzemeltetőinek megsegítésére - szögezték le megkeresésünkre az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztériumban. A gyors segítségen túl a kormány célja a vidéki kis kutak műszaki felkészültségének, versenyképességének javítása - tették hozzá.

Ma új tárgyalási kör jön.   

Tömeges kútcsődök várhatókAz Orbán-kormány első körben tavaly november 15-től idén február 15-ig korlátozta 480 forintban a kutakon a normál benzin és gázolaj literjéért kérhető összeget, már kezdetben is 26-32 forintot lenyesve a kutasok átlag 40 forintos árréséből. Bár a nyersolaj ára - így az azt lekövető nagykereskedelmi tarifa - decemberben csökkent, azóta viszont kilőtt, így az üzemanyagpiaci szakértők idejekorán az ágazat legkisebb szereplőinek csődveszélyére figyelmeztettek. Az Orbán-kabinet minderre fittyet hányva további negyed évvel, a választások utánig, azaz május 15-ig meghosszabbította az árstopot. Ezután már tucatnyi kis kút lehúzta a rolót, illetve számos bejelentette ebbéli szándékát, bár e tárgyban nagyfokú a ködösítés. Mindazonáltal az, hogy Ukrajna orosz lerohanása hírére az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára hét és fél éve nem látott szintre, száz dollár fölé ugrott, erősítheti a bezárási lázat. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy megfigyelők szerint a hazai kutak zömét ellátó Mol, ha nem is vallja be, de az elmúlt három két során a szakma számára egyértelmű módon, az olajáremelkedés üteménél jóval szerényebben növelte nagykereskedelmi árait. Bár a Mol az egyetlen hazai lánc, amely hajlik a tönkremenő kis kutak átvételére, a csődhullámot a jelek szerint saját kontójukra is igyekeznek lassítani.
Tovább tárgyalnánakAz orosz-ukrán háború Európa-szerte energiaellátási problémákkal fenyeget, melyeket a piac szereplőinek és a kormányzatoknak közösen kell kezelni - vélekedett kérdésünkre Egri Gábor FBSZ-elnök. A tárgyalásokat az orosz-ukrán háború okozta piaci sokk miatt is folytatni kell - szögezte le Perlusz László VOSZ-főtitkár. Cél, hogy a lehetőségek legjobb kihasználásával megmentsük a benzinkutas vállalkozásokat - tette hozzá.

Életbe léptek az Oroszországot elleni uniós intézkedések, amelyek súlyos veszteségeket okozhatnak majd az orosz gazdaságnak.