divat;öltözködés;mackónadrág;

- Túrva jó magyar divat – Az öltözködés nem csak pénz, idő kérdése is

Egy divatos öltözet nemcsak viselője ízlését és kifinomultságát, de társadalmi státuszát is jelezheti. Éppen ezért változik a divat akkora hatásfokkal, hisz a módosabb rétegek mindig szeretnének kitűnni a tömegből. Sokan persze nem engedhetik meg maguknak, hogy jól öltözködjenek, míg vannak olyanok, akik bár megtehetnék, mégis inkább turkálóból öltöznek, hiszen ma már ez is egyre trendibb. Olyannyira, hogy a divatcégek másolják, kimondottan olyan darabokat gyártva, mintha azokat valaki már elhordta volna. Miközben lassacskán lekerülnek rólunk a pandémia alatt viselt mackónadrágok, a divat is lépéskényszerbe kerül, hiszen egyre kevesebbet tudunk erre a hétköznapi luxusra költeni.

„A divatnak van egy dinamikája, melyet Georg Simmel német szociológus remekül megfogalmazott a leszivárgás elméletében. E szerint a mindenkori divatot diktáló társadalmi réteg határozza meg a trendet, míg a többiek másolják őket. És létezik egy nagyobb csoport, melynek tagjai egyáltalán nem követik a divatot, ennek lehetnek anyagi és társadalmi okai is” – mondja

Simonovics Ildikó divattörténész, hozzátéve, amint a tömeg elsajátította az adott divatot, a felsőbb rétegek elkezdenek újabb stílusok után nézni, hogy ismét tudatosan elkülönüljenek a társadalomban.

A divat ugyanis régebben elsősorban reprezentációs eszközként szolgált, a korábbi korszakokban az uralkodó réteg általa is kifejezhette hatalmát: tagjai olyan viseletekben jártak, mellyel jelezték mások felé, nekik nem kell semmilyen fizikai munkát végez­niük, hiszen ruháik is nehezek, drá­gák, bizonyos részleteik pedig ki­mondottan nehezítik a mozgást. A különböző divatházak és divatmárkák szintén a befolyásukat mutatják meg manapság egy-egy vörös szőnyeges divatbemutatón. Ezek el­­sődleges funkciója ugyanis nem az, hogy extravagáns ruháikkal a közönséget ámulatba ejtsék, hanem, hogy kiverjék náluk a biztosítékot. Simonovics szerint egyes divatházak egy-egy botrányos bemutató alkalmával úgy gondolkodnak, hogy mindegy, mit, csak beszéljenek róluk.    

Konstans változás

„A divat egy iparág, így változásának dinamikáját a gazdaság és a technológia fejlődése is meghatározza” – mondja Simonovics Ildikó, hozzátéve, minél gyorsabban terjed az online térben az információ – főleg az influenszerek által –, a divatban annál sebesebben érkeznek az új megoldások. Ezért a ruhadarabok létrejöttét nemcsak a divattervezők fantáziája és esztétikai érzéke befolyásolja, de az üzleti és információs tényezők is. Léteznek továbbá olyan gré­miu­mok, melyek hosszabb időre megtervezik a divattrendeket, amivel szintén generálják a fogyasztást. A legújabbak között szerepel például a fenntarthatóság és környezettudatosság eszméje, hisz sokaknak nem mindegy, hogy mekkora egy ruhának az ökológiai lábnyoma.

„A történelemben a mikrotrendek még sosem követték egymást ilyen sebességgel. A fast fashion márkáknál már lassan nem is szezonok vannak, hisz azokon belül is három-négy hetente cserélik az árukészletet”– mondja a szakember, de felhívja a figyelmet arra, hogy maguk a divatvonalak nem változnak, hiszen egy-egy ruhadarab éveken át lehet kedvelt. „Noha a színek és a minták jönnek-mennek, a ruha szabása, formája akár egy-másfél évtizedet is túlélhet. A 2010-es évek eleji divatot például nem tudom lebontani évekre, az egyes esztendők között nincsenek annyira markáns különbségek. Egyes akkori szettek még ma is megállnák a helyüket” – mondja. Ellenpéldának hozza fel a XIX. századi főúri, nagypolgári viseletet, amelyről évre pontosan meg lehetett határozni, mikor készült.   

Visszaköszön a múlt

A divatban olykor egy-egy évtized meghatározó jegyei visszatérnek, a mai ruhákon például a nyolcvanas évek – és újabban a kilencvenes évek – színvilága és mintái is megjelennek, szintén kedveltek a „susogós” tréningek vagy a síoverallok. Simonovics Ildikó szerint a tendencia nemcsak az elmúlt száz-százhúsz évre jellemző, hiszen a történelemben már több alkalommal nyúltak vissza a művészek (festők, szobrászok és divattervezők egyaránt) volt korok megoldásaihoz: a reneszánszban például az ókori művészet és világnézet köszönt vissza, a XIX. század historizáló szemlélete pedig több kor stílusából vett mintát. „Ekkoriban egy-egy ruhán egyszerre több korstílus jegyei is jelen voltak, mint például a reneszánsz, a barokk és a rokokó elemei” – mondja a divatkutató.

Napjainkban sincs már egységes irányzat, sőt, a fiataloknál újabban megjelent trendként a fogyasztásellenesség, így mások által már viselt ruhadarabokat kezdenek hordani. Persze, korábban is létezett ez a trend: a kilencvenes években a turikat azok látogatták, akik rosszabb anyagi körülmények között éltek, napjainkra azonban már a divat fősodrában is megjelentek a régi ruhadarabok, így a fiatalok azokat előszeretettel vásárolják. „Megfigyeltem, hogy Dániában, az angolszász országokban és nálunk is sokan second hand üzletekből és adományboltból öltöznek. A ruhák ráadásul gyűröttek és viseltesek” – mondja Simonovics. A trendet persze a gyártók is meglovagolják, így olyan ruhákat is készítenek, mintha azokat valaki tényleg elhordta volna. Ezzel ráadásul még spórolnak is: a darabokat jóval olcsóbb anyagokból tudják előállítani.    

Így öltözünk mi

És mi a helyzet a magyarok öltözködésével? Simonovics szerint itthon az emberek nem mernek kirívó, túlságosan színes ruhákban járni, mivel félnek attól, hogy az utcán, a tömegben majd kinézik őket. „A világ vezető divatfővárosaihoz képest a Magyarországon az ötven felettiek kevésbé adnak az öltözködésükre, a hatvan-hetven felettiek meg pláne” – mondja a szakember. Úgy látja, a fő probléma a belső igénnyel és a bátorsággal van, ami, ha nincs, azzal nem lehet mit kezdeni. Ha viszont valakiben ott munkál az igény és a kurázsi, akkor kevés pénzből is fel tud öltözni, csak figyelni kell a szezonális le­árazásokat, vagy be kell ugrani egy second hand üzletbe, népszerű nevén turkálóba.

A fiatalok esetében már más a helyzet: ők úgy öltöznek, mint bárhol a világon, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a kétezres években hazánkban is megjelentek a fast fashion üzletláncok, majd a nemzetközi és hazai webshopok, míg a neten folyamatosan értesülhetnek a trendekről a híreken, klipeken, filmeken és a közösségi oldalakon keresztül.

„Az idősek viszont nemcsak azért nem foglalkoznak a divattal, mert nem úgy lettek szocializálva, mint a mai fiatalok, hanem mert nincs arra idejük és pénzük. Egy mai átlag magyarra a mindennapok olyan súlyt helyeznek, hogy még ha van is félretett pénze ruhára, nem lesz se ideje, se kedve, se energiája, hogy többnapos bevásárlótúrát tartson, és meglelje a neki tetsző darabokat” – mondja Simonovics, hozzátéve, egy magasabb életszínvonalon élő társadalomnak nemcsak több pénze, de több ideje is van arra, hogy jobban öltözködjön.

A 2020-as év karanténja másrészt visszavetette a fogyasztást, és egy időre sokak csak melegítőben, tréning- vagy mackónadrágban kezdtek közlekedni, de a bezártság elmúltával az emberek újra járni kezdték a divatboltokat. Simonovics szerint a pandémia azonban hosszabb távon hatással lehet az öltözködésre is, hiszen az emberek nemcsak kevesebbet keresnek, de kevesebbet is fogyasztanak, és amijük van, azt inkább élelmiszerre költik, aminek meg folyamatosan emelkedik az ára. „Mindez kihat a divatra, hiszen az emberek fizetőereje időközben lényegesen csökkent. A jövőben a fő kérdés az, mit reagálnak erre a a divatmárkák.”

Feketét feketévelItthon főleg télen szeretnek az emberek feketében járni, melynek egyik fő előnye, hogy jól lehet kombinálni más színekkel, és persze magával a feketével. „Ha az ember színes ruhatárra vágyik, ahhoz sokkal több idő, energia és pénz kell. Az összeillő darabok megtalálása, aztán minden egyes nap a megfelelő szett összeállítása igazi kihívást jelent” – mondja Simonovics Ildikó.

A Halál a Níluson legújabb filmváltozatát lapzártánkkor kezdték vetíteni a hazai mozikban. Agatha Christie klasszikus krimije arról is árulkodik, milyen fontos volt a világsikerű író életében a régészet és a Közel-Kelet. Archeológus férjét irodalmi sikerei csúcsán is elkísérte ásatásokra. A régmúlt iránti rajongás egyszerre volt kikapcsolódás – és ihlet újabb művekhez.