Az árstopos termékeknél hatalmas forgalomnövekedés tapasztalható
A portál beszámolója szerint jóval több fogyott a boltokban az elmúlt két hétben azokból a termékekből, amelyeknek az árát vissza kellett csökkenteni a tavaly októberi szintre. Úgy tudják, nagyjából hatvan-nyolcvan százalékos forgalomnövekedés tapasztalható a nagyobb láncoknál az árstopos termékeknél. Ezt a növekedést azonban nem magyarázza az, hogy egy kicsit többet vesznek az árstopos termékekből a háztartások, hiszen minden bizonnyal kevesen váltak otthon tej-, csirkemell- vagy cukornagyhatalommá.
Éppen ezért körkérdést tettek fel a témában a nagyobb áruházláncoknak. A Penny esetében átlagosan 60 százalék körül növekedett az árstop által érintett termékek forgalma az előző év ugyanezen időszakához képest, a Tesco azt látja, hogy „a hatósági áras termékek keresettsége növekedett február elseje óta, különösen a hónap első hetében”. Hozzátették, hogy a keresletet ugyanakkor befolyásolják a párhuzamosan futó promóciók is. „Jelentős különbségek jellemzik az egyes CBA üzleteket. A nagyobb boltoknál jelentős a forgalom növekedése az árstopos termékek körében, míg a kisebb boltokról ez nem mondható el” - utóbbit már a CBA igazgatója, Fodor Attila mondta. Az árstop első másfél hetében átlagosan húsz-harminc százalékos növekedés jellemezte az árstopos termékek forgalmát, az elmúlt napokban tíz-tizenöt százalék volt jellemző a stop előtti időszakhoz képest. Hangsúlyozta: ellátási hiány, termékhiány nem volt az időszakban. A Spar, a Lidl, az Aldi, és az Auchan nem válaszolt a portál érdeklődésére.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Portfolio-nak azt mondta, hogy számoltak az árstopos termékek keresletének növekedésével. A fizetések emelkedése, az szja-visszatérítés, valamint a 13. havi nyugdíj is emeli az elkölthető jövedelmet, ráadásul a nagy láncok elfogadják a Szép-kártyát, amit már fel lehet használni élelmiszerre is. A jövedelmek emelkedése, az árstopos termékek alacsony ára és a Szép-kártya hatása együtt növelik a termékek eladását – fogalmazott. Február második felében várható a nagyobb felfutás. Jelezte, a kis üzletekre különösen nagy teher hárul a vártnál nagyobb januári infláció miatt, akiknek a beszerzései is tovább drágulnak. Fodor Attila is megerősítette, hogy az árstop a családi és kisvállalkozások számára nagyobb áldozatvállalással jár. „Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a beszállítók további áremelési szándékokat jeleztek az árstopos termékkörre vonatkozóan” – emelte ki a CBA igazgatója, ami növeli a veszteséget.
Arról, hogyan viselik a kisboltok a befagyasztott árakat, egy januári riportunkban számoltunk be részletesebben, melyről ide kattintva olvashatnak el bővebben.