üzemanyag;benzin;MOL;gázolaj;benzinár;üzemanyagár;gázolajár;árstop;

- Megkapták a kegyelemdöfést a kis kutak: péntektől nő a benzin és a gázolaj beszerzési ára

A Mol péntektől - voltaképp két hetes késéssel - érvényesíti nagykereskedelmi áraiban a nemzetközi nyersolajdrágulást. Ez viszont most - a 480 forintos üzemanyagárkorlát fenntartása miatt - a kis kutak tömeges bedőlésével, így a mezőgazdasági munkák komoly fennakadásával fenyeget.

Megkapja a kegyelemdöfést a hazai üzemanyagszakma: péntektől 8 forinttal nő a benzin és a 5 forinttal a gázolaj beszerzési ára - fogalmaz mai tudósításában a Holtankoljak.hu. Bár ez a tarifa - vagyis a nagykereskedelmi ár - titkos, forrásaink valamivel több mint 480 forintra becsülik a benzin és mintegy 493 forintra a gázolaj péntektől várható új, literenkénti nagykereskedelmi listaárat a hazai kutak zömét ellátó Molnál.

Így a benzin beszerzési ára is átlépi a 480 forintot - hívja fel a figyelmet a portál. A gázolajáremelés szintén tovább halmozza a kúttulajdonosok veszteségeit - írják. Hatósági ár nélkül a 95-ös benzin 520, a gázolaj pedig 535 forintba kerülne a kutakon. Vagyis az autósok immáron minden egyes liter benzin tankolásán átlag 40 forintot takarítanak meg, a gázolaj esetében pedig a különbség már átlag 55 forint.

A veszteséges értékesítési kötelezettség miatt már három, jellemzően családi tulajdonú, ugyanakkor a helyi közösség ellátásában kulcsszerepet játszó, kis kút lehúzta a rolót. Korábbi anyagunkban Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu vezetője a ma végül bekövetkező fejleményeket megelőlegezve úgy fogalmazott: ha a Mol péntektől - korábbi szokásaihoz visszatérve - érvényesíti nagykereskedelmi áraiban az elmúlt két hét nemzetközi olajárugrásának hatásait, kutak százai zárhatnak be. (A mintegy 2 ezer hazai üzemanyag-töltőállomás körülbelül fele "független", vagyis nem tartozik nagy márkák hálózatához.)
Az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj februárban 90 dollárról hét és negyedéves csúcspontjára, 97 dollárra felkúszó hordónkénti ára tegnapra 92 dollárig esett, most viszont a kurzus ismét 95 dollár körül jár.
A világszintű gázolajkínálat nem tart lépést a járvány utáni, szárnyaló kereslettel, ami a termék árának és nyersolajhoz viszonyított árrésének jelentős növekedését okozza - fogalmaz tegnap esti dolgozatában Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője.
A dízel hordónként 20 dolláros, február közepi árrése közel két éves csúcspont és az ár is jelentősen nőtt. Mi lesz így nyáron, amikor a termék iránt felfut a kereslet - teszi fel a költői kérdést Pletser Tamás. Nyugat-Európa dízelhiánnyal küzd. A készletek sokéves mélyponton állnak. A Covid lecsengésével robbanásszerűen nő a kereslet. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) januári elemzése szerint idén napi 3,3 millió hordóval napi 99,7 millió hordóra nőhet, ami magasabb az utolsó békeévként emlegetett 2019 adatánál, de alacsonyabb Pletser Tamás saját várakozásainál. Főképp az ipar, a kereskedelem és a repülési igények nőnek. A földgáz- és szénárugrás miatt az erőművek dízeligénye is nő.
Ráadásul a Covid hatásaként a finomítói beruházások lassultak, az energiaárak és a szén-dioxid-költségek növekedése miatt azonos nyereséghez nagyobb árrések szükségesek. E helyzet a finomítók - így a Mol - számára aranykort hozhat - véli Pletser Tamás. 

A száz százalékban magyar tulajdonban álló Mogyi Kereskedelmi Kft. bajai beruházásának felét uniós forrásokból állja az állam.