Orbán-kormány;Budapest;fejlesztés;pénz;

A kormány fővárosi projektjeinek tetemes részét a különféle sportálmok betonba öntése tette ki, ide tartozik a most épülő atlétikai stadion is

- Igazi csapdákat állított Budapesten Orbán-kormány, nincs belőlük menekvés

Több ezer milliárd forintnyi megkezdett fővárosi fejlesztés marad a következő kabinetre. Ezek egy része füstbe ment tervé válhat vagy torzó maradhat.

Szuperkórház, atlétikai stadion, a várnegyed visszaépítése, a Városliget múzeumi negyeddé alakítása, HÉV-vonalak fejlesztése, Déli körvasút vagy épp a Biodóm – csak néhány példa azokra a fővárosi beruházásokra, amelyek egyenként is tíz- vagy százmilliárdokat emésztenek fel, és amelyek sorsáról a következő kormánynak kell majd döntenie. Igazi csapdahelyzet ez: nem tudni, mire lesz pénz, de a projektek leállítása sem lenne kockázatmentes.

Idei évértékelő beszédében Orbán Viktor kormányfő nem sok szót vesztegetett a nemzet fővárosára, ráadásul ezekben részben csúsztatott, részben teljesen valótlant állított. Mint mondta: „Budapestet a káosz, kosz, hajléktalanok és dugók, korrupció uralja. Gyurcsány emberei beültek a kasszába, Bajnai meg szép csendben működteti a jutalékos rendszert”. 

Az utolsó félmondat a kormánypárti média által hetekig építgetett, de végül saját súlyától összeomló Városháza-gate nem létező olvasata, miközben a korrupció vádja különösen furcsán hangzik a Völner-ügyet maga előtt görgető kabinet vezetőjének szájából.

A kosz és a dugó visszatérő téma a fideszes közbeszédben, holott a város köztisztasági büdzséjét a kormányzati megszorítások miatt kellett megvágni. Egy friss felmérés szerint Budapesten legfeljebb 2020-hoz képest nőtt az utakon a torlódás, a 2019-es, Tarlós-éra idején mért szintet még mindig nem érte el.

 De az emelkedés valódi oka így sem az új kerékpársávok kialakítása, sokkal inkább az agglomerációs települések robbanásszerű lakosságszám-, illetve az ehhez kapcsolódó autóforgalom növekedésének köszönhető.

A kormányfő szerint azért is csalódást keltő az ellenzéki városvezetés teljesítménye, mivel a kormány az ország erején felül fejleszti a fővárost. A kijelentésben – mint minden jó hazugságban – van némi igazság is. Az Orbán-kormány az elmúlt években, valóban sok százmilliárdot költött budapesti helyszíneken megvalósult fejlesztésekre, ám ezek ritkán mutattak átfedést önkormányzati tervekkel. A projektek tetemes részét a különféle sportálmok betonba öntése tette ki, lásd úszóaréna, a Puskás Aréna, a kézilabdacsarnok, illetve a most épülő atlétikai stadion. Ez a négy létesítmény önmagában is jócskán meghaladja az 500 milliárd forintot. A beruházások másik része határozott lakossági, illetve 2019 óta a városvezetés ellenállása ellenére valósul meg, mint például a Várnegyed hamis építészeti romantika jegyében történő visszaépítése, vagy éppen a Városliget múzeumi negyeddé alakítása. Ezek szintén százmilliárdokat emésztenek fel. Ráadásul az utóbbiból kikerült a Közlekedési Múzeum, amelyet végül – igen dicséretes módon - nem egy park közepén, hanem egy volt ipartelepen építenek fel. Megvalósítása azonban az előkészítésre és a műtárgybeszerzésre eddig kiutalt 17 milliárd forint többszöröse lesz, ám erről már a következő kormánynak kell döntenie. S ez csupán az egyik olyan sokmilliárdos beruházás, amelynek megvalósítása a következő kabinetre marad. Hogy ne menjünk messze: Baán László Liget-projekt vezető szerint a jelenlegi kormány nem tett le az Új Nemzeti Galéria Ligetbe telepítéséről sem, bár egy ellenzéki kabinet ezt a vágyat aligha teljesíti.

Számos jelenleg futó kormányzati elképzelésre azonban nehéz lesz nemet mondani. A projektek leállítása komoly politikai vitákat szülne, miközben pénz nincs rá. Itt van mindjárt a városszéli szuperkórház, amelynek milliárdokért rajzolják a terveit, megvan hozzá a telek is. A most 330 milliárdosra becsült projekt költségének javát - 260 milliárdot – a járványhatások csökkentésére létrehozott uniós helyreállítási alapból (RRF) teremtették volna elő. Csakhogy az alapból kizárólag olyan projekteket lehet finanszírozni, amelyek 2026-ig lezárulnak, márpedig arra csekély az esély, hogy az 1200 ágyas dél-budai egészségplázát addig tető alá hozzák. De nem ez az egyetlen beruházás, amit a szakadatlan ostorozott Brüsszel pénzéből fizetnének.

Magyarország összesen csaknem 11 ezer milliárd forint uniós támogatáshoz juthat a következő hét évben, amelynek nagyjából a felét a hagyományos uniós programok, felét az RRF teszi ki. A pénz elosztását természetesen másként képzeli a Fidesz és másként az ellenzék. Fürjes Balázs Budapest és az agglomerációs fejlesztéséért felelős államtitkár szerint az Orbán- kormány a következő hét évben 3000 milliárdot költene Budapest fejlesztésére. Az RRF-ből 745 milliárd jutna Budapestre, amelyet szinte teljes egészében elvisz a HÉV-vonalak fejlesztése, illetve az új szerelvények vásárlására. Sok tízmilliárdot költenek a Ráckevei – Duna-ág revitalizációjára, amelyben azért egy kicsit az Atlétikai Stadion is érintett. Szintén ebből a pénzből épül a Déli körvasút projekt, a villamosvonal a Műegyetem rakparton és ebből tervezik többek között a Galvani hidat. 

A fővárosi önkormányzat által javasolt 75 projektből viszont egy se fért fel a Brüsszelbe kiküldött listára.
Nincs bőségszaruA projektlistát még nem fogadták el, de az uniós büdzsé nem kimeríthetetlen bőségszaru. Ellenzéki győzelem esetén az új projektet csak valamely régi rovására valósíthatóak meg. (Természetesen számos beruházás megvalósítható hazai forrásból, de a közgazdászok egymás után figyelmeztetnek: a nagy kormányzati pénzszórás után, a következő kabinetnek, bármilyen színű is lesz az, megszorításokkal kell indítania). A projektek leállításával azonban kárba vész az előkészítésre, tervezésre, telekvásárlásra költött esetenként milliárdos kiadás. Ráadásul az új kormány az építő imázs helyett a mindent leállító romboló szerepébe csúszhat. S akkor még nem beszéltünk arról a helyzetről, ha a Brüsszellel való huzakodás miatt kevesebb uniós forráshoz juthat Magyarország. Sőt, Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint az uniós ciklus végén az is ki fog derülni, hogy az elnyert támogatás nem elegendő az elindított beruházásokra, ha a kormány nem segít, akkor félkész torzók tucatjai lepik majd el az országot, települések tucatjai fognak véglegesen eladósodni és teljesen felélni a vagyonukat pártállástól függetlenül.

Ha érvényben is hagyja az EU bírósága szerdán a jogállamiságot megsértő országokat pénzmegvonással sújtó rendeletet, akkor sem várható szankció az áprilisi parlamenti választás előtt.