A titokzatos történet tragikus fordulata, a 62 éves mérnök, Paiger István halála újabb találgatásokra ad majd okot a baranyai megyeszékhelyen. (A férfi haláláról elsőként a Szabad Pécs számolt be.)
Ennek hatására a magyar nyomozóhatóságok is léptek, és a cég korábbi vezetőjét, Paiger Istvánt vádolták meg gazdasági csalással. Vádlott lett még két vállalkozó, akik a buszok közvetítésében és a vételár egy részének átvételében kaptak szerepet. Paiger tagadta a bűncselekményt, azzal védekezett, hogy semmilyen érdemi döntést nem hozott a vásárlásról, mivel arról Pécs és Baranya fideszes politikusai határoztak. A Kaposvári Törvényszéken folyó per során megismert bizonyítékok alapján biztosnak tűnt, hogy Paigert felmentik. Paiger és ügyvédje, a pécsi Bodnár Imre többször indítványozta, hogy tanúként hallgassák meg az ügyben a Fidesz befolyásos baranyai politikusait, így Bánki Erik parlamenti képviselőt. A nyomozóhatóság azonban ezt elutasította, a bíróság viszont hajlott az indítvány befogadására. Ezek után tavaly decemberben váratlanul feltűnt egy új ügyvéd Paiger mellett, a fővárosi Gyalog Balázs, aki visszavonta Bánki megidézésének indítványát. A húzás azért volt érthetetlen, mert Bánki a buszvásárlás idején Hollandiában járt, és az ő egyik üzlettársa – munka nélkül – 170 millió forintot kapott a vételárból egy távolkeleti offshore cég számlájára.
A pesti ügyvéd váratlan húzására Bodnár Imre úgy reagált, hogy visszalépett Paiger védelmének ellátástól. Kérdeztük Paigert, miért nem akarja immár megidéztetni a perben Bánkit, ám ő erre nem felelt. Azt viszont nem titkolta, hogy új ügyvédjét eddig nem ismerte, Pestről ajánlották neki, és Gyalog Balázs munkadíját az ajánló állja. Azt is elmondta, hogy szeretne létrehozni egy buszösszeszerelő üzemet, amihez állami támogatást ígértek, ha felhagy védekezési stratégiájával.
Azt tudtuk, hogy az eljárás megviselte Paiger Istvánt, biztos jövedelme a nyomozás kezdete óta nem volt, lelkileg meggyötörte a büntetlen előéletű férfit az eljárás és az, hogy – szerinte – őt akarták megtenni bűnbaknak. Majd azzal is szembesült, hogy a neki ígért támogatásokat aligha kaphatja meg. Szerette volna, ha Bodnár Imre újra ellátná védelmét, erről többször is beszélt a pécsi ügyvéddel. Gondjait fokozta, hogy a közelmúltban eltörte a kezét, így napi tevékenységeit nehezen tudta ellátni. Hogy halálát közvetlenül mi okozta, arról hivatalos tájékoztatást senki nem adott.
A pécsi önkormányzat egyik legnagyobb visszhangot kiváltó visszaélése, a buszügy nagy szerepet játszott abban, hogy a korábbi fideszes városvezetés súlyos vereséget szenvedett az összefogó ellenzéktől 2019-es választáson. Az ügy iránt érdeklődő pécsiek úgy vélték: nem a valódi tetteseket vádolják. A mostani városvezetés igyekszik mindent megtenni azért, hogy a buszvásárlás történetét pontosan megismerhessük, ezért sértettként az önkormányzat jelen van a perben. Paiger halálával az ellene folyó eljárás lezárul. Félő, hogy a mérnök távozásával csökkent az esély a tisztánlátásra, és csak a kérdések sokasodnak.
Mint arról írtunk, 2015-ben a pécsi önkormányzat tömegközlekedési cége, a Tüke vásárolt Hollandiából 115 használt Volvo buszt 3,5 milliárd forintért, ám utóbb kiderült, hogy a flottát pár hónappal korábban 700 millió, más adatok szerint egymilliárd forinttal olcsóbban kínálták. A város és a cég közbeszerzéssel vette a járműveket, ám az utolsó pillanatban egy közvetítő cég belépett az üzletbe, s akkor lett a flotta lényegesen drágább. Az ügyben Hollandiában vizsgálat indult.