MÁV;kábellopás;

- Megugrottak a számok: Idén már majdnem annyiszor loptak vasúti kábelt, mint tavaly egész évben

Míg tavaly 13 alkalommal késtek emiatt a vonatok, ebben az évben már 11 esetben fordult elő.

Óriásit nőtt a vasúti kábellopások száma a télen, főleg a Keleti pályaudvar környékén visszajáró vendégek a tolvajok – írja a hvg.hu. A MÁV a vagyonvédelmi dolgozók átcsoportosításával próbálja elérni, hogy figyeljék a veszélyeztetett szakaszokat, miközben a rendőrséggel a felderítésben tudnak együttműködni. Tavaly átlagosan minden egyes lopás közel 850 ezer forintos kárt jelentett a cégnek.

A kábellopások okozta késések tekintetében a helyzet még rosszabb: míg tavaly 175 vonat késett, összesen 1720 percet, addig az idén – a MÁV január közepén közölt adatai alapján – 315 járat késett, összesen 3210 percet.

A késések időtartama azért nőtt már majdnem a tavalyi teljes éves duplájára, mert a tolvajok most nem csak kis forgalmú pályaszakaszokon próbálkoznak, hanem visszajáró vendégek lettek a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között. Az idei 11 kábellopás közül 7 is ott történt meg, márpedig ha ott baj van, akkor vonatok tucatjai késnek. A Keletinél történt hét eset közül három csak pár perces késéseket okozott, négy viszont komolyabb késésekhez, járatkimaradásokhoz vezetett.

A legsúlyosabb eset január 17-18-án történt: 17-én este kábellopás miatt nem jutott áramhoz a Keleti pályaudvar biztosítóberendezése, emiatt az este háromnegyed hét utáni vonatok szinte mind késtek, volt olyan, vidékről érkező vonat, amely csak Rákosig mehetett el ahelyett, hogy beengedték volna a Keletibe, és több járatot törölni is kellett. Hajnalban, miközben a helyreállítási munkák folytak, valaki újra megrongálta a vezetéket, hogy kábelt lopjon, így aztán csak kora délután állhatott vissza a vasút a menetrend szerinti közlekedésre.

Az említett szakaszon kívül a Sülysáp és Tápiószecső közötti szakaszon is jártak tolvajok, ott az idén kétszer lopták el a transzformátorállomást.

A tavalyi kábellopások 11 millió forintjába kerültek a vasúttársaságnak. Ez – mint azt a lap megjegyzi – bár nagy összeg, nem jelent nagyobb érvágást egy ekkora cég gazdálkodásában, sokkal komolyabb problémának számít viszont az, hogy az utasoknak mekkora kellemetlenséget jelent a késés.

A MÁV összesítése szerint 2014 előtt 500-600 kábellopás történt évente, ami miatt gyakorlatilag napi rendszerességgel fordultak elő problémák a közlekedésben. Azóta éves szinten nagyjából húsz alatt van ez a szám, azonban most félő, hogy 2022-ben rosszabb lesz a helyzet.

A gyors javulás oka, hogy 2014 márciusában életbe lépett az új fémtörvény. Innentől kezdve az olyan anyagok, mint például a vasúti alkatrészek, trafóházak, villanyoszlopok fémhulladéka, antennák, közlekedési táblák, vagy épp csatornafedelek, nem csak akkor kerülnek be a nyilvántartási rendszerbe, amikor a fémkereskedelmi telepek leadják a jelentésüket, hanem már a leadó személyétől kezdve nyomon követhető az anyag mozgása. A leadás előtt kötelező bejelenteni a szándékot a helyi fémkereskedelmi hatóságnál, és csakis akkor lehet legálisan felvásárolni a fémhulladékot, ha a hatóság arra írásos engedélyt ad. Az új szabállyal azt sikerült elérni, hogy a fémtelepeken ne akarják átvenni az olyan anyagot, amely nem szabályos körülmények között érkezik (aki még ezek után is lop, az valószínűleg vagy külföldön próbálja eladni, vagy abban bízik, hogy a vevője tud trükközni.)

A lap nem kapott választ a MÁV-tól a kérdésre, hogy mi állhat a lopások növekvő száma mögött. Annyit közöltek: a vasúttársaság biztonsági szervezete és a rendőrség szorosan együttműködik a kábellopásokkal kapcsolatos események felderítése terén, amit kiemelt feladatként kezelnek. Elmondták továbbá: amennyiben szükséges, áttervezéssel, átcsoportosítással oldják meg, hogy ott legyen vagyonvédelmi jelenlét, ahol épp szükség van rá.

Az ügyészség szerint egy Szeged környéki település önkormányzatánál trükköztek pályázati pénzekkel, összejátszva egy fiktíven számlázó céggel.