"Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár hétfőn a hírek megjelenése után adott rövid tájékoztatást a kormánydöntésről. Tájékoztatása alapján a városvezetésnek, illetve a Fővárosi Közgyűlésnek nincsen formális kötelezettsége a rendezésre irányuló kéréssel kapcsolatban” – válaszolta a Népszava kérdésére Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes, miután váratlanul bejelentették: Fukuoka visszalépése után Budapest ugrik be a japán város helyett, és a főváros fogadja június 18. és július 3. között a világ legjobb úszóit, vízilabdázóit, műugróit.
Az ellenzéki városvezetés háttérbeszorítása különösen szembetűnő, ha összehasonlítjuk a 2017-es – szintén beugróként lebonyolított – vizes világbajnoksággal, amikor Tarlós István volt a rendezvény fővédnöke. A Fővárosi Közgyűlés 2015-ben garancialevelet is kiadott a vizes világbajnoksághoz. Tarlós meg is ragadta az alkalmat, hogy felhívja a kormány figyelmét: „Nincs mese, (…) a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását az állam közbeavatkozásával meg kell oldani”, mivel „alsó hangon” 20-25 milliárd forint hiányzik a budapesti tömegközlekedés büdzséjéből. Most a világjárvány miatt még több hiányzik a közlekedési kasszából, a kormány azonban jottányival sem lett nagyvonalúbb.
A fővédnökség elvállalásakor egyébként még abban bízott a Tarlós-féle városvezetés, hogy a vizes vb idejére befejezik a hármas metró felújítását és a nézők elsősorban metróval közelítik majd meg az úszóarénát. Nem így lett. Az idei versenyre annyit javult a helyzet, hogy az északi szakaszt már átadták, de a vonal középső, legforgalmasabb része továbbra is le van zárva. A jelenleg is érvényes ütemtervek szerint a teljes vonal forgalomba helyezése legkorábban 2023. március 15-re várható, de május közepén talán átadható lesz a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin téri állomás, decemberre pedig reményeik szerint elkészül a Deák tér is.
Mindez azt jelenti, hogy a nemzetközi sporteseményre érkezőknek pótlóbuszokkal kell majd eljutniuk a fővárosi helyszínre. Ehhez pedig extra buszok kellenének, miközben a kormány még mindig nem járult hozzá, hogy a főváros vegyen vagy béreljen buszokat a leromlott járműállomány tovább már nem halasztható frissítése érdekében.