Balaton;

- Bebetonozott aszófői álláspontok

Az önkormányzatnak az adóbevételt hozó üzem, a lakosoknak meg a nyugalom kell: heves viták a balatoni faluban a teherautók, a zaj és a por miatt.

„Nagy a baj, mert a balatoni ingatlanfejlesztési hullám az elmúlt két évben elérte Aszófőt is. Aggódunk, mert úgy látjuk, hogy rövid távú vállalkozói érdekek zsákmányolják ki szeretett falunkat a szemünk láttára. Nem akarunk sem sittlerakó, sem betontemető lenni! Nem akarunk egy 71-es főút melletti jellegtelen, sivár települést!” – olvasható a segélykiáltás az Aszófő Hangja című kiadványban, melyet az év végén jelentettek meg civilek a Tihany és Balatonfüred melletti félezres településen.

– Valahogyan fel kellett hívnunk az emberek figyelmét, hogy nagyon rossz irányba mennek a dolgok, ugyanis az önkormányzattól nem kapnak megfelelő tájékoztatást – indokolta a kiadvány terjesztését az egyik ötletgazda, Schmidt Attila. – A többség csak azt látta, hogy rengeteg a kamion, emiatt nagy a por- és zajszennyezés, de, hogy mi van a háttérben, fogalmuk sem volt.

Az önkormányzattól kapott tájékoztatás szerint Aszófő Pécsely felőli részét a 2006-os helyi rendezési terv ipari övezetté nyilvánította, s a helyi építési szabályzat sem tiltja az ipari tevékenységet. Ezt kihasználva épült néhány éve betonkeverő üzem, amelynek működését a szakhatóságok annak ellenére sem tilthatták, hogy a létesítmény kőhajításnyira fekszik a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területétől, az engedélyezés ugyanis kizárólag a helyi építési szabályozáson múlik. Az üzem komoly teherautó-forgalmat generál, a helyiek szerint naponta 50-100 nehézgépkocsi hajt át a falun, húz el a település melletti erdei úton, amelyet kiszélesítettek és felszórtak murvával.

– Régen kedvelt sétáló- és túrahelynek számított ez a környék – jegyezte meg Schmidt Attila. – A közeli Téltemető-tanösvény országosan védett természetvédelmi terület. Itt van Aszófő vízbázisa is. És mellette a betonüzem. A polgármester az építési szabályzatra hivatkozik, csakhogy az azt is kimondja, hogy zavaró tevékenység nem végezhető. A balatoni övezetben, a nemzeti park mellett egy betonüzem nem zavaró? Ráadásul, amikor elindult, azt mondták, napi 3-5 teherautónyi lesz a forgalom, de ennek 20-30-szorosa a valóság.

– A teher- és egyéb forgalom valóban élénk, főként a nyári szezonban, s ezzel mindenkinek együtt kell élnie. Azok a teherautók, amelyeknek itt van a telephelyük, bármikor átmehetnek a településen, a tulajdonuk megközelítését nem korlátozhatjuk – reagálta Keller Vendel polgármester.

Az ipari jellegű beruházásokat azzal indokolta, hogy az önkormányzatnak bevételeket kell szereznie, s Aszófőn nincs olyan idegenforgalom, amitől eleget remélhetnének.

Ám nem csak a betonüzem borzolja a kedélyeket: az ipari övezet egy részén sittlerakó jött létre, ahol 2-4 méter magasan gyűlik a beton, a kő, a vas és mindenfajta építési hulladék. Kérdésünkre a polgármester állította, a vállalkozó beszerezte a szükséges engedélyeket a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Vízügyi Szakhatóságától, illetve a megyei kormányhivatal környezetvédelmi és természetvédelmi főosztályától, s a helyi építési szabályozás sem tiltja ezt a tevékenységet.

– Pontosan ez a problémánk, hiszen a képviselő-testület módosíthatná a szabályozást, főleg, ha az aszófőiek ellenzik az ilyen cégek megtelepedését. Csakhogy senki sem kérdezi meg őket – jegyezte meg Schmidt Attila.

Keller Vendel szerint csak néhányan az elmúlt évek ingatlanvásárlói közül szítják a kedélyeket. Állította, nem igaz, hogy nincs érdemi tájékoztatás a faluvezetés részéről, hiszen a testületi ülések nyilvánosak – a civilek szerint viszont a reggel 8 órás ülésekre, aki dolgozik, képtelen elmenni. A civil összefogással kapcsolatban a polgármester megjegyezte, nem bejegyzett szervezetről van szó, mely jogellenesen, engedély nélkül használja Aszófő nevét.

– Márpedig valószínűleg lesz folytatása tiltakozásunknak, hiszen láthatóan rossz irányba megy Aszófő, ebben sokan egyetértettek a közmeghallgatáson – állította Schmidt Attila és hozzáfűzte: – Többet tervezünk egy újabb kiadványnál, kérdéseket tettünk fel a szakhatóságoknak, a kormányhivatalnak, s a válaszoktól függ, teszünk-e további jogi lépéseket.

Nem hallottak panaszrólMegkerestük a betonüzemet működtető Molnárbeton Kft.-t, értesültek-e a teherautó-forgalom miatt kialakult problémáról. – A helyiek és az önkormányzat részéről sem érkezett ilyesfajta jelzés – mondta lapunknak Matyikó Zsolt, a cég dunántúli régiós igazgatója. – Az üzem építésekor természetesen felmerültek aggályok, de ezeket megpróbáltuk orvosolni. Az erdőn át vezető elkerülő utat 35 millió forintért tettük alkalmassá 40 tonnás teherautók számára, emellett, ahol ez az út csatlakozik a falu egyik utcájához, négyszáz méter hosszan leaszfaltoztuk. A megnövekedett forgalomért nem cégünk a felelős, hiszen ugyanannyi teherautónk jár, mint néhány éve, ám azóta létesült egy építési hulladéklerakó is, melynek kocsijai többek között az általunk épített erdei elkerülőt használják, ezért elképzelhető, hogy néhányan hozzánk kötik őket.

A Közbeszerzési Döntőbizottság ennyi pénzt kér azért, hogy elbírálja a Greenpeace által benyújtott, a Fertő-tóval kapcsolatos panaszt.