„Szeretünk kiszakadni a hétköznapi rohanásból, kiszállni az autóból, leszállni a buszról, feljönni a metróból és látni a házakat, az embereket, a formákat és az érzéseket. Szeretjük koptatni a járdát, elhagyni a járt utat a járatlanért, és tekintetünket a lábunk helyett a magasba emelni. Szeretjük az eklektikus városképet, és azt, ahogyan megelevenedik a történelem” – vallja a városi sétaszervező vállalkozás, a Hosszúlépés. Járunk?, amely közel nyolcezer sétát vezetett már a főváros terein, utcáin, eldugott és ismerős részein át. Az alapítók, Koniorczyk Borbála és Merker Dávid csillapíthatatlan lelkesedéssel dolgoznak azon, hogy minél többen, minél több oldalról megismerjék a színekkel, illatokkal, történetekkel teli Budapestet.
A világjárvány miatt azonban egy időre a sétákat is fel kellett függeszteni, ami arra ösztönözte őket, hogy otthonukból folytassák: így született a Hosszúlépés Budapesten című könyv, amely négy, a kanapéról és az utcákon is bejárható sétát nyújt az olvasóknak, megelevenítve nem mindennapi helyzeteket és történéseket, szerethető és ellenszenves alakokat egyaránt. Az archív és jelenkori felvételekkel tarkított (utóbbiakat lapunk munkatársa, Ladjánszki Máté fényképezte), nem szokványos útikönyv – nehéz is lenne zsebre vágni – valódi csemegét nyújthat a séták és a főváros szerelmeseinek, a történelem, az építészet, és a kultúra iránt érdeklődők is örömmel forgathatják.
Tematikus utak mentén mélyülhetünk el a pesti zsidó múlt emlékeiben, kirándulást tehetünk Budán a Bauhaus építészet nyomában, megismerkedhetünk a város újrahasznosított tereivel és a Horthy-korszak Szentimrevárosába is beleshetünk. Megtudhatjuk, ki volt Littmann Pepi, az első budapesti „drag king”, s miért rajongott érte Jászai Mari, olvashatunk Raoul Wallenberg éjjel ledöntött szobráról, megismerkedhetünk zsidó étkezési szokásokkal, és a szerzőpáros azt is elbeszéli, hogyan alakult az Első Budapesti Közszolga Önsegélyező Egylet által egy romos istálló helyén épített Dessewffy utcai zsinagóga története, és miként kapcsolódik a hely a Messenger Boy biciklisfutár-szolgálathoz. Benézhetünk az Átrium vagy a Margit körút 29. rendkívüli megjelenésű falai mögé, közelebbről szemlélhetjük Nagy Imre Orsó utcai otthonát vagy Kádár János Cserje utcai medencés házát, és megannyi új információt szerezhetünk a Palánta, a Berkenye és az Áfonya utca házairól, a Pasaréti tér kiépüléséről, vagy a Napraforgó utcai kísérleti telepről.
A Szabadság tér több évtizedes alakulásáról és a Deák térre tervezett Luther Márton szobor hátteréhez elkülönített mészkőtömbökből épült, kettős megítélésű szovjet emlékműről is olvashatunk: „a szovjetek bevonulását attól függően tekintjük megszállásnak vagy felszabadulásnak, hogy melyik nagymama vacsoraasztalához ülünk le” – írják a szerzők. A Tőzsdepalota épületéről, az Erzsébet téri gödörről, vagy a Paulay Ede utcai, a „vörös Friedmann” nevéhez fűződő Parisiana Orfeum múltjáról és jelenéről is értesülhetünk, s a szerzők elárulják, miért készült csupán három keskeny, négyzetes ablaknyílás az épület homlokzatán. Kalandozhatunk a Hadik Kávéház, a Gellért fürdő vagy a Simplon mozi falai mögött, felfedezhetjük miként mentette meg Gerlóczy Gedeon az enyészettől Csontváry Kosztka Tivadar festményeit. Kiderül, mi köze Móricz Zsigmondnak és Szent Imre hercegnek a körtérhez, és Nemes Nagy Ágnes tollából tudhatjuk meg, mit tanult gyermekként a művelt nyugatról.
A könyv felidézi az egyes helyszínek emlékeit és történelmi vonatkozásait, a tervezők és az ott élők élményeit, nem nyúlik azonban múltidéző merengésbe, az írások a jelenkorra is éppúgy reflektálnak, és sokszor személyes megjegyzésekre, kikacsintásokra is felfigyelhetünk. A Hosszúlépés Budapesten izgalmas vállalkozás: akár csak a városi séták, úgy a könyv is arra hív, hogy nézzünk szét a környezetünkben, kerekedjünk fel, s ha úgy tetszik, legyünk turisták a saját városunkban. Lássuk meg mindazokat a történeteket és sorsokat, amelyek mellett a hétköznapokban gyakran elrohanunk.
Infó:
Koniorczyk Borbála, Merker Dávid: Hosszúlépés Budapesten – Séták, titkok, történetek
21. Század Kiadó, 2021.