program;London;

- Miért érdemes Londonba utazni 2022-ben?

Ha a koronavírus megengedi, képzőművészeti, zenei, színházi eseményekben, fesztiválokban gazdag lesz az év a brit fővárosban.

A Covid-19 hosszú árnyékot vet a szigetország kulturális életére, nincs olyan terv, melyet ne akadályozhatna meg egy, a korábbi háromhoz hasonlóan gyorsan eldöntött átfogó karantén. Így csak reménykedni lehet abban, hogy megvalósul az év egyik első, biztos kasszasikernek ígérkező kiállítása. Van Gogh neve fémjelzi a Courtauld Gallery-ben február 3-án nyíló tárlatot. Még mielőtt magára az időszakos szenzációra térnénk rá, érdemes magára a múzeumra felhívni a figyelmet, hiszen a Courtauld (Strand, London WC2) három évig tartó felújítás után csak 2021 végén nyitotta ki kapuit ismét a művészet barátai előtt.

Az "ékszerdobozként" emlegetett intézmény különleges helyet foglal el London kulturális életében, amennyiben örökül hagyott gyűjtemények összessége olyan mecénásoktól, akik különböző korszakokra szakosodtak. Az egész múzeum összehasonlíthatatlanul világosabb, szellősebb, áttekinthetőbb lett, elvesztve borús, szűkös jellegét. Olyan fénypontok, mint idősebb Lucas Cranach, idősebb Pieter Brueghel, Veronese, Palma Vecchio, Botticelli, Rubens festményeinek megcsodálása után jutunk el a csúcsra, a természetes fényárban úszó LMVH nagyterembe, ahol az úttörőnek számító házaspár, Samuel és Elizabeth Courtauld az Egyesült Királyságban páratlan impresszionista kollekciója várja a látogatót. Világszinvonalú Cézanne-ok, Gaugain-ek, Monet-k mellett itt látható a világ alighanem leghíresebb csaposa Manet. 

Bár a Folies-Bergère-ben című mesterművének középpontjában. Miután ez a fényűző terem az otthona Van Gogh Önarckép bekötött füllel címet viselő festményének is, nem véletlenül házigazdája a Courtauld a holland géniusz portréiból összeállított tárlatnak. A február 3-tól május 8-ig nyitva tartó kiállításra a múzeum Van Gogh 35 önarcképének a felét szerezte meg kölcsönbe. A mottó a festő kijelentése, mely szerint "nehéz megismerni, de nem könnyű lefesteni sem önmagunkat".

A Royal Academy of Arts idei első "nagy durranása" az egyik legjelentősebb brit festőművész, Francis Bacon: Man and Beast, Ember és vadállat alcímet viselő, az 1909 és 1992 között élt alkotó munkásságának öt évtizedét átívelő retrospektív, melyre január 29-e és április 17-e között kerül sor. A rendezők a szemlélődőt többnyire felkavaró Bacon állatok iránti szenvedélyét járják körül, melynek hatására gyakran el is mosta a két faj közötti határokat. A rendszeresen az év legnépszerűbb, leglátogatottabb múzeumának bizonyuló British Museum biztos sikerre számíthat, amikor február 17- e és július 17-e között Stonehenge világának szentel időszakos kiállítást, áttekintve a kőtömbökből és földsáncokból álló impozáns, körkörösen elrendezett építészeti csoda misztikus történetét.

Filmsztárok fellépése növeli idén néhány színházi produkció vonzerejét. Bemutatójuk, illetve reprízük előtt néhány hónappal és csillagászati áraik ellenére már alig kaphatók rá jegyek. Rostand Cyrano de Bergerac-ja 2019 után tér vissza február 3-a és március 12-e között a Harold Pinter Színházba (Panton Street, Piccadilly). James McAvoy (Az utolsó skót király, Engesztelés, stb.) mai utcai ruházatban, bőrdzsekiben és velejéig "normális" orral játssza el a címszerepet Jamie Lloyd rendezésében. A Trónok harcából ismert Kit Harington Max Webstern modern feldolgozásában alakítja Shakespeare V. Henrikjét. Az előzetes beharangozás szerint a Donmar Warehouse (Covent Garden) parányi színpadára bepréselt agincourti csata felelevenítése során a nézők "képet kapnak arról, mit jelent angolnak lenni, milyen kapcsolatot ápolunk Európával és vajon valaha is megkapjuk- e azokat a vezetőket, akiket megérdemlünk". Mark Rylance (A kémek hídja, Dunkirk, A chicagói 7-ek tárgyalása, stb.) a XXI. század egyik, ha nem a legjobb brit drámájának tekintett Jeruzsálemet, a nyugat-angliai idilli élet karikatúráját eleveníti fel. A 2009-es Jez Butterworth-dráma eredeti otthona a kortárs drámákra szakosodott Royal Court volt, új hazája a West End-i Apollo Theatre (Shaftesbury Avenue) lesz április 16-a és augusztus 7-e között.

A zenei események végeláthatatlan sorából érdemes kiemelni, - miután előzetesen Madridban is óriási sikert aratott, - Benjamin Britten egyik legismertebb operája, a Peter Grimes visszatérését március második felében a Covent Garden Királyi Operaházba. Az együttes a "best of British" kategóriába tartozik: a rendező Deborah Warner, a karmester Mark Elder, a főszereplők John Tomlinson és Sir Bryn Terfel. A walesi lovag utoljára 25 éve énekelte Balstrode szerepét Londonban. Ebben az évben fennállásának kétszázadik évfordulóját ünnepli a brit főváros legrégebbi zeneakadémiája, a Royal Academy of Music. Az intézmény, melynek a világhírű hegedűművész, Pauk György jelenleg is vezető professzora, január és július között számos rangos koncerttel tiszteleg a jubileum előtt. Az események közé tartozik Bach kantátáinak sorozata, Mahler 3. szimfóniája Szemjon Bicskov vezényletével, illetve Purcell The Fairy Queen című semi-operája, melynek különlegessége az lesz, hogy az akadémia tulajdonában lévő, a szerző kézírásával készült kottából adják elő.

A Budapesti Fesztiválzenekar mindig felfokozott izgalommal várt vendég Londonban, az azonban ritkán fordul elő, hogy négy koncerten is fellépjen. Ez történik most február 17-18-án, amikor a Royal Festival Hallban adott két esti, Sztravinszkij versenyműveket és a Tavaszi áldozatot tartalmazó hangversenyen kívül Fischer Iván zenekara két ún. "családi koncerttel" is kedveskedik a Southbank kulturális központ kamaratermében, a Purcell Hall-ban. A látogatásnak külön fényt ad, hogy külföldi zenekar ritkán járt az elmúlt közel két évben a brit metropolisban.   

Botránnyal kezdődött az új év a lengyel kultúra egyik legpatinásabb intézményében. A varsói Zacheta Nemzeti Művészeti Galéria igazgatója egy vitatott politikai ejtőernyős lett.