Balaton;kikötő;Fonyód;

- Újabb balatoni óriásmóló épülhet

Egy rég megadott, de a nyilvánosság előtt sokáig nem ismert engedély alapján bővíthetnek egy kikötőt. A hatóságok szűkszavúak, a beruházó és a fideszes vezetésű város hallgat.

A fonyódi hegy lábánál a tóparton, a városi strand és a Balatoni Hajózási Zrt. kikötője között félúton található a Fonyód Yacht Klub, amely hosszú éveken át félkész állapotban pusztult, a közelmúltban viszont elkezdték továbbépíteni. A kikötő jelenleg két rövidebb mólóval, három vendégmólóval, csónakkikötő résszel és hullámtörővel rendelkezik, és honlapja szerint 97 hajó fogadására alkalmas. Mindezeket a projekt első üteme tartalmazta. Egy 2019-es engedélymódosításnak köszönhetően viszont a létesítmény tervezett bővítése után a kikötő befogadóképessége több mint két és félszeresére, cirka 250 férőhelyesre nőne. Ehhez persze új móló építésére is szükség van: információink szerint a tulajdonos egy 200-220 méteres mólószárat tervez a Balatonba.

Ezt az értesülést nem volt könnyű ellenőrizni. Megkerestük a Fonyód Yacht Klubot, melynek részéről Mátyás László válaszolt, akivel a kikötőben találkoztunk is, ám utólag hivatalos levélben megtiltotta, hogy a bő egyórás beszélgetés során az általa elmondottakat leírjuk. Hasonlóképpen többször is feltettük kérdéseinket a fonyódi önkormányzatnak, többek között arra lettünk volna kíváncsiak: Mi a véleményük a kikötőbővítésről? Szüksége van-e Fonyódnak egy ilyen létesítményre? Megpróbál-e fellépni a város a több, mint 200 méteres mólószár megépítése ellen? A város november 11. óta nem reagált  kérdéseinkre.

Megkerestük a területileg illetékes kormányhivatalokat és a vízügyi hatóságot is, de nem kaptunk érdemi vagy egyértelmű választ. Végül a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál jártunk sikerrel.

„A kiadott engedély alapján a meglévő keleti mólószár és a meglévő hullámvédő kőszórás bontását, a tervezett kikötő medence kotrását, a kikotort mederanyag elhelyezését, új keleti mólószár építését és a régi keleti mólószár helyén partvédelem kiépítését tervezik megvalósítani. A vízjogi létesítési engedély előfeltételét képezte a környezetvédelmi engedély, egyéb engedélyek meglétének vizsgálata nem tartozik a vízügyi hatóság hatáskörébe” – írta lapunknak a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, megerősítve információnkat a mólóbővítésről. A vízügyi és vízvédelmi hatáskörrel rendelkező hatóság a kikötő bővítésére 2017-ben bocsátott ki vízjogi létesítési engedélyt, amelyet 2019-ben módosított, s amely 2022. szeptember 7-ig hatályos.

A bővítés előtt álló kikötőnek otthont adó partszakasz helyi forrásaink szerint a kilencvenes évek második felében került a jelenlegi a tulajdonoshoz. (A tulajdonosi háttérről részletek a keretes írásunkban.) A korábban önkormányzati területen a rendszerváltás után egy vállalkozás kezdett kikötőépítésbe, ám felszámolás alá került, ekkor jelent meg a területen egy Balatonlelléről elszármazott ügyvéd. A kikötőből sokáig mégsem lett semmi, a helyiek, a nyaralók, illetve a vonaton és a 7-es főúton utazók hosszú esztendőkön át egészen az idei évig nézhették a sínek és a tó közötti épülettorzót, a félkész klubházat.

Informátoraink szerint a tulajdonos és az önkormányzat közötti hosszas pereskedés miatt állt le az építkezés úgy másfél évtizedre. Az idén viszont újraindultak a munkálatok, tető került az épületre, melybe az ősz végére a nyílászárókat is beszerelték már. Úgy tudjuk, a klubházban étterem, wellness-részleg, valamint több tucat szoba és apartman kap helyet, vagyis inkább tűnik szállodának.

Szövevényes tulajdonosi háttér

A Fonyód Yacht Klub tulajdonosa az M&G Ingatlanközvetítő és Kezelő Kft. A Budapesten az Andrássy út 4-be bejegyzett cég tulajdonosa egy testvérpár, Mátyás Anna Julianna és Mátyás Dóra Berta, illetve a szintén az Andrássy úti címen szereplő Harkányi Palota Ingatlanfejlesztő- és hasznosító Kft., valamint a Európa-Ház Ingatlanberuházó és Vagyonkezelő Zrt. A Harkányi Palota Ingatlanfejlesztő is a két testvéré, akik az Európa-Ház Ingatlanberuházónak édesapjukkal, Mátyás László ügyvéddel együtt vezető tisztségviselőként igazgatósági tagjai. (Maga a cég tulajdonosai nem ismertek, ám szintén az Andrássy 4-be van bejelentve, ami a két lány és ügyvéd édesapjuk bejelentett lakcíme is egyben.) Mátyás László neve a kétezres évek terézvárosi önkormányzati ingatlaneladások kapcsán vált ismertté, annak idején a HVG oknyomozó riportjában úgy fogalmazott, „igen jó kapcsolatban van Fürst György gazdasági ügyekért felelős alpolgármesterrel és Verók István polgármesterrel is”.

Fél kilométernyi betonAz elmúlt években megannyi kikötőberuházás borzolta a kedélyeket a Balatonnál. Öt éve adták át a négyhektáros vitorláskikötőt Balatonfenyvesen, ahol a környezetvédők és szakemberek tiltakozása ellenére 501 és 537 méteres mólószárak épültek a tóba. A fenyvesi kikötő fejlesztői Alsóőrsön sem tétlenkedtek, ahol 200 hajós kikötőt építettek. Jóval kisebb, százhajós kikötőt akart építeni a beruházó Siófokon Szabadifürdőn, ám a helyiek tiltakozása miatt egyelőre elállt a tervétől. A másik siófoki projekt, a Balatonszéplakra tervezett, 338 és 253 méteres mólószárak közé szorított kikötő vízjogi engedélye kapcsán az önkormányzat perre ment az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósággal (OKF), de a beruházó szerint mindenképpen megvalósul a projekt. Balatonföldváron is per tárgya a Nyugati-strand területére tervezett e-kikötő a maga 311 és 225 méteres mólószáraival, e-kikötő épül állami támogatással megfejelve Tihanyban és Balatonfüreden, míg a Révfülöpre tervezett, 133 vitorlást befogadni képes kikötő építése ellen indított népszavazás ugyan érvénytelen lett, ám egyelőre még nem valósult meg a projekt. Ahogy Balatonvilágoson a Club Aligába tervezett kikötő is egyelőre csak a tervekben létezik: a partjukat féltő aligaiak reménye szerint soha nem is jut el a megvalósításig.

Bérlakásprogram indítása, a családi pótlék emelése, valamint a devizahiteles kilakoltatások határozatlan időre való felfüggesztése - ezeket ígéri kormányra kerülése esetén az Egységben Magyarországért.