- Sokáig csak egy hobbi volt számomra a fényképezés – mondja Trokán Nóra, amikor a fotózásról kérdezem. - A fényképezőgép már korábban is sokszor nálam volt, előfordult, hogy az apu kezéből is kivettem a kamerát. 2010-ben vettem egy komolyabb gépet, és egy egyiptomi utazásnál csináltam az első sorozatot vele. A visszajelzéseket követően egyre többet fotóztam a kollégáimat, barátaimat, ismerőseimet, az állataimat. Egy idő után a színházban a kollégáim között híre ment, hogy fotózom. Aztán először a Színház- és Filmművészeti Egyetemre hívtak vissza, hogy készítsek az akkori tanári karról fényképeket, majd a Katona József Színházban kértek fel, hogy készítsek a színészekről portrét, ezeket ki is tették az előcsarnokba. Később fényképeztem előadás plakátot, majd magazin címlapot. Sőt az egyik alkalommal én fényképeztem a címlapra saját magamat.
Nóra ötlete volt a mostani Mielőtt című fotóalbum tematikája. Az előadás előtti egy óra érdekelte, ezeket a pillanatokat akarta megörökíteni. Ily módon az albumba bekerült közel kétszáz fotó, mind egy-egy ellesett gesztust, mozdulatot mutat meg dokumentarista stílusban. Ezt a projektet elkezdte már 2018-ban, aztán a járvány miatt a többszöri színházbezárás lelassította munkát, amit aztán az újranyitás után gyorsított tempóban sikerült befejezni. A felvételeket több színházban készítette, megjelenés előtt minden alanynak elküldte, de mindössze egyetlen kollégája kérte, hogy az adott kép inkább ne jelenjen meg. A könyvben néhányan kommentálják is a róluk készült fotót.
- Ez egy intim, zárt közeg, sokat számított, hogy engem a kollégáim nem tartottak idegennek, oldottan, lazán fogadtak, kicsit olyan volt, mintha én is benne lettem volna az előadásban, csak nem léptem színpadra. – tette hozzá az album szerzője.
A kötet első képén Törőcsik Mari látható egy olvasópróbán, ez az egyetlen, amely nem előadás előtti és telefonnal készült. - Nagyon szeretem ezt a képet, szerettem volna, ha benne van az albumban, mert nekem Mari, akivel játszhattam is együtt, nagyon sokat jelentett. Sajnos már nincs közöttünk, ezen a fotón is olyan, mintha már máshol lenne. Már nem tudtam neki megmutatni, de a lánya, aki a kiállítás megnyitón is ott volt, látta.
Előveszünk egy másik képet, ezen Nóra édesapja, Trokán Péter lép be a színpadra, a fotó Székesfehérváron készült Az ember tragédiája 2.0 előtt. Egy másik fotón Gyöngyösi Zoltán a Vígszínházban a Szerelmek városa előadás előtti pillanatokban néz maga elé a sminkszobában. Alföldi Róbertről is készült kép, a Radnóti Színházban a III. Richárd című előadás előtt, az egyiken már a „gonosz” sminkben látható.
- Az egyik kedvenc fotóm Stohl Andrásról készült, ez két jelenet közötti gyors öltözés egyik pillanatát örökíti meg. Nagyon szeretem, ahogy látszik Andráson a koncentráció, az esendőség, csak arra figyel, hogy minél előbb elkészüljön, a mögötte lévő szinte vakító lámpa hangulatát is kedvelem – jegyzi meg Nóra.
A színésznő az édesanyját, Papadimitriu Athinát is fényképezte, amikor az Budapesti Operettszínházban a Nine című előadás előtt bemelegítésként eltáncolja a saját jelenetét. A nővérét, Annát pedig a Rózsavölgyi Szalonban A két pápa című előadás előtt örökítette meg. Egy másik fotón Gálffi László emeli fel a kalapját a Mesél a bécsi erdő című előadás előtt az Örkény Színházban. Gálffi a képhez a kötetben csak annyit írt: alászolgálja.
A fekete-fehér fotók egy részét a Godot Kortárs Művészeti Intézetben állították ki és december 5-ig tekinthetők meg.
Infó:
Mielőtt
KMH Group, 2021