A kiskereskedelem – az ipar után – az automatizációs hullámnak leginkább kitett ágazat. A negyedik ipari forradalom már rövid távon teljesen fel fogja forgatni a kiskereskedelmi ágazatot, ami az ott dolgozókra is óriási hatással lesz – mondja az Új Egyenlőség legfrissebb podcastjában a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete által készített kutatás eredményeiről Kiss Nikoletta, az érdekképviselet szakértője. Mint kifejtette, a digitalizáció folyamata szabad szemmel egyelőre csekély mértékben látszik, az automata kasszák vagy a digitális címkék formájában, de az átalakulás gyorsabb lesz, mint azt sokan gondolnák.
Már most is vannak példák arra, hogy szinte teljesen automatizált a bevásárlás. A kínai 7Fresh bolthálózat éppen így működik. Először minden vásárlónak le kell töltenie egy applikációt és beszkennelni a QR kódot, ami a kosáron vagy kocsin van. Ha ez megvan, a kocsi követi a vásárlót és beszkennel minden terméket, amit beletesznek. Amikor a vásárló mindent beszerzett, amire szüksége van, egy arcfelismerő rendszer segítségével fizeti ki a termékeket. Az Amazon is megkezdte a maga projektjét, 2018-ban indították el az Amazon Go elnevezésű bolthálózatot. Ennél az applikációnál sem túl bonyolult a vásárlás; amikor befejeztük, csak „kimegyünk a kapun”, és a vásárlás összegét levonják a számlánkról.
Magyarországon pár hete indult el egy, az Amazon Go-hoz hasonló rendszerű hálózat. Ennek az átalakulásnak nemcsak világszerte, hanem Magyarországon is drámai hatásai lesznek. Már középtávon jelentős mértékben csökkenhet a munkaerő iránti kereslet a hazai kiskereskedelmi ágazatban. Felmérések szerint az automatizáció 2025-re, azaz négy éven belül több mint 108 ezer állást sodor veszélybe a kiskereskedelemben és raktározásban Magyarországon. A megmaradó munkahelyek jelentős részben átalakulnak, és új képességeket követelnek majd meg a munkavállalóktól.
– Abban biztosak lehetünk – mondja Kiss Nikoletta, hogy a kereskedelemben a vásárlói élmény, a vevő elégedettsége kerül a középpontba. Átalakulnak a munkahelyek, pénztárosból vagy eladóból a mostaninál kevesebb kell majd, (a pénztárosok szerepe egy ideje megszűnőben van), és általában csökkenni fog az alacsony képzettségűek iránti igény. Olyan beosztások, munkakörök jelenhetek meg, mint a vevőelégedettségi szakértő, vevőszolgálati szakértő vagy szociális média asszisztens. A munkahelyek megtartásában a tanulás a kulcs és a felmérések azt igazolják, hogy a dolgozók szeretnének is tanulni. Ennek két fő akadálya van esetükben: a feszített munkabeosztás miatti időhiány és a pénz – mondja az érdekképviselet szakértője.
Egy másik érdekes adatot is említett. A kiskereskedelemben dolgozók körében végzett kutatásból kiderült, hogy a dolgozók többsége pontosan látja, hogy a digitalizáció hatással lesz az ágazatra és a munkahelyekre. Ám mindössze harmaduk gondolja azt, hogy ő a saját munkaköre veszélyben van a digitalizáció miatt. Ezért kérdéses, mennyire teremthető meg az érdekeltségük a képzésre.