A vártnál kisebb, közel tíz százalékos volt 2020-ban a beszedett jogdíjak globális visszaesése, noha így is több mint egymilliárd eurós volt a csökkenés: 10,35 milliárdról 9,32 milliárd euróra – adta hírül a 123 ország közel 230 közös jogkezelőjét tömörítő nemzetközi szervezet, a CISAC éves jelentése alapján az Artisjus szakmai blogján, a Dalszerzőn. A szervezet jelentése szerint a visszaesés Európában volt a legnagyobb (közel 17 százalékos); s Magyarországon is 17,7 százalékkal kevesebb jogdíjat tudott beszedni az Artisjus, mint a megelőző évben. Az élőzenei jogdíjak több mint a felével, a háttérzenei jogdíjak több mint az egyharmadával estek vissza a 2019-es rekordévhez képest, ugyanakkor a szakértők szerint a csökkenés mértéke arányos volt a korlátozások szigorúságával. A rádiós és televíziós felhasználások utáni jogdíjak közel 4 százalékkal estek vissza, míg a digitális bevételek több mint 16 százalékkal emelkedtek.
A szervezet kiemeli, a globális válság eltérően érintette a szerzőket: nagyobb csapást szenvedtek el azok, akik elsősorban a helyi közönségnek szóló dalokat írnak, s jobban támaszkodnak az élő- és háttérzenére; kevésbé érintette viszont a járvány azokat, akik a digitális szolgáltatók segítségével nemzetközi közönséget szólítanak meg. Az előrejelzések szerint a 2019-es szintet jó esetben jövőre érhetik el a jogdíjak, vagyis a szerzők 2023-ban számíthatnak rá, hogy a jogdíjakból származó jövedelmük visszatér a járvány előtti szintre.