Swietelsky;

- Részenként adják át a hármas metró középső szakaszát

Három megállót jövő májusban, a Deák teret az év végén, a teljes vonalat viszont csak 2023. március közepén - értesült a Népszava.

Jelentősen befolyásolhatja a hármas metró kivitelezési határidejét, hogy a tavalyi nagy vihart kavart áremelés után újabb szerződésmódosítást próbál kicsikarni a Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft., de október elején többletköltségigényt jelentett be az EDR (egységes digitális távközlő) hálózat kiépítését végző Pro-M Zrt. is – értesült a Népszava. A Swietelsky egyik alvállalkozója pedig egyszerűen felfüggesztette a kivitelezési munkát. A vállalkozókkal kötött szerződéseket újra „módosítani kell”.

A legfrissebb ütemtervek szerint a teljes vonal forgalomba helyezése legkorábban 2023. március 15-re várható. Lapunk úgy tudja, a rekonstrukcióról készült legutóbbi belső tájékoztatóban már meg sem említik a vonal átadására vonatkozó korábban meghatározott 2023. januári dátumot, az viszont szerepel benne, hogy a több állomáson felmerült extra azbesztmentesítési és padlócsere miatt újabb határidő hosszabbítást kértek a kivitelezők, többletköltség kifizetése mellett.

Az egyre nyilvánvalóbbá váló, de körömszakadtáig tagadott csúszást azzal próbálja palástolni a BKV, hogy a középső szakaszt az északi és a déli szakasszal ellentétben nem egyben, hanem darabokban nyitja meg az utasforgalom előtt. Jövő május közepén átadnák a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin téri állomásokat, decemberre reményeik szerint elkészül a Deák téri állomás is. A részleges avatások érdekében október elején „vezetői szinten” egyeztettek a vállalkozókkal – értesült lapunk megbízható forrásból. 

A BKV mindezek ellenére azt válaszolta a Népszava átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére, hogy a „Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6.” Mint írják: ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Csakhogy ennek elméletileg 30 nap alatt le kellene zajlania, sőt a déli szakaszon ez néhány nap alatt megtörtént. Ezt követik a próbafutások, amelynek végén megnyitható a vonal az utasok előtt. A teljes felújított metróvonal átadása továbbra is 2023 első negyedévében várható – állítja a főváros közlekedési cége, amely egyúttal hozzáteszi: a hatályos uniós támogatási szerződés értelmében a projekt fizikai befejezésének határideje 2023. június 29,, addigra kell rendezni a felszínt, elbontani az ideiglenes buszmegállókat. A metrófelújítás ütemterve a cég állítása szerint megfelel a költségelszámolási időzítésnek is. 

Azt viszont nem tagadják, hogy a Swietelsky nem mondott le a kért többletpénzről, így a munka befejeztével várhatóan pert indít a ki nem fizetett költségek behajtására. Mint arról korábban részletesen beszámoltunk a kivitelező által eredetileg követelt 18 milliárd forint helyett 9,1 milliárd forinttal emelhette a szerződéses árat. Az uniós források terhére ebből csak nettó 6,2 milliárd forint számolható el, a fennmaradó részt a BKV-nak kell állnia, ami a jelenlegi járvány sújtotta időkben különös nehéz teher. Ráadásul a most felmerült extrákat nem számítva is egy 9 milliárdos követelést görget maga előtt.

A fővárosiakat ennél is jobban érdekli a sorozatos csúszás. A Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-i rendkívüli ülésén fogadta el a 3-as metró infrastruktúrájának és a járműparkjának felújításáról szóló javaslatot. A befejezés céldátuma akkor 2017 vége volt. 2019-ben abban reménykedtek, hogy 2022 júniusára átadhatják a teljes vonalat, ez később 2023. januárra csúszott, most március közepénél tartunk.

Trükkök és követelésekA több mint 17 kilométer hosszú 3-as metróvonal Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító vasúti rendszere, amelynek hétköznapi forgalma nagyobb, mint az ország egész vasúti hálózatáé együttvéve. A felújítása azonban szinte az első pillanatban megcsúszott. Már az első északi szakaszt három hónapos késéssel adták át a többször módosított dátumhoz képest is. A déli rész megnyitóját Karácsonyéknak sikerült a Tarlós István által meghirdetett időpontban megtartani. Bár ehhez be kellett venni az északi szakaszon is alkalmazott Várbazár-trükköt: úgy adták át, hogy még nem volt teljesen készen, de a vonal már átjárható volt, az állomások használhatóak. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy a középső szakasznál nem lesz elég a trükközés. Az alagút felújítás, vágányépítés kivitelezését végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. eredetileg munkát 34 hónapos határidőt vállalt, amiért 47,8 milliárd forintot kért. Csakhogy már 2019 novemberben – a középső szakasz állomásainak kivitelezői szerződésének aláírásakor – egyértelmű volt, hogy a sorozatos csúszás miatt az alagúti munkák nem fejezhetőek be az eredeti 2017-es szerződés szerinti idei határidőre, így az erre vonatkozó megállapodást újra módosítani kellett. 2020 tavaszán azután 18 milliárdos követeléssel állt elő, a főváros lázas alkudozásba kezdett. A szerződést júliusban felfüggesztették, a legmélyebb vezetésű szakasz felújításához novemberben kezdtek volna hozzá, de a szerződésmódosítást csak idén júliusban írták alá. Az állomások felújítására külön szerződések vonatkoznak. Az északi és a déli állomásokat a Strabag újította fel 27-27 milliárdért. A leghosszabb középső Lehel tér – Nagyvárad tér közötti szakaszon a Swietelsky Építő Kft. végzi 86,6 milliárd forintért. Ha határidőre nem sikerül befejezni a munkát, akkor a főváros több tízmilliárdot bukhat a 172,7 milliárdos uniós támogatásból. A felújítási teljes költsége 217,5 milliárd forintra ugrott.   

Egyre többen szeretnék, ha lépne a kabinet. Orbánék egyelőre nem hallják meg a kéréseket.