Jelentősen befolyásolhatja a hármas metró kivitelezési határidejét, hogy a tavalyi nagy vihart kavart áremelés után újabb szerződésmódosítást próbál kicsikarni a Swietelsky Építő és a Swietelsky Vasúttechnika Kft., de október elején többletköltségigényt jelentett be az EDR (egységes digitális távközlő) hálózat kiépítését végző Pro-M Zrt. is – értesült a Népszava. A Swietelsky egyik alvállalkozója pedig egyszerűen felfüggesztette a kivitelezési munkát. A vállalkozókkal kötött szerződéseket újra „módosítani kell”.
A legfrissebb ütemtervek szerint a teljes vonal forgalomba helyezése legkorábban 2023. március 15-re várható. Lapunk úgy tudja, a rekonstrukcióról készült legutóbbi belső tájékoztatóban már meg sem említik a vonal átadására vonatkozó korábban meghatározott 2023. januári dátumot, az viszont szerepel benne, hogy a több állomáson felmerült extra azbesztmentesítési és padlócsere miatt újabb határidő hosszabbítást kértek a kivitelezők, többletköltség kifizetése mellett.
Az egyre nyilvánvalóbbá váló, de körömszakadtáig tagadott csúszást azzal próbálja palástolni a BKV, hogy a középső szakaszt az északi és a déli szakasszal ellentétben nem egyben, hanem darabokban nyitja meg az utasforgalom előtt. Jövő május közepén átadnák a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin téri állomásokat, decemberre reményeik szerint elkészül a Deák téri állomás is. A részleges avatások érdekében október elején „vezetői szinten” egyeztettek a vállalkozókkal – értesült lapunk megbízható forrásból.
A BKV mindezek ellenére azt válaszolta a Népszava átadási határidőket és szerződésmódosításokat firtató kérdésére, hogy a „Swietelsky Vasúttechnika Kft. által végzett kivitelezési munkák befejezésének szerződés szerinti határideje 2023. január 6.” Mint írják: ekkor kezdődhet el a műszaki átadás-átvételi eljárás. Csakhogy ennek elméletileg 30 nap alatt le kellene zajlania, sőt a déli szakaszon ez néhány nap alatt megtörtént. Ezt követik a próbafutások, amelynek végén megnyitható a vonal az utasok előtt. A teljes felújított metróvonal átadása továbbra is 2023 első negyedévében várható – állítja a főváros közlekedési cége, amely egyúttal hozzáteszi: a hatályos uniós támogatási szerződés értelmében a projekt fizikai befejezésének határideje 2023. június 29,, addigra kell rendezni a felszínt, elbontani az ideiglenes buszmegállókat. A metrófelújítás ütemterve a cég állítása szerint megfelel a költségelszámolási időzítésnek is.
Azt viszont nem tagadják, hogy a Swietelsky nem mondott le a kért többletpénzről, így a munka befejeztével várhatóan pert indít a ki nem fizetett költségek behajtására. Mint arról korábban részletesen beszámoltunk a kivitelező által eredetileg követelt 18 milliárd forint helyett 9,1 milliárd forinttal emelhette a szerződéses árat. Az uniós források terhére ebből csak nettó 6,2 milliárd forint számolható el, a fennmaradó részt a BKV-nak kell állnia, ami a jelenlegi járvány sújtotta időkben különös nehéz teher. Ráadásul a most felmerült extrákat nem számítva is egy 9 milliárdos követelést görget maga előtt.
A fővárosiakat ennél is jobban érdekli a sorozatos csúszás. A Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-i rendkívüli ülésén fogadta el a 3-as metró infrastruktúrájának és a járműparkjának felújításáról szóló javaslatot. A befejezés céldátuma akkor 2017 vége volt. 2019-ben abban reménykedtek, hogy 2022 júniusára átadhatják a teljes vonalat, ez később 2023. januárra csúszott, most március közepénél tartunk.