;

színház;Tasnádi István;József Attila Színház;Csárdáskirálynő;Szibériai csárdás;

- Játék az életért

Nem állítom, hogy végig egyenletes színvonalú a produkció, ahogy azt sem, hogy mindenki egyformán jó. Azt viszont igen, hogy komoly munka, sok tehetség van benne.

Eszelős képtelenség, mégis igaz, hogy az I. világháborúban, Szibériában, magyar hadifoglyoknak parancsra el kellett játszaniuk a Csárdáskirálynőt. Azon múlott a hazautazásuk, hogy tetszik-e a tábornoknak a produkció, vagy sem. Tasnádi István írt darabot a színpadra kínálkozó históriából. Nyíregyházán és Győrben már előadták, most a József Attila Színház tűzte műsorára, Hargitai Iván rendezésében.

Tulajdonképpen őrületes, hogy a Csárdáskirálynő már keletkezése idején akkora hírnévnek örvend, hogy magas rangú katonatisztek is látni akarják Szibériában. Kálmán Imre 1914 tavaszán kezdi el írni. Amikor kitör a háború, abbahagyja, mondván, hogy nem tud alkotni, amikor halomra ölik egymást az emberek. Kihagy egy évet. Majd Lehár Ferenc buzdítására folytatja a munkát. 1915 novemberében Bécsben megtartják az ősbemutatót. 1916-ban Budapesten is elsöprő sikert arat. 1917-ben már Szentpéterváron is hódít. Ennek hírét hallja Szibériában a tábornok, de nem tud elmenni megnézni, ezért eszeli ki, hogy kárpótlásul adják elő neki Krasznaja Recskában. Ahol különben amúgy is működik a Magyar Tábori Színház, ahogy jó néhány helyen csinálnak hadifoglyok színházat. Vannak köztük profik. Több mint 300 magyar színész lesz ekkoriban hadifogoly, más művészekkel együtt. A Csárdáskirálynőt több táborban is bemutatják, van ahol 30 előadást ér meg. Érdekesség, hogy Kovács Márton-Mohácsi István-Mohácsi János az Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe című darabjukban, ami egykor revelációként hatott a Nemzetiben, hasonló, szintén igaz történetet dolgoztak fel. Ez már II. világháború utáni história. Ebben 1946-ban, egy falusi színjátszókör tagjait a János vitéz előadása közben hurcolják el Szibériába, és szintén játszaniuk kell az életükért.

Fábri Zoltán legendás filmje, a Két félidő a pokolban is emlékeztet az előbbi helyzetekre és ugyancsak valóságalapú, bár ebben azért megváltozik az alaptörténet. Kárpát-Ukrajnában a védelmi vonalépítéshez fakitermelést végző munkásszázad tagjaiból focicsapatot akarnak „eszkábálni”, hogy a Führer születésnapjának tiszteletére német utászcsapattal mérkőzzenek meg. A század tagja Ónodi, a valaha ünnepelt futballista, neki parancsolják meg, hogy a csontsovány, agyongyötört munkaszolgálatosokból csapatot állítson össze. Képtelenségnek tartja, hogy totálisan legyengült emberekkel focizzon, jobb élelmezést kér, és, hogy mentesítsék őket a munka alól. Megkapják. Végül nehezen, de győznek. Az emiatt feldühödött németek lemészárolják őket.

A csapatverbuválás a József Attila Színházban is aktuális, mert ettől a szezontól már húsz fős állandó társulat alakulhatott, melynek művészeti vezetője éppen Hargitai lett. A Szibériai csárdás pedig ideális a csapatépítő „tréninghez”. Hiszen ebben a bécsi és a budapesti Csárdáskirálynő előadások karmesterének, aki maga is hadifogságba kerül, parancsolják meg, hogy válogassa ki a produkció szereplőit. Lábodi Ádám remekül érzékelteti a totális döbbenetet, amikor ezt az abszurdumot utasításba kapja. Felhorgad benne a művész önérzete, aki úgy gondolja, hogy nem mehet bizonyos szint alá. Pontosan tisztában van vele, hogy ugyan rendelkezésre áll pár profi, de a többség dilettáns, nincsenek kották, alig akadnak hangszerek. A végeredmény csak kínos blama lehet. A társai azonban meggyőzik, hogy muszáj ezt csinálni, az életük múlik rajta, várják őket otthon. Az előadás legjobb jelenetei közé tartozik a válogatás, amelyen megpróbálják megtalálni az úgy-ahogy elfogadható szereplőket. Elsőként a Tóth Tibor alakította Markovits főhadnagy áll ki, ügybuzgóan, megrettenve. Görcsösen meg akar felelni, bénázik, tragikomikusan túlspiláz mindent. Nevetni kell rajta, miközben megrendítő. Nyílt színi tapsot kap, ahogy a setesuta műkedvelés különböző fajtáit elősorjáztató többiek is. A női szerepekre valamelyest alkalmas férfiakat a legnehezebb találni, ez naná, hogy újabb humorforrás. Amit aztán fokozni lehet a próbákon, ekkor összeadódik mindenki setesuta igyekezete. Lábodi megmutatja, hogy a karmester kétségbeesetten próbál úrrá lenni a helyzeten, előtör belőle a megszállottság. Éjjel-nappal dolgozik, iparkodik rendezni, lelkeket ápolni, mások szorongásait oldani, magát valahogy megóvni a széteséstől. Olykor elkapja az alkotás hevülete, hogy aztán valami mindig kizökkentse belőle. A kétségbeesés és a lelkesültség között hatalmas az érzelmi hullámzás. Közben persze elhangzanak a Csárdáskirálynőből dalok, vagy daltöredékek. Néhány tagú igazi zenekar helyezkedik el a színpad két szélén. De a szabadulásukért játszók is hangszert fognak a kezükbe, ők szintén zenekart alkotnak, ettől is összekovácsolódva, és ezzel is jelezve az akaraterejüket. Költőisége, varázsa van, amikor a színészeknek a muzsikusokkal együtt sikerül összehozniuk a zenei hangzást. Ilyenkor eggyé olvad a saját igyekezetük a figuráéval, és ez szép, olykor egyenesen költői. Látszik, hogy mindenki nagyon odateszi magát. Hargitai, ahogy a darabbéli karmester, ezzel a produkcióval igencsak megmozgatja a közreműködőket, társulatot formál.

A Csárdáskirálynő pedig ikonként működik a nézők számára. Ismerősek a dalok, az örökzöld slágerek örömet váltanak ki, boldogsághormonokat szabadítanak fel. Vannak, akik nem kedvelik az operettet, de a maga műfajában remekmű. Ideje lenne a Bánk bán, Az ember tragédiája, a Csongor és Tünde mellett akár nagy nemzeti drámáink között számontartani. Színpadi szempontból tökéletesebb mint az előbbiek, arról nem is beszélve, hogy nemzetközi sikere miatt többen látták, mint a másik hármat együttvéve. Tasnádi, amikor megírta a Szibériai csárdást, épített az ismertségére. A szárnyaló dallamok jól kontrakarírozzák a háború borzalmait. Amit ellentételez egy szerelmi szál is, a karmester és a Kulcsár Viktória által megszemélyesített primadonna között, aki az égszakadás-földindulás közepette eljut Szibériába, hogy megtalálja a kedvesét. Ez már az operett-romantika, amihez szerelmi háromszög is dukál. A primadonnába még Budapesten belehabarodik, Quintus Konrád alakításában, Kaltenberg tábornok, aki, hogy megkaparinthassa a nőt, direkt besoroztatja a karmestert. Lényegében ez indítja be a cselekményt, ami majd turbófokozatra kapcsol. A népes szereplőgárda valamennyi tagja odateszi magát. Horesnyi Balázs díszletei, Kárpáti Enikő jelmezei, Góbi Rita koreográfiája segíti őket.

Nem állítom, hogy végig egyenletes színvonalú a produkció, ahogy azt sem, hogy mindenki egyformán jó. Azt viszont igen, hogy komoly munka, sok tehetség van benne, svungja van, magával ragadja a nézőket. Az összhatás meglehetősen jó.