;

Kína;hitel;közpénzek;Budapest-Belgrád vasút;

Képünk illusztráció

- Letették a következő évek legfontosabb közlekedési fejlesztésének alapkövét

Palkovics László szerint összesen mintegy 6000 milliárd forintos vasútfejlesztés várható az országban, amiből 750 milliárdot csak a Budapest-Belgrád vasútvonal emészt fel.

Lerakták a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítésének alapkövét pénteken Kiskunhalason. A rendezvényen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kijelentette:

„A hazai közlekedésfejlesztési erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll, ezen belül pedig az egyik legfontosabb beruházás a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése.”

A beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam, hangsúlyozta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Csakhogy a részletek nyilvánossága ügyében jelenleg is per van folyamatban, amit azok titkosítása miatt Szél Bernadett független parlamenti képviselő pert indított az állam ellen.

A Népszava is beszámolt szeptember első felében arról a bírósági döntésről, amely szerint a kormánynak be kell mutatnia azokat a konkrét külgazdasági és külpolitikai érdekeket, amelyek érvényesítését veszélyeztetné a hitelszerződés nyilvánosságra hozatala. Mint lapunk felidézte:

„A kabinet megközelítőleg 750 milliárd forintos költségvetéssel számol, a fejlesztést pedig 85 százalékban kínai hitelből fedezné az állam. A nyilvános információk alapján a beruházás Peking érdekét szolgálja. Szintén a titkolt adatok közt van a megvalósíthatósági tanulmány.”

A pénteki alapkőletételen Tomislav Momirovic szerb építésügyi, közlekedési és infrastruktúráért felelős miniszter arról beszélt, hogy szerinte a térség legmodernebb vasútjának megépítésével „még jobb kapcsolatokat teremtenek a két nemzet között”.

Hadházy Ákos kiderítette, hogy a nagyobbik kormánypárt az állami NISZ Zrt. telefonjáról intézi az utaztatást.