;

Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó;MITEM;

- Ég és Föld között – Az ördög megsegíti Évát egy magassarkúval

Sokfélék a most zajló Madách Nemzetközi Színházi Találkozó előadásai, markáns rendezők munkáit láthatjuk, miközben fájón hiányoznak produkciók a német nyelvterületről.

Robert Wilson Oidipusza után talán Silviu Purcărete Madách-adaptációját várták a legtöbben a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) meghívott produkciói közül. Mint ismert, a Berliner Ensemble a Színház-és Filmművészeti Egyetem körüli botrány miatt még korábban lemondta a szereplését a fesztiválon. Robert Wilson pedig levélben állt ki az Freeszfe Egyesület hallgatói mellett.

Purcărete nagyszabású Faustját láthattuk néhány éve Budapesten, szintén a MITEM-en, a mostani Eiffel Műhelyház területén játszották, az akkor még romos egykori gyárépület szolgált alkalmi helyszínül a világhírű rendező grandiózus alkotásának. Most Az ember tragédiáját a Nemzeti nagyszínpadán felépített díszletben, lelátószerű nézőtéren tekinthették meg a nézők. Purcăretét a Tragédia kapcsán a Sátán izgatta a legjobban.

A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadásában lett Luciferből három is. Ádámból és Évából is több van, színenként más játssza őket, de mivel maszkot viselnek, arctalanok maradnak. Az összes szereplőn maszk van, így egyfajta személytelen masszaként kísérik, a meztelenségre utaló testszínű jelmezben az eseményeket. A fő díszletelem egy hosszú asztal, leginkább egy boncasztal jut az embernek az eszébe róla. Purcărete, aki személyesen is részt vett a fesztiválon, Visky András dramaturg segítségével Madách szövegétől inspirálva vezet végig a színeken. (A prágai szín kimaradt.) 

Sötét, nyomasztó vízió az egész, amelyben a Sátán a legemberibb. Ő mozgatja a szálakat, amikor például Éva nem éri el az almát, így nem tudja leszakítani a fáról, megsegíti egy piros magassarkú cipővel, amely a bűn szimbólumaként többször is megjelenik az előadásban. Purcărete látomása néhol átlendül az opera irányába (Zeneszerző: Vasile Sirli). A prózai szöveget sem az mondja mikrofonba, aki játssza az adott szerepet, Sok az elidegenítő gesztus, mégis, a megjelenített színházi nyelv rendkívül egységes és hatásos. A rendező anatómiai színháznak nevezte ezt a nyelvet, az biztos, hogy a végére gyakorlatilag kiteríti a szereplőit. 

Együtt a bűnnel

Értelemszerűen a bűn áll a középpontjában a Konstantin Bogomolov által jegyzett szentpétervári Bűn és bűnhődés című előadás középpontjában is. A produkció formája zavarba ejtő. Dosztojevszkij regényét ugyanis főként hosszú monológok formájában jeleníti meg a rendező, az ő értelmezésében még a dialógusok is inkább egymást követő egyszemélyes interpretációk. Az előadásban mindenkinek megvan a maga igazsága, ebben a redukált formában pedig különösen élessé válik Raszkolnyikov (Dmitrij Liszenkov) és Porfirij vizsgálóbíró (Alekszandr Novikov) párviadala.

A drámai gesztusok nélküli szenvtelen játékmód felerősíti a szellemi, filozófiai csörte tétjét. Felnagyítja a nézőpontok összecsapását. A csaknem négyórás előadás egy ideig sokakban feszengést kelt, aztán, ahogy telik az idő, úgy válik a befogadó egyre elfogadóbbá.

Ebben az előadásban nincs gyónás, megbocsátás, még bűnhődés sincs. Utalnak is rá, hogy a bűnösnek, ha úgy dönt, együtt kell élnie a vétkével, és talán ez a legnagyobb büntetés számára.

A produkció végén azonban Raszkolnyikov, miközben megismétli, hogy mit követett el, egyszerűen meghajol a közönség előtt. A bűnösök valóban köztünk élnek, sőt, olykor még celebbé is tesszük őket.     

Játék az EvangéliummalTompa Gábor legutóbb Portóban rendezte meg Beckett klasszikusát, a Godot-ra várva című drámát. Ez a produkció is szerepelt a MITEM programjában. A színpadon rengeteg cipő, a látvány festői. Vladimir és Estragon várakozik. Ők, mint két nevettető, sőt önmagukon is kacagó bohócpárosként működnek, A túlélésért játszanak egymással és aztán megjelenik Pozzo és Lucky is. Tompa Gábor a közönségtalálkozón elmondta, hogy számára ez a darab olyan, mint egy zenei kompozíció, filozófiai értelemben pedig egyfajta játék az Evangéliummal. Az idő elütéséről szól, a várakozás gyötrelméről, hitéről és önfeledtségéről. Addig vagyunk képesek várni, amíg hiszünk benne, ehhez pedig elsősorban önmagunkat kell legyőzni.

Zsigeri sztriptíz

Emma Dante nem először jegyez előadást a MITEM-en, járt már nálunk 2015-ben a Verso Medea című előadásával. A most látható Misericordia című produkció elsősorban a nők elleni erőszak és a fogyatékosság témakörére reflektál. A történet szerint három kiszolgáltatott, nyomorban élő nő örökbe fogad egy sérült fiút. A 2020-ban Milánóban létrejött előadás, amely a Sud Costa Occidentale társulatának bemutatója, több színházi formáció, többek között a milánói Piccolo Teatro koprodukciójában valósult meg.

Három színésznő – Italia Carroccio, Manuela Lo Sicco, Leonarda Saffia – és a sérült fút játszó táncos, Simone Zambelli óriási energiával játszanak. Nem is játszanak, inkább léteznek, igaziak az érzelmi kitöréseik, a tombolásaik és az elcsendesülésük, a megbékélésük is. Mint ahogy az az orgiába hajló sztriptíz is valódi, amikor a három nő – a prostituáltságra utalva – az élvezetet hajszolva lemeztelenedik.

Ez egyszerre torokszorító és felszabadító. Emma Dante erős kézjegyet hagy a fesztiválon, felkavarja a lelkünket és a lelkiismeretünket.       

A szeretet tériszonya

Pilinszky János verseire, szövegire építkezik Mezei Kinga Éjidő című előadása, amely a szerbiai, magyarkanizsai Regionális Kreatív Műhelyben jött létre. Ez az előadás is érinti a bűnt, de inkább a magány, a számvetés, az önvizsgálat, a remény, a szeretet és a kegyelem témaköreit veszi számba, Pilinszky erős hatású lírája segítségével. A költő sorait rendkívül szuggesztív képek kísérik. Mezei Kinga képes összművészetivé tenni az élményt.

A verseket kitágítja a kreatív, a líra szövegére érzékenyen asszociáló anyag és eszközhasználat, a homoktól, a csengőkön át a bábokig. Az Azt hiszem című vers sorai alatt a szerelmesek homokban birkóznak: „ Azt hiszem, hogy szeretlek; lehúnyt szemmel sírok / azon, hogy élsz. / De láthatod, az istenek, / a por, meg az idő /mégis oly súlyos buckákat emel / közéd-közém, / hogy olykor elfog a szeretet tériszonya és / kicsinyes aggodalma. (...) Azután / újra hiszem, hogy összetartozunk, / hogy kezemet kezedbe tettem.”

Egy trió a színpadi tér hátterében élőben játszik (Zeneszerző: Mezei Szilárd). A rendező a színlapon úgy fogalmaz, Ég és Föld között vagyunk valahol a félúton. És ha ide eljutunk, ebben a lebegő állapotban Pilinszky hitet és megtisztulást adó gondolatainak bűvkörében még mosolyogni is tudunk vívódásainkon, vérre menő, sokszor reménytelennek tűnő küzdelmeinken.     

Infó:

Madách Imre: Az ember tragédiája

Csiky Gergely Állami Magyar Színház – Temesvár

Rendező: Silviu Purcărete

Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

Prijut Komedianta Színház – Szentpétervár

Rendező: Konsztantyin Bogomolov

Misericiordia

Sud Costa Occidentale társulata és több olaszországi színház koprodukciója

Író, rendező Emma Dante

Éjidő

Pilinszky János művei alapján

Regionális Kreatív Műhely – Magyarkanizsa

Rendező: Mezei Kinga

Samuel Beckett: Godot-ra várva

São João Nemzeti Színház – Porto

Rendező: Tompa Gábor

MITEM  

Egyelőre este tízig kaptak engedélyt zenés-táncos rendezvények tartására, de a hangszigetelt terek alkalmasak lennének az éjszakai programokra is.