A dicséret szárnyakat ad, és ennek igazságát a tapasztalatok is bizonyítják. De vajon jogos-e a szárnyalás, ha egy kormány gazdaságpolitikájának olyan tényezőkért ad jó pontokat egy hitelminősítő - jelesül a Moody's Investors Service -, amelyeknek éppen az ellenkezője az igaz?
A jeles intézmény egy évnyi várakozást követően "Baa3"-ról egy fokozattal "Baa2"-re javította államadós-osztályzatunkat. Aminek szívből örülünk is, de az időzítés nélkülözi a bölcs megfontoltságot. Tény, hogy a Moody's-nál a kedvezőbb rangsorolás megítélésekor még nem tudhattak a napról napra bővülő, szavazatszerzési célzatú "jótékonysági akciósorozatról", miként a 2022. évi évi költségvetési törvény megfogalmazói sem. Az is igaz, hogy az osztogatás fedezetéről már gondoskodott is a pénzügyi kormányzat, nagyrészt nemzetközi gigahitelek felvételével. Ennek fényében meglehetősen érdekesnek mondható a Moody's-nak a felminősítésünkhöz fűzött kommentárja: értékelésük szerint a magyarországi "erőteljes" növekedést "a hatékony költségvetési és monetáris politika is segítette".
A NER hatékonynak vélelmezett költségvetési politikája ellen nem csak a közeljövő felelőtlen, pénzszóró gazdálkodása szól, hiszen a 2021. évi hiányról már maga a kabinet is megjósolta, hogy az bizony el fog szállni. El is szállt, olyannyira, hogy a gyakorta elnéző Költségvetési Tanács is részletesebb magyarázatot kért arra, milyen belső okok késztették a kormányt, hogy a Fidesz-KDNP képviselőkkel olyan törvényt szavaztassanak meg, amelyben a 2,9 százalékos GDP arányos hiány 7,5 százalékra kúszott fel. És ez még az idén további a négyezer milliárd forinttal tovább is hízott az eredeti törvényhez képest.
A Moody's által megdicsért monetáris politika kétségtelenül hozzájárult a gazdaság növekedéséhez, de annak is bizonyítékát adta, hogy az Európai Unióban éllovas infláció megfékezésére képtelenek az MNB háza táján, ami az emelkedő hitelkamatok révén a visszafizetési kockázatokat is megnövelte. A bizonyítványunk már szép. Bárcsak a valóságról is elmondhatnánk ugyanezt.