A szezon leggyorsabb helyszínén, Monzában folytatódik a küzdelem a Forma-1-es világbajnoki címért. Az Olasz Nagydíj egyike annak a háromnak, amelynek keretében idén sprintfutamot rendeznek. Pénteken az első szabadedzés után tartják az időmérőt, amely a szombati, 18 körös sprintfutam rajtsorrendjét alakítja ki. A szombati 100 kilométeres versenytáv győztese indulhat a pole pozícióból vasárnap, a sprintfutam első három helyezettje pedig 3, 2, illetve 1 ponttal gazdagodik.
A monzai aszfaltcsík hosszú egyeneseket tartalmaz, a kör négyötödében tövig nyomják a gázpedált a versenyzők. A célegyenesre fordító hajtűkanyar, a Parabolica jelenlegi formájában elbúcsúzik, a hétvégén ünnepélyes keretek között nevezik át, s a 20 éve elhunyt Michele Alboreto nevét viseli majd. Az olasz autóversenyző – aki 1981 és 1994 között volt F1-es pilóta, s öt futamot nyert – 44 évesen veszítette életét, amikor a németországi Lausitzringen az Audija defektet kapott, ő pedig 300 km/óra feletti sebességgel a szalagkorlátnak ütközött.
Max Verstappen (Red Bull) zandvoorti sikerével átvette a vezetést Lewis Hamiltontól (Mercedes) a világbajnoki pontversenyben, azonban a hétszeres világbajnok brit könnyen fordíthat. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint a rivális Mercedes motorja erősebb, ezért úgy véli, az ezüstnyilak a hétvége esélyesei.
A 22 versenyhétvégésre tervezett idény 14. állomása lesz az olaszországi, ahol a Red Bull nehéz döntés előtt áll. Mint ismert, Max Verstappen silverstone-i balesetét követően motorcserére kényszerült, a holland pilóta a harmadik, egyben utolsó büntetés nélkülit kapta meg. Monza után még nyolc versenyhétvége lesz hátra, így az energiaitalosok elgondolkodhatnak egy motorcserén, amely 10 rajthelyes büntetést jelentene. Mivel az olasz versenypályán több előzési pont is nyílik, így a 63 körös vasárnapi versenyen minimalizálni lehetne a veszteségeket. Erre a döntésre leginkább akkor nyílhat reális esély, ha Hamilton Verstappen előtt zár szombaton, ellenkező esetben meglepő lenne, hogy a holland feladja pozícióját.
Verstappen márkatársa, Sergio Pérez jobb helyzetben van, a mexikói autójában már a múlt héten motort cseréltek az elrontott időmérőedzés után. Hamilton Mercedesében egy hete, a második szabadedzésen kimúlt a motor, ám az a német istálló elmondása szerint még az első verzió volt, azt a továbbiakban egyébként sem használták volna.
A spái versenyhétvége óta több csapat is bejelentette jövő évi pilótafelállását, immáron csak három szabad hely maradt 2022-re. A Haas egyelőre nem nyilatkozott jövő évi versenyzőpárosáról, de úgy tűnik, Mick Schumacher valamint Nyikita Mazepin 2022-ben is bizalmat kap.
Azt még nem lehet tudni, hogy a Mercedestől a mostani idény végén távozó Valtteri Bottas márkatársa ki lesz az Alfa Romeónál. A hírek szerint jó esély nyílik arra, hogy a szintén Mercedes által támogatott Nyck de Vries kap majd bizalmat. Érdekesség, hogy az Alfa Romeo Ferrari motorral versenyez, Kimi Räikkönen a maranellóiaktól érkezett, mint ahogyan Antonio Giovinazzi is a Scuderia támogatásával kapott ülést.
Miközben a Mercedes nagyobb befolyást szerezhet az Alfa Romeónál, a Williamsnél fordult a kocka azzal, hogy a Red Bull által pártfogolt Alexander Albon lett a Mercedeshez átigazoló George Russell utóda.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke aligha örül neki, hogy a legfőbb rivális által támogatott Albon Mercedes-motorral felszerelt autót vezet 2022-ben, de ennek egy másfajta politikai csatározás kapcsán is érdekes hozadéka lehet. A csapatok még nem állapodtak meg arról, hogy 2025 után az új erőforrások megtartsák-e az energia-visszanyerő rendszert. A Mercedes és a Ferrari megtartaná, a Red Bull viszont szabadulna tőle, mivel korábban sosem épített motort, s külső beszállítóra (Renault, majd Honda) támaszkodott.
A Volkswagen is érdeklődést mutat a Forma-1 iránt, a Williams csapatfőnöke pedig az a Jost Capito, aki a VW motorsport főnöke volt. Albon szerződtetésével nyilvánvalóvá vált a Red Bull és a VW összefonódása, ez a szövetség pedig komoly erőt képviselhet az új szabályok majdani alakításában.