;

divat;Ráth György-villa;

XIX. század végi női tárca – fontosak voltak a kiegészítők

- Legyezők, kalapokon landolt madarak, pompás ruhaköltemények

A szecessziós életérzés egy szeletét nyújtja a Ráth György-villában látogatható Dresszkód című kiállítás, amely ritkán vagy egyáltalán nem bemutatott tárgyakat, öltözékeket is felvonultat.

Szemkápráztató és izgalmas megoldásokkal, rendkívüli anyagokkal és jól átgondolt szabásvonalakkal, helyüket gyakran napjainkban is megálló öltözékekkel, bámulatos kiegészítőkkel és megannyi könnyedséggel, érzékiséggel, s határozottsággal találkozhatunk a Dresszkód: Szecesszió című, a Ráth György-villában rendezett kiállításon. A tárlat az Iparművészeti Múzeum Textil- és Viseletgyűjteményében lévő tárgyakból nyújt válogatást a XIX. század végi és XX. század eleji időszakból, ami azért is egyedülálló vállalkozás, mert szecessziós viseletkiállítást utoljára 1996-ban rendeztek a múzeumban, akkor is a prágai iparművészeti múzeum anyagát bemutatva. Nem volt azonban könnyű dolga a tárgyválasztásnál Csepregi Noémi kurátornak, ugyanis egyes anyagoknál idővel jelentős romlás következik be: a pamutból és más hétköznapi textilekből készült ruhák sokáig fennmaradnak, ám a selyem megőrzésére még nem találtak megoldást a restaurátorok: a XIX. század végén alkalmazott selyemeljárási technikáknak köszönhetően az anyag önmagától kezd bomlani – így lehet, hogy bizonyos darabokat itt láthatunk utoljára teljes pompájukban.

A kiállítás három tematikára fókuszál: megjelennek a nappali és éjszakai viseletek, s hangsúlyos szerepet kap a női életmódváltás, érzékeltetve azt a kettősséget, hogy a szecesszió egyszerre zárta le a XIX. század pompára törekvő viseletét és indította el a XX. század racionális, funkcionalista divatját. Ebben az időszakban kezdtek el a nők sportolni, egyetemre járni, dolgozni, így egyre szélesebb körben elterjedtek a praktikusabb viseletek, melyekbe az első terem nyújt bepillantást. Itt kapott helyet egy korabeli sportos viselet is, ami a hófehér, szolid csipkeblúzt, és az egyenes szabású, hosszú szoknyát jelentette. A sportruházat mellett a fürdőruháknak is külön szekciót szán a kiállítás, amelyek mai szemmel sokkal inkább tűnnek nyári utcai viseletnek, mint fürdőzéskor viselt öltözetnek, noha ízléses, alakot kiemelő megjelenésük vitathatatlan. – A korban szemérmesebbek voltak a hölgyek, a vízparton is viseltek harisnyát, cipőt, illetve fürdősapkát, vagy nagyobb méretű, terebélyes kalapot. Óvták a bőrüket, hisz egy elegáns hölgy nem mutatkozhatott napbarnított bőrrel, szeplősen, ez a dolgozó munkásasszonynak volt a védjegye – mesélte a kurátor lapunknak. Kiemelte, a fürdőkultúra a XIX. században kezdett el kibontakozni, előtte az a tévhit élt a köztudatban, hogy a fürdőzés egészségtelen. – Az infrastruktúra kiépítésével a hazai, és külföldi fürdővárosokat is nagy mértékben kezdték el látogatni, s a század végére olyan fürdőhelyek, amelyek korábban csak az elit rétegeket engedték be, szélesebb körben is megnyitottak: ez volt az egyetlen helyszín, ahol a társadalmi rétegek, és esetenként akár nők és férfiak is találkozhattak.

Alaptartozék volt még nyáron a napernyő, amely szintén a nem kívánt barnulás elkerülését szolgálta, és az óriási legyezők is elmaradhatatlanok voltak a nagy méretű kalapok mellett – ezekből is találunk egyedi darabokat. – A korabeli lapokban olvashatunk olyan gúnyos megjegyzéseket, miszerint ’idén ősszel a madaraink nem délre költöztek, hanem kimúltak, és a hölgyek kalapjain landoltak’– jegyezte meg Csepregi Noémi. Kiemelte, alapkövetelmény volt a fűző viselése is, amely a nyári melegben sem maradhatott el. – Ez volt az az időszak, amikor az orvosok és művészek összefogva igyekeztek elvetni a fűzőt, és olyan ruhadarabokat tervezni, ami alatt tiltott viselet lehetett, ám a hölgyek a társadalmi elvárások okán, s a karcsúsító hatása miatt inkább a fűzőt választották, szívesebben voltak csinosak, mint egészségesek.

Girardi József szalonjában készült ruha

Míg az első teremben ritkán vagy korábban egyáltalán nem látott öltözékeket találunk, addig a tárlat második részében a talán sokaknak ismerős stílusjegyeket hordozó darabok kaptak helyet. Itt három bámulatos, az 1910-es évekből származó estélyi viseletet láthatunk: az első a legelőkelőbb budapesti szalonban, Girardi Józsefnél készült, míg a második, a spanyol Mariano Fortuny által tervezett, és felesége, az ötletgazda Henriette Negrin nevén szabadalmaztatott Delphos ruha, amelyet a Magyarország egyik legszebb asszonyának tartott gróf Hadik-Barkóczy Endréné Zichy Klára viselt. A gazdagon redőzött pliszéruha azért sem mindennapi, mert a korban ezt a technikát egyedül a házaspár tudta alkalmazni, s mi több, vásárlóiknak felajánlották, ha kinyúlna az anyag a használatban, visszavihetik a ruhát, és újrapliszírozzák.

Hasonlóan rendkívüli a harmadik estélyi is, amely egy bécsi divatszalon munkája: a szecessziós életérzést leginkább felelevenítő, csipkékkel, flitterekkel ékesített, zsorzsett anyagú öltözék légiesnek hat, ám a kurátor elmondta, díszítése miatt rendkívül súlyos ruhaköltemény.

Kiegészítőkben is bővelkedik a tárlat, s a már említett kalapok, és legyezők sorából kiemelkedik a múzeum gyűjteményének meghatározó darabja, egy 1903-ban készült legyező, amely nemzetközi sikereket is elért, avatott be Csepregi Noémi. Kiemelte, miután az 1851-ben rendezett Londoni Világkiállításon nemzetközileg is érzékelhetővé vált, hogy a tömegtermelés a kézműipar hanyatlásával jár, rövidesen utóbbi felélesztésére tettek törekvéseket. E célból alapították 1872-ben az Iparművészeti Múzeumot, és ennek fontos lépése volt a csipkeművészet újjáteremtése is: Dékáni Árpád a varrott csipkéknél egy új technikát vezetett be, amelynek kivitelezésében Markovits Mária segítette: színes selyem- és fémfonalakkal egészítették ki a csipkét, a magyar népművészet motívumkincsét, valamint stilizált állat- és növényvilágot megjelenítve. Ők készítették azt az impozáns legyezőt, amely a Vízcsöpp Társaság, a hazai kézműipar fejlesztésére hirdetett legyezőpályázatára készült: a zsűri egyöntetűen a halasi varrott csipkével díszített munkát díjazta. Szintén a kiállítás különlegességei közt szerepelnek a hozzájuk köthető csipkeszegélyek és csipkegallér is, de fantasztikus a Mirkovszkyné Greguss Gizella festő- és iparművész 1900 körül készített legyezője, s egy pár selyemcipője is. A Dresszkód: szecesszió valódi kincsesbányát rejt a korszak és a divat történelme, története iránt érdeklődőknek. Számtalan finom részletet és izgalmas momentumot ismerhetünk meg a tárlaton bolyongva – akár csak a kurátor tárlatvezetésein járva –, s nem kétséges, megannyi titkot és fámát rejt még magában ez az időszak, arra várva, hogy felfedezzük.

Infó:

Dresszkód: szecesszió

Ráth György-villa

Nyitva: szeptember 12-ig

Kurátor: Csepregi Noémi

Az öltözőkabint idéző fülkében alsóruházati darabokat láthatunk

Közel negyven év után, tíz új dalt is tartalmazó albummal tér vissza minden idők legsikeresebb popcsapata.