;

influenszer;

- A befolyásolás gyerekkatonái

Egyelőre csak alakul a gyerekinfluenszerek piaca, de úgy tűnik, egyre több cég szeretne „ifi véleményformálókat” beszippantani. Miközben az üzleti környezet durvul (és a szülők gyakran hajtják a pénzt), kérdés, ki védi meg a gyerekeket, amikor a törvényt se tartatja be senki.

Nina Rosenbaum 15 éves hamburgi lány – mintegy 600 ezer követője van különböző online felületeken. Instagram-oldalán a ruháit mutatja be, rövid táncos videókat tölt fel, és különböző kémiai kísérleteket prezentál a családi konyhában. És persze nem idegenkedik a reklámtól: legutóbb a Netflixen induló új sorozatot népszerűsítette, lufikkal a kezében görkorcsolyázva. Hogy mindezzel mennyit keres, azt nem árulta el a német RTL televíziónak.

Nina tizenegy évesen a YouTube-on startolt, első videójában osztálytársainak adott leckeírási tanácsokat. Szülei nem jósoltak nagy karriert neki. „Édesapám akkoriban leginkább hallomásból tudott bármit a közösségi médiá­ról, most ott tartunk, hogy nemcsak követi a szerepléseimet, hanem rengeteg tanácsot ad, és bizony jó meglátásai vannak.” És elvei: abból nem enged, hogy első a tanulás, Nina addig szerepelhet a közösségi médiában, amíg a jegyei megfelelőek.

„A gyerekeknél és fiatalkorúaknál csak most alakul ez a piac, nincsenek rögzített árak, mint a felnőttek esetében, de a kattintásszámokból viszonylag pontosan meghatározható, hogy ez a korosztály mennyit kereshet egy-egy videóval” – magyarázta Felix Beilharz. A kölni műszaki egyetem docense, aki közösségimédia-szakértőként segít cégeknek, úgy számol, minden feltöltött poszt után 1500–2500 euró (mintegy 525–875 ezer forint) körüli összeg érkezhet Nina számlájára. Aki jó helyzetben van, mert míg felnőtt influenszerből rengeteg akad, gyerekekből, tinédzserekből jóval kevesebb – ezért nyit az üzleti világ a minél fiatalabbak irányába.

A 100 ezer, Instagramra feltöltött videó adatait összesítő németországi statisztikák alapján egy 5–20 ezer követővel rendelkező influenszer 50–250 euró közötti összeget keres egyetlen posztjával. Ami akár 2000 eurót is hozhat, ha valakinek aktív 20–100 ezer fős tábora van. Ahogy nő a létszám, úgy hasasodik az összeg: akinek a videóit több mint egymillióan töltik le, az alkalmanként garantáltan legalább 15 ezer eurót kap minden feltöltés után.

A gyermekvédelmi jogszabályokat a cégek úgy játsszák ki, hogy fiatalkorúak esetében a szülőkkel kötnek szerződést. A videókért kifizetett összegnél nem számít a kor, sokkal fontosabb az üzenet, amit közvetít, és persze az, hogy hány embert ér el. A szakember szerint sokan azt gondolják, húszezer követőt könnyen el lehet érni, de ez nem igaz. Embert próbáló feladat folyamatosan tízezrek aktív érdeklődését kiváltó témát találni, egyszóval hosszú az út, amíg valaki a nevével el tudja adni magát, s lényegében mindegy, mit tesz ki a közösségi oldalakra.

„Megnéztem Nina követőit, a túlnyomó többség a korosztályába tartozó lány, de van háromezer 45 év feletti férfi is, akik rendszeresen nézik a bejegyzéseit” – hívta fel a figyelmet Beilharz, mondván: erre nagyon oda kell figyelni és muszáj körültekintően eljárni. „Az egyik férfi én vagyok, a másik Nina nagypapája, de nem akarom elviccelni a témát – reagált a lány édesapja, Frank Rosenbaum. Aki szerint nem kérdés, hogy az interneten, ahogy az élet bármely területén, találkozunk olyan emberekkel, akiket szívesen elkerülnénk.

Gyerekek ne csinálják„Komoly fenntartásaim vannak gyermek- és fiatalkorúak szerepléseivel a közösségi médiában – jelentette ki Toyah Diebel. A 100 ezer követővel rendelkező 32 éves influenszer szerint ugyanis ez gyerekmunka, és nem is lehet ellenőrizni, hogy mennyi időt vesz el a fiatalok életéből. (Ráadásul a kisebb gyermekeknél főleg a szülők erőltetik.) De abban Toyah Diebel biztos, hogy az influenszerkedés mellett a gyerekek nem tudnak annyit pihenni, amennyi a megfelelő testi és lelki fejlődésükhöz szükséges lenne. Nem véletlen, hogy a hatályos német jogszabályok szerint 15 év alatti gyermekek csak könnyű fizikai munkát végezhetnek (például újságkihordás, korrepetálás, házimunka stb.). Filmek, videók készítéséhez szükségük van a területileg illetékes gyámhivatal engedélyére és a gyermekorvos hozzájárulására is (a szülői beleegyező nyilatkozat mellett). És a napi munka időtartama nem haladhatja meg a 3 órát. A közösségi médiában szereplő gyerekek az influenszer szerint ennél többet dolgoznak, de a nyilvánvaló törvénysértés büntetlen marad. „Saját tapasztalatból is tudom, minél többen követnek valakit a közösségi médiában, annál nagyobb a nyomás, a rajongók mindig valami újat akarnak látni. Óriási felelőtlenség ennek kitenni a gyerekeket, és akkor a negatív kommentek káros hatásairól nem is beszéltünk.”

Hogy csak időzített termékenységnövekedésről van-e szó vagy valódiról, az csak 20 év múlva derül ki – ez a demográfus rossz híre. Meg talán az, hogy addigra senkit nem fog érdekelni. Az viszont biztos, hogy ma az egyik legjobb kampánytopic a család, amit a kormányoldal ügyesen kisajátított, és hatékonyan használ (ebben nagy segítségére van egy másik politikai innováció), miközben az ellenzék egyelőre csak elképzeléstöredékeket mond.