;

film;kritika;

- Tűz a mélyben

Ha van magyar mozgóképes szuperprodukció, akkor a Toxikoma az.

Adott az egyik leghíresebb magyar színész (nálunk továbbra sincsenek sztárok), Szabó Győző, aki nyíltan vallott drogfüggőségéről és erről írt egy bestsellert 2012-ben. Illetve a filmesek közül ott van Herendi Gábor, a rendszerváltás utáni magyar mozgókép Steven Spielbergje, aki a legtöbb minőségi közönségsikert jegyzi. Kettőjük korábbi szakmai kapcsolata triviálissá tette, hogy ha a Toxikomából film lesz, azt Herendi rendezze, és épp ez kellett ahhoz, hogy Herendi tényleg kiérdemelje a korábban említett jelzőt. Az életműből ugyanis hiányzott a komoly hangvétel, az igazi dráma – sajnos a Lora nem feltétlenül hozta ezeket a kvalitásokat. Erre most ott a Toxikoma, amely a regénynek csak egy darabját, a Szabó Győző – Csernus Imre kapcsolatot is tartalmazó heroin-korszakot vette alapul.

Kimért objektivitással ismerem el: Herendi Gábor elképesztő szintet ugrott. Nem, mintha eddig nem lett volna vérprofi abban, amit csinál, de a vizualitás sosem volt rendezői kézjegye. Ebben most túllépett önmagán, simán hozza a heroin-látomás ábrázolást nemzetközi szinten. Molnár Áron személyében megtalálta a legújabb filmsztárt és Bányai Kelemen Barna karakterszínészi képességei az extrémitásig nyúlnak. Illetve, nem tudom, Herendi mit csinált Török-Illyés Orsolyával, aki sosem volt ennyire filmszínésznő korábban. A két férfi elhiteti, hogy ők valós és ismert személyek alapján hozzák a saját karaktereiket – szerencsére nem utánzásról van szó –, így a vásznon látott Szabó Győző és Csernus Imre egyéni interpretáció, mintsem a „szeszélyes évszakok”. Török-Illyés karaktere pedig fiktív szereplő, a regényben sem volt benne, de a szerelmi háromszög afféle herendis kézjegy.

Kérdés azonban, hogy ennyi innováció ellenére mennyire lett „haladó” film a Toxikoma. Talán egyvalamiben nem volt eléggé bátor a rendező: nem merült el jobban az addikció lelki folyamataiban. Látom, hogy Molnár Áron mindent megtesz, hogy megmutassa a sötét oldalt, miképpen Bányai Kelemen Barna gyógyítása is önfeláldozásokkal jár. Herendi azonban nem szeret pszichologizálni. A precíz, meghökkentések nélküli dramaturgiában hisz. Reméljük, egy picit, azért még majd látjuk őt elszállni is.

Infó:

Toxikoma

Bemutatja a Vertigo Média

A Magyar Művészeti Akadémia tagja lett Cserhalmi György színész, rendező. Székfoglalójának nyílt hangneme több jelenlévőt vitára sarkallt, végül a szöveget sem bocsátották a rendelkezésünkre.