Ember legyen a talpán, aki követni akarja a 2021 nagy európai filmfesztivál szezont. Cannes májusról júliusra tolódása indította a dominót, így későbbre kényszerült Locarno és Karlovy A-kategóriás mustrája is. Utóbbi esetében épphogy lehúzták a rolót a hétvégén, ma már indul is a világ legrégibb mozgóképes versenye, a 78. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál. Ez az első idei rendezvény, amelyet a megszokott időszakában tartanak meg és Alberto Barbera művészeti igazgató is elmondta azt, amit korábban kollégái: a több mint egy éves szünet miatt feltorlódtak a filmek, így a megszokott négy-ötszöröse volt a nevezett alkotások száma. Mindezek ellenére – teszem hozzá – Barbera idén is az abszolút biztonsági játlék híve volt, legalábbis ami a programot és a vörös szőnyegre invitálható sztárokat jelenti. Persze, egyúttal az is érthető, hogy Velence nem akar az utóbbi évtizedben nehezen megszerzett pozíciókat feladni, hiszen most már hagyomány, hogy nem is egy Oscarra „hangolt” produkciót a Lidón indítanak el világhódító útjára – gondoljunk csak Chloe Zhao rendezte A nomádok földjének vagy Todd Phillips Jokerének diadalútjára. Idén is már három produkciótól hangos a szaksajtó, amelyek „látatlanban” olyan jók, hogy a versenyszekciót erősítik.
A lista élén mindenképpen a velencei kedvencnek számító kanadai rendező Denis Villeneuve, nagy részben Magyarországon forgatott sci-fije, a Dűne áll. Mindenki a csodát várja ettől a produkciótól, lévén, hogy Villeneuve az Érkezéssel és a Szárnyas fejvadász 2049-cel bizonyította, hogy atmoszférateremtés terén igazi nagymester, és nem fél a konvencionális dramaturgiai megoldásoktól eltérni, szerzőiséget belevinni az amúgy méregdrága produkcióiba. Erre számít mindenki a Dűnénél is tőle, elvégre Frank Herbert irodalmi alapjai igen erősek és persze, előzményként ott van David Lynch 1984-es mozis feldolgozása, amely ugyan megosztó lett, de nem lehetett elvitatni, hogy az életmű fontos része.
Mindemellett a felső kategóriás filmek táborában már idejekorán sokat emlegetik az Oscar-lázat a chilei Pablo Larrain Spencer című drámája kapcsán, mely Diana hercegnő Charles-szal való házasságának legvégső stádiumát mutatja be és a címszerepet az európai fesztiválokon rajongással fogadott amerikai színésznő, Kristen Stewart alakítja. A nagy durranások közé kell sorolni még Perdro Almodóvar legújabb egészestés művét, a Madres Paralelast, amely a fesztivál nyitófilmje is egyben és az titokzatosság jegyében csak annyit árultak el róla, hogy két anya története, akik egy napon szültek. Nem mellékesen: főszereplője Penelope Cruz, aki élete nagy alakításait eddig mindig Almodóvar műveiben nyújtotta.
A versenyprogramban vannak további nagy nevek is. Új filmmel tér vissza a horror világában szupertalentumnak számító Ana Lily Amirpour, az érzékeny francia drámamester Stephane Brizé, a westernnel kacérkodó Jane Campion, a zseniális Olivian Colmant rendezi a hollywoodi filmcsillag Maggie Gyllenhaal, a Taxisofőr forgatókönyve óta élő legenda Paul Schrader és végül, de nem utolsó sorban a hazai mezőny legjobbja, Paolo Sorrentino.
Magyar film a hivatalos versenyben nincs, a Kritikusok hete nevű párhozamos szekcióban igen. a mindösszesen hét művet felvonultató válogatásba bekerült Fabricius Gábor első mozifilmje, a politikai pszichiátria kérdéskörét körbejáró Eltörölni Frankot. Az olasz filmkritikusok válogatásában az elmúlt években többek között olyan ma már legendás rendezők alkotásai debütáltak, mint Kevin Reynolds, Olivier Assayas, Mike Leigh, Bryan Singer, Harmony Korine, Peter Mullan, Abdellatif Kechiche vagy az Oscar-jelölt Bruce Weber és az Oscar-díjas Kenneth Lonergan.
„Feszes, szikár, erőteljes, valódi és igaz film, univerzális példázat az anarchiáról és az elnyomásról. Fabricius víziója hibátlan, rendezése elképesztően kortárs, felejthetetlen vizualitással és tartalommal mutatja be egy generáció dühét, lázadását.” – így indokolta Beatrice Fiorentino, a szekció igazgatója az Eltörölni Frankot beválogatását. A rendező szerint filmje kísérlet a társadalmi dráma és a „direct cinema” dokfilmes irányzat újrafelfedezésére, amelyből két verzió is készült. Velencében a fekete-fehér szerzői változat képsorai fognak peregni.