Minden játszmához legalább két szereplő szükségeltetik. A politikai játszmákhoz is. Ha az egyik kiszáll, akkor a játszma folytathatatlanná válik. A mindenkori kormány-főváros játszma alapeleme a fővárosi közlekedés szabályozása, ami időnként szakmai köntösben bukkan fel, de többnyire nyuszika sapkája stílusúvá válik a vita.
A játszma valójában már Demszky főpolgármestersége alatt elkezdődött, bár a végére Combino-hármas metró vitára szűkült. Tarlós mérnöklelkű, atavisztikus autósbarátsága napi ütközetben állt Vitézy Dávid közösségi közlekedés fókuszú intézkedéseivel, kettejük játszmája a Budaörsi úti buszsávokban vált látványos összecsapássá. Vitézy ott vereséget szenvedett, de a körúti lámpaprogram megmaradt. A dugódíj a fideszes többségű parlamenten bukott el.
A Karácsony Gergely ellenes kormányzati kampánynak meghatározó íve az "autósok üldözése", különös tekintettel a biciklisávokra. Holott Karácsony eleddig igen óvatosan próbálta visszafogni a városon nap mint nap átgázoló autóáradatot. A dugódíjról a vitát se indította el, a korábban ígért közlekedési alapjövedelemből az előválasztás hajrájában lett ingyen bérlet a 14 év alattiaknak, a parkolóhelyek tíz százalékának felszámolásából kizárólagos lakossági várakozóhelyek kijelölése néhány belső kerületben.
A nagykörúti lámpaprogram és a kerékpársávok ideiglenes felszámolásával viszont belecsúszott a Fidesz játszmájába. Miközben az általa megjelölt zöld irány arra mutat, amerre Európa nagyvárosainak vezetői tartanak, akik - felismerve a klíma-kényszert - sorban lépik meg a szükségeset: dugódíjat vezetnek be, egyre nagyobb sugarú körből tiltják ki az öreg autókat, stb.
Nálunk azonban ez most ismét nem szakmai kérdés, hanem egy politikai játszma része lett. Abból is egy alsóbbrendű nyuszika sapka kategóriájú. Holott a városi dugók felszámolása, az itt közlekedő autók számának drasztikus csökkentése a túlélés feltétele. A megoldás soktényezős, bonyolult képlet, aminek politikai játszmává züllesztése mindannyiunk számára végzetes következménnyel jár.