BKK;

- Akár már jövő hét csütörtöktől ingyenes lehet a közösségi közlekedés a 14 éven aluliaknak Budapesten

Karácsony Gergely szerint Budapest vezetése nem nyugodhat bele abba, hogy a városlakók leszoknak a közösségi közlekedésről.

Ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdán támogatja a javaslatot, akkor már másnaptól ingyen utazhatnak a fővárosi közösségi közlekedési járműveken a 14 évesnél fiatalabbak – jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester a főváros klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottságának csütörtöki kihelyezett ülésén.

Javaslatának indoklásakor a városvezető felidézte: a vártnál is súlyosabb csapást mért a fővárosi közösségi közlekedésre a koronavírus-járvány. A budapestiek – más európai városok lakóihoz hasonlóan – elpártoltak a közösségi járművektől és átültek az autókba. A fővárosi gépjárműforgalom aránya a 2019-ben mért 38 százalékról 2021-re 46 százalékra nőtt, miközben a közösségi közlekedés 34 százalékról 28 százalékra esett vissza, ami éppen az ellenkezője annak, amit a városvezetés korábban tervezett és kívánatosnak tartott volna. Karácsony Gergely szerint a Budapest vezetése nem nyugodhat bele abba, hogy a városlakók leszoknak a közösségi közlekedésről, mert ez zsákutca. Nem tehetik ezt a súlyos környezetszennyező hatás, illetve a komoly bevételkiesés miatt sem. Idén a várt 69 milliárd forintos jegyárbevételnek jó ha fele befolyik a kasszába, az eladott felnőtt bérletek száma például a felére csökkent az év első felében.

Az iskoláskorúakat nevelő családok körében minden bizonnyal örömmel fogadott ingyen-bérletről szóló javaslat kissé meglepőnek tűnik a főváros aggasztó pénzügyi helyzetének fényében. „Az első féléves adatok alapján minden kétséget kizárva kijelenthető: ha nem avatkozunk közbe, a fővárosi önkormányzat az év végére fizetésképtelenné válik” – festett sötét képet Kiss Ambrus pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes a Népszavának minap adott interjújában. Mint mondta, 2019-ben 236 milliárdos bevételhez még 216 milliárdos kiadás társult, míg 2021-ben 217 milliárd bevételből 291 milliárd forintos kiadást kellene fedezni. Szeptember 4-re minden működésre fordítható állampapír és készpénze elfogy az önkormányzatnak, hozzá kell nyúlni a 25 milliárdos folyószámlahitelhez. A fizetésképtelenséget elkerülendő alaposan bele kell nyúlni az idei költségvetésbe, ráadásul a csőd kockázata továbbra is fennáll a járvány negyedik hullámának egyelőre felmérhetetlen hatásai, illetve közösségi közlekedésre biztosított 12 milliárdos normatíva kormányzati lebegtetése miatt. Kiss Ambrus azt is hozzátette, hogy a szolgáltatás biztosításához – a jegyárbevételen túl – szükséges 120 milliárdnak alig 10 százalékát fedezi ez a támogatás.

Ki kell mozdítani a jelenlegi állapotából a közösségi közlekedéstA választási programom része volt az ingyenes diákbérlet bevezetése, márpedig én minden vállalásomat igyekszem teljesíteni. Egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy ez a lépés a bevételek csökkentését eredményezi, hiszen a BUBI példája éppen az ellenkezőjét bizonyítja. Bár ott volt egy ugrás a szolgáltatás minőségében, de azért ott drasztikusan csökkentettük a bérleti díjat, a bevétel mégis növekedett, a korábbival ellentétben most bőven fedezi a működési költségeket – válaszolta Karácsony Gergely a Népszava azon kérdésére, miszerint a főváros megengedhet-e magának ilyen gesztusokat, amikor éppen kiürülőben a kassza. A főpolgármester szerint meg kell akasztani azt a járvány alatt elindult folyamatot, amely rövidtávon pénzügyileg, hosszútávon várospolitikai szempontból életveszélyes. Az elmúlt évben a fizető utasok 40 százaléka eltűnt a közösségi közlekedésből. Ha ez így megy tovább Budapesten finanszírozhatatlanná válik a szolgáltatás, a város pedig élhetetlen lesz. A döntésnek van egy szociális vetülete is: az intézkedés vélhetőleg jelentős könnyebbséget hoz a több gyereket nevelő családoknak, akiket a válság leginkább megviselt. Másrészt ha három kieső gyermekbérletre esik egy vagy két megvásárolt felnőtt bérlet, mert a család mondjuk leteszi ezért az autót, akkor már pénzügyileg is nyertünk rajta. Ami biztos, ki kell mozdítanunk a jelenlegi állapotából a közösségi közlekedést, de ehhez gesztusokat kell tennünk a fővárosiak felé – magyarázta Karácsony, aki tagadta, hogy a bejelentés a kampány részeként fogant volna, egyszerűen mostanra készült el a közgyűlés elé terjeszthető javaslat. 

A BKK jegyárbevétele a járvány hatására drasztikusan csökkent: 34,8 milliárd helyett 2021 első félévében alig 18 milliárd jött be és a főpolgármester-helyettes szerint illúzió lenne azt hinni, hogy ez a második félévre beavatkozás nélkül felpörög. A BKK 13,5 milliárdos extra működési támogatást kapott, de a teljes hiányzó összeget a főváros nem tudta pótolni. Így a BKV hónapok óta kevesebbet kap működésre az eredetileg meghatározott havi díjnál. A városvezetés könnyítésként hozzájárult, hogy a BKV 4 milliárd forint értékű szállítói számla kifizetését átütemezze jövő évre. De azt Kiss Ambrus is elismerte, hogy ezzel egy kisebb hólabdát gyúrnak, amit a cég ezután görget majd maga előtt. Holott már van egy jóval nagyobb: a járművek amortizációja. Ennek költsége évi 16-20 milliárd forint, amit a jegyárbevételből képtelenség előteremteni, a tulajdonos fővárosnak pedig évek óta nem telik ennek pótlására. Az öreg buszok működtetése egyre többe kerül, nem beszélve a káros környezeti hatásokról. Az állam ebből semmit nem kíván átvállalni. Miközben a volántársaságok buszparkját folyamatosan cserélik központi forrásokból, a BKV esetében még ahhoz sem járulnak hozzá, hogy ezt hitelből megtegye.

Gyorsítósávon a fővárosi beruházásokA Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésére készült javaslatcsomagban több más különböző közlekedést segítő intézkedés is szerepel. Így kétszeres sebességre kapcsolnak a Blaha Lujza tér átépítésében, még inkább igyekeznek összehangolni a pesti rakpart építkezéseit, ideiglenesen felfüggesztik a lipótvárosi forgalomcsillapítást, megnyitják a korában elzárt V. kerületi Honvéd- Nádor utcát, visszaadják az autóknak a kétszer két sávot a Nagykörúton, ezenfelül a lámpaprogram átalakításával további 30 százalékkal növelik a körút kapacitását. A jelen lévő kerékpáros civil szervezetek képviselői rögtön tiltakoztak, rámutatva, hogy a kerékpározás nem az oka a dugóknak, hanem a megoldása lehetne. Szerintük nem a végre elért engedményeket kellene visszavonni a forgalmi helyzet kezelése érdekében, hanem inkább ösztönözni kellene a budapestieket, hogy minél többen üljenek biciklire. (Az elmúlt évben másfélszeresére növekedett a kerékpáros-forgalom a belvárosban.) Ughy Attila bizottsági tag a P+R parkolók építését kérte számon a főpolgármesteren, aki azonban kijelentette, hogy nincs forrás erre, így ezek a projektek elakadtak. Karácsony szerint egyébként sincs a világon annyi P+R parkoló, ahol elférne az ingázók összes autója. Szintén Ughy kérdésére válaszolva elmondta, hogy a dugódíjat megfontolásra érdemes közpolitikai eszköznek tartja, de a jelenlegi felfokozott politikai helyzetben nem lát esélyt ennek józan megvitatására. Ugyanezt gondolja a dízelautók kitiltásáról. Ezzel együtt az utóbbi ügyben társadalmi konzultációt indítanának azért, hogy értelmes céldátumot jelölhessenek ki a legszennyezőbb járművek Budapestről való kitiltására. – Nem szabad elfelejtkezni a szerényebb jövedelműekről, akiknek jellemzően rosszabb minőségű járműveik vannak – tette hozzá Karácsony Gergely, aki egyúttal tagadta, hogy politikai szándékok mentén döntenének arról, hogy mely kerületek jelölhetnek ki a kizárólagos lakossági parkolóhelyeket és melyek nem. Bármely kerület csatlakozhat a programhoz, de a fővárosnak az a szakmai álláspontja, hogy ezt össze kell kötni a mikromobilitási pontok létesítésével.

Kormányváltás, vb, Fudan, Diákváros

 

Karácsony nem csak a közösségi közlekedéssel kapcsolatban nyilatkozott csütörtökön, de kijátszotta az aduászt is Fudan-ügyben: a főpolgármester az atlétikai világbajnokság megrendezéséhez adott fővárosi hozzájárulás visszavonását javasolja a Fővárosi Közgyűlésnek. A Nemzetközi Atlétikai Szövetséggel folytatott konzultáció értelmében Budapest hozzájárulása nélkül nem lehet megtartani a sporteseményt.

„Már a legelején jeleztem, ha megszegik az erről is szóló 2019-as megállapodást, akkor a főváros sem támogatja tovább a vb-t – válaszolta a Népszava időzítés okát firtató kérdésére Karácsony Gergely. Mint mondta: »2019-ben az első nagypolitikai kérdés az volt, hogy miként viszonyuljon Budapest a versenyhez. Nekem akkor az volt az álláspontom, hogy állapodjunk meg, így a kormány és a főváros is megkaphatja, amit akar. Csakhogy a kabinet azóta többszörösen megszegte a megállapodást. A kormány vállalta, hogy az új városvezetés idején is teljesíti az Orbán-Tarlós paktumban foglaltakat, így például nem hoz döntéseket a fővárosról a megkérdezésünk nélkül. De megtette, többször is. A Diákváros elsősorban nem fővárosi ügy, hiszen leginkább a vidékieknek hiányozna az a több ezer kollégiumi férőhely, ami nem épülhetne meg a Fudan Egyetem miatt. A támogatás visszavonásáról azonban nem akartam egy személyben dönteni a járvány alatt érvényben lévő rendkívüli jogrend idején, a Fudan-törvények megszavazása után pedig most először ülésezik a Fővárosi Közgyűlés. Még nem történt semmi visszafordíthatatlan, remélem, hogy nem is fog a választásokig. Bízom abban, hogy a népszavazási kérdéseket – köztük a Fudanra vonatkozót – hétfőn átengedi a választási bizottság. Előzetesen már több tízezren jelezték, hogy aláírásukkal támogatják majd a kezdeményezést.

A közgyűlésben Karácsony mindenesetre nagy vitára számít, de bízik benne, hogy azok a kerületek is a javaslat mellé állnak, amelyeknek a kormány időközben forrást ígért az egészségügyi fejlesztésekre, bár szerződést még kevés helyen láttak erről. Ráadásul azt is láttuk már, hogy a kormány milyen könnyen vesz vissza odaígért forrásokat. Drukkoljunk annak, hogy lesz kormányváltás és akkor vb is lehet, meg Diákváros is megépülhet.

Valakik megpróbálták azt a látszatot kelteni, hogy a párt a Demokratikus Koalíciót és annak elnökét ócsárolja.