Római Birodalom;gladiátor;Nova Roma;

- Nincs vita, mindenki római polgár

Élnek-halnak az ókori Rómáért a Nova Roma nevű kulturális egyesület tagjai: de nemcsak „távolról” rajonganak a birodalom történelméért, ha kell, stólát, tógát vagy tunikát öltenek, és egy-egy napra legionáriussá, gladiátorrá, szenátorrá vagy egyszerű római polgárrá lényegülnek. A Nova Romában ráadásul megfér egymással a köztársaság és a császárkor, egyes tagok pedig úgy látják: a szervezet már nem is közösség, hanem egy szerteágazó család.

– Gyerekkorom óta érdekel a római kor, így szinte kiugrottam a bőrömből, amikor húszévesen megtudtam, létezik egy szervezet, ami tömöríti a rajongókat – meséli Gonda Attila, a Nova Roma nevű kulturális egyesület magyarországi elnöke, vagy ahogy a szervezeten belül hivatkoznak rá: „Pannónia kormányzója”. A harmincnyolc éves férfi amúgy latinnyelv-tanár, és a Magyar Tudományos Akadémián dolgozik nyelvtörténeti kutatóként, szabadidejében viszont átalakul Cn. Cornelius Lentulus legátussá, hogy vezesse a Nova Roma magyar tagjait.

A Nova Roma (Új Róma) 1998-ban alakult az amerikai Maine államban, hogy a római vallást, kultúrát és értékeket népszerűsítse. A szervezethez rövid időn belül világszerte csatlakoztak a római kultúra rajongói, így országonként megalakultak az egyesületek, vagyis a provinciák – a Nova Roma Wiki-oldal szerint a globális szervezet „szuverén államként” definiálja magát.

Egyes tagoknak a római kultusz az identitásuk részévé vált. Gonda pél­dául úgy érzi, noha a Római Birodalom régen elbukott, az euroatlanti kultúra annyira át van itatva örökségével, hogy tulajdonképpen aki az európai kultúra tagja, az kvázi római ember.

– Ezzel az identitással lehet azonosulni, de meg is lehet róla feledkezni. Viszont bármit is tegyünk, mindannyian rómaiak vagyunk – vallja az elnök, aki szerint minden a Római Birodalomból ered, úgymint a jogrendünk, a politikai berendezkedésünk, az állami ethoszaink, a hétköznapi szokásaink – és persze vérünkben is megtalálható a rómaiak DNS-e. Nem beszélve a vallásról, arról, hogy a római katolicizmus a birodalom hite volt Róma történelmének utolsó szakaszában. 

Felölteni a tunikát

– Akadnak a római kornak szerelmesei, akik a szokásosnál jobban beleássák magukat a kultúrába – mondja Gonda, aki társaival együtt maga is szívesen ölti magára a régmúlt ru­háit, hogy a Nova Roma rendezvényein fel­elevenítse az ókori birodalom mindennapjait és ünnepségeit. – Ezek a rendezvények a Nova Roma leglátványosabb történései. „Tulajdonképpen így érintkezünk a külvilággal, a nagyközönség így találkozik velünk.”

Az élő fellépések is szigorú rendben zajlanak. A tagok egyrészt korhű ruhákban jelennek meg, miközben ügyelnek arra, hogy a stóla, tóga, tunika és az egyéb kiegészítők a régi korokat idézzék. Amikor új tagot fogadnak be a szervezetbe, hiteles római nevet kap, ami akár létezhetett volna a birodalomban is.

– Az én nevem Gaia Fabia Niobe, és római polgár vagyok – mondja a történelem–régész szakon végzett Fábián Isabella, aki az Aquincum Múzeum és Régészeti Parkban a 2017-es Floralia ünnepségen csatlakozott a Nova Romához. A hölgy a rendezvényen római ruhában jelent meg – egy kék színű stólában és virágdísszel a hajában –, ezért Gonda Attila az ünnepségen felkérte, lépjen be a szervezetbe.

A Nova Roma a hétköznapokon is érezteti a hatását. Fábián Isabella

például otthon is emlegeti a római isteneket – ha szerencse éri, hálát ad Jupiternek –, szabadidejében pedig tunikákat varr vagy nyakláncot és karkötőt készít, hogy legyen mit felvennie a soron következő ünnepen. – Én történelmet és régészetet hallgattam az egyetemen, így a Nova Roma számomra egy bónusz, hiszen átélhetem azt, amiket tanultam – mondja Isabella, aki szerint ehhez az Aquincum mint volt római polgárváros remek helyszínként szolgál.

– Amikor végigsétálsz a romok között, szinte érzed, hogy itt valaha római polgárok és katonák jöttek-mentek és kereskedtek egymással. Amikor pedig mi, a hagyományőrzők a ruháinkban megjelenünk, az olyan, mintha a város újjáéledne.

Mint a történelemkönyvben

 – Ha valaki belép az egyesületbe, akkor azt mondjuk, hogy a Nova Roma polgára lesz, kap szavazati jogot és tisztséget is – mondja Gonda, hozzátéve, hogy a szervezet felépítése is a birodalmi hierarchiát tükrözi. – A tisztségviselők választása éves szinten a római köztársaság mintái alapján zajlik, hiszen az volt a legjellemzőbb, még császárkorban is – mondja Gonda. A szervezet csúcsán így a két consul, vagyis társelnök áll, akik az év első napjától az utolsóig „irányítják” a Nova Romát, őt követik a magistratusok, az állami tisztségviselők, mégis az igazi hatalom a szenátus, a „vének tanácsa” kezében van – utóbbiakat nem is választják, hanem egyes tisztviselők a mandátumuk lejárta után válnak „vénekké”.

A kiválasztást amúgy külön személyek végzik, a két censor (társtitkár), akik az egyes személyeket a különféle rangosztályokba sorolják, és kitüntető címeket adományoznak nekik, pél­dául lovagi rangot. Ha pedig a döntésük nem lenne jogos, azt az öt néptribunus megvétózhatja. – Szerencsére nálunk nem adókról és háborúkról kell dönteni, ezért sokkal kevesebb a szervezeten belül a konfliktus – így Gonda.

Világszerte a képernyőn

A szervezet a bürokrácia mellett fontosnak tartja a rendezvényeket is. Ezek közül kiemelkedik tavasszal Flóra istennő ünnepe, a Floralia, télen a Saturnus tiszteletére rendezett Saturnalia. De szerveznek nyári táborokat is, Szolnokon például tíz éven át volt római légióstábor, amelyen nyolctól tizennégy éves korú gyerekek kaptak játékos kiképzést, valamint tanulhattak római mitológiát, történelmet és irodalmat is. – Az ünnepeinken az egész Nova Roma együtt ünnepel, így a tagok Amerikától Ausztrá­liáig, Svédországtól Olaszországig figyelik az eseményeket – mondja Gonda. Éppen ezért, ha a magyar csapat fellép Aquincumban, azt nemcsak a magyarok, hanem az egész közösség követi a neten keresztül.

Kádár-kori gladiátorok

A Nova Roma egyik legizgalmasabb csoportja a Familia Gladiatoria Pannonia, amelynek tagjai rendszeresen lépnek fel Aquincumban és Gorsium­ban különféle gladiátor- és misztériumjátékokkal. A csapat szervezését még Weixelbaum János – azaz M. Aurelius Cotta Jovius – kezdte el 1985-ben, mikor is karateórákat tartott a Váci Izzó és Fényforrás Gyár alagsorában, ahol a tornaterem melletti könyvtárban bukkant rá Roland Auguet Kegyetlenség és civilizáció című könyvére, amelyből közelebbről ismerte meg a római játékokat.

– A kötetben szereplő fegyverek eléggé megihlettek, és mivel volt vas­ipari végzettségem, ezért ott helyben legyártottam párat – mondja a hatvanöt éves Weixelbaum János, aki a rétegelt lemezből és egyéb hulladék vasanyagból készült fegyvereket a társainak adta, akikkel a gyár tornatermében nekiállt gyakorolni a gladiátorharcokat. Noha az első dárdák még csúnyák voltak, a sisakok pedig aránytalanok – szorították a harcosok fejét, akik alig láttak ki belőlük –, Weixelbaum

János a következő hónapokban már profi karpáncélokat, sisakot és pajzsot készített, amelyekkel a csapat 1986-ban fellépett Törökmezőn a Békenap nevű fesztiválon.

A siker pedig idővel beköszöntött: a csapat 1988 óta több helyen küzdött Európában, úgymint Aalenben, Carnuntumban, Rómában, valamint Spanyolország, Olaszország, Hollandia, Dánia egyes városaiban is. A gladiátorok a fellépéseken azonban nemcsak a párharcokat idézik meg, de áldozati szertartásokat és légiósfelvonulásokat is tartanak, olykor pedig barbárok elleni csatákat imitálnak. Kitartásukat jól jelzi, hogy 1990-ben megtartották az úgynevezett „Limesjárást”, amelyen légiósfelszerelésben meneteltek Aquincumtól az ausztriai Carnuntumig.

A fantázia és a valóság összeér

Egyes alkalmakkor a Nova Roma fellépései konkrét, a szervezet életéhez köthető eseményekhez kapcsolódnak. Ilyen volt idén június 26-án a Múzeumok Éjszakája is, amikor Aquin­cumban a szervezet felavatta az új magistratusokat, akik ténylegesen az újonnan megválasztott tisztviselők voltak, akik január 1-jén léptek hivatalba. Az ezt követő temetési szertartás azonban még személyesebb volt: ezen konkrétan Gonda Attila nemrég elhunyt nagyapjáról, Gonda Sándorról emlékeztek meg, aki korábban a szervezet alapító-elnöke, vagyis consulja volt, és akit mint idősebb Cornelius Lentulus Alexandert vittek végig a város romjai között, majd egy tisztásra érve szimbolikusan elégettek – a halotti lepel alatt papírlapok voltak. – Noha a közönség aznap este egy korhű történelmi bemutatót látott, az nekem és a csapatnak egy végső búcsú volt nagyapámtól – mondja Gonda.

Legközelebb Szombathelyen  A Nova Roma magyarországi csapatai közül a Colonia Rostallo, a Familia Gladiatoria és a Legio XXI Rapax legközelebb augusztus 27-től 29-ig lép fel a szombathelyi Savaria Fesztiválon, ahol az ősi római ünnep, a Volturnalia (Volturnus a vizek istene) jegyében katonai hagyományőrző bemutatókkal várják a közönséget, úgymint légiós-seregszemlével, Mars-szertartással, római perrel és esküvővel. Emellett az ismeretterjesztés sem marad el, a Történelmi Témaparkban helyet kap egy tábori bronzöntő és fegyverkovács műhely, valamint megismerkedhetünk a római gabonafajtákkal és feldolgozásuk módjával is – utóbbit többek között a Kőszegen született nem Nova Roma-tag, de birodalomszerte ismert pékmester mutatja be, nevezett Sabillus Liberfilius, azaz Szabi, a pék.
Római táborra bukkanhattak a Bem térenMegtalálhatták Budapest első római táborát a Bem téren, mely később évszázadokon át kiépített piactérként szolgált – számolt be róla a muemlekem.hu. A terület fontosságát jelzi, hogy az úgynevezett történeti városmag része, vagyis itt már a középkorban és a római korban is város állt, amelynek tárgyi emlékei mellett az épületei is előkerülhetnek. A feltárás ráadásul nagy területen, több mint hétezer négyzetméteren folyhat, ami igen ritka Budapesten. A Bem téri ásatáson eddig két, egymás mellett futó árkot tártak fel, vagyis nagy valószínűséggel megtalálták a római tábort, de az árkok mindkét oldalán kerültek elő I. századi faépítmények alapárkai és oszlophelyei. Papp Adrienn ásatásvezető régész és Nagy Alexandra római koros régész szerint ez természetes, hiszen a tábor körül a katonák hozzátartozói, kereskedők, iparosok által lakott település alakult ki itt is. Két tény azonban kérdéses: vajon az ásatás valóban egy I. századi erődítményben folyik-e, s ha igen, annak északi vagy déli oldalán, vagy az azt övező telepen, valamint a szakemberek tényleg táborhoz vagy a tábort körülvevő civil településhez tartozó árkokat találnak-e?

Hetvennyolc évesen kevesen pattannak kerékpárra, hogy a budai hegyekben órák hosszat tekeregjenek. Szebeni Endre triatlonista gyakran megteszi, és a heti kétszeri uszodát sem hagyja el, két keréken járva meg a hét kilométeres utat a BAH-csomóponttól Budaörsig és vissza. A speciális verseny-szobabiciklin jóval hosszabb távokkal edz, és akkor nem is üti el az autó, vagy ő az autót, ahogy legutóbb megesett: a kormányt kitépte, a sisakot lenullázta. Egyebekben hajszála sem gördült. Versenyeken is örömest indul, de idén már csak olyanokon, ahol a szervezők elnézik, ha a veterán sportolók kifutnak a szintidőből. A huszonkilencszeres ironman most először azért szakítja meg – az éppen szombaton rajtoló – nagyatádi sorozatot, mert nem bírná elviselni, ha lezárnák előtte a pályát. A szíve vinné a cél felé, a mottója viszont („van még hová az úton”) mattot kapna. A triatlonversenyek rigorózus szabályfelfogása Bandi bá’-t szemlátomást bántja, de nem keseredett bele az érzésbe. A sportág ikonjaként ismeretlenül is ráköszönnek a kerekezők, ahogy a zeneiskolákban is nagy a respektje: mint aranykoszorús hangszerkészítő mester.