építőipar;munkaügy;ellenőrzés;fekete munka;

- Nem rettennek meg a feketemunkától az építőiparban

Minden harmadik ember feketén dolgozik az építőiparban – erősítette meg a korábbi tapasztalatokat egy tavaszi célvizsgálat. A szigorúbb szankciókról még nem értesültek a munkáltatók.

Egyelőre nem bizonyult elrettentő hatásúnak a kormány fekete foglalkoztatás elleni új szabályozása, részben azért sem, mert a jogsértésen kapott munkáltatók többsége az ellenőröktől hallott róla először. Többek között erre is rávilágított az innovációs tárca foglalkoztatás-felügyeleti főosztályának idén április 26. és május 14. között lefolytatott célvizsgálata. Az ellenőrzések kiemelten az építőiparra - autópályák, hotelek, hidak, társasházak, családi házak, éttermek építésére, felújítási munkákra – irányultak. Az ágazatban folyamatosan emelkedik ugyanis a súlyos munkaügyi jogsértések száma, illetve a feketefoglalkoztatás.

 

A célvizsgálat során 899 építőipari vállalkozás 2520 dolgozóját ellenőrizve is azt találta a hatóság, hogy a munkáltatók hatoda foglalkoztatja csak teljesen szabályosan dolgozóit. Minden harmadik építőipari munkavállalót viszont feketén dolgoztatnak. Ezek az eredmények hasonlóak a két évvel korábban lefolytatott célvizsgálat tapasztalataihoz, a trendek nem változtak – mutat rá a főosztály nemrég közzétett jelentése, amely azt is megállapította, hogy az új foglalkoztatásfelügyeleti előírások még teljesen ismeretlenek a munkáltatók és könyvelőik körében. Például az, hogy az idén március 1-je óta a fekete foglalkoztatáson kapott cégek a büntetési tételek megfizetésén túl kötelesek az adóhatóságnál bejelenteni is az érintett munkavállalóikat. Legalább a minimálbér mértékéig, és legalább 30 napra visszamenőleg tehát járulékot kell fizetniük a feketén dolgozók után is.

A feketefoglalkoztatás következményei egy 2019 végi kormányzati javaslat értelmében ennél súlyosabbak lettek volna: a 20 fősnél kisebb cégeknek a minimálbér kétszeresét, az annál nagyobbaknak pedig a négyszeresét kellett volna bírságként megfizetniük minden egyes feketemunkásuk után. Ez előrelépés lett volna, mert a korábbi szabályozás nem határozott meg a fekete foglalkoztatás esetén alkalmazandó bírságösszeget. A hatóság ezért csak belső útmutatók alapján mérlegelt. Az a feketén dolgoztató cég pedig, amely még a határozathozatal előtt visszamenőlegesen bejelentette munkavállalóit, jellemzően csak 100 ezer forintos bírságot kapott. Ennek a gyakorlatnak nem volt elrettentő hatása, és ezt a foglalkoztatásfelügyeleti főosztály is rendszeresen szóvá tette jelentéseiben. A feketemunkát szigorúan büntető javaslatból végül mégsem lett törvény, „a munkaügyi bírság módosítása nem időszerű” indoklással a fideszes többség pár nap alatt lesöpörte azt a napirendről.

Az innovációs tárca javaslatát a visszamenőleges bejelentési kötelezettségről később azonban megszavazták, és öt hónappal ezelőtt hatályba is lépett. Bodó Sándor, a tárca foglalkoztatáspolitikai államtitkára akkor azt hangoztatta: az új rendelkezés megszüntetheti a jogszerűen működő vállalkozások versenyhátrányát, hiszen a költségvetés és a munkavállalók kárára ügyeskedők elveszítik a bejelentés nélküli foglalkoztatásból származó tisztességtelen előnyöket. A foglalkoztatásfelügyeleti főosztály – már a törvény hatálybalépését követően lefolytatott – vizsgálatáról szóló jelentés szerint ugyanakkor „a versenyelőny megszerzése és megtartása érdekében” a munkáltatók továbbra is „bevállalják” egy esetleges hatósági elmarasztalás következményeit.

Az építőiparban a feketefoglalkoztatás 93 százalékban a bejelentés elmulasztásával valósul meg. A munkaügyi ellenőrök szerint tudatos jogsértésre utal az az elterjedt gyakorlat, amikor a helyszíni ellenőrzés megkezdése után – miután a dolgozó jelzi telefonon a helyzetet - a munkáltatók pár percen belül bejelentik az illegálisan foglalkoztatottakat. Vagyis tisztában van a jogszabályi kötelezettséggel, de a hatósági ellenőrzés elmaradásában bízva csak akkor jelentik be a dolgozókat, ha már elkerülhetetlen. Márpedig erre joggal alapozhatnak, hiszen a munkaügyi ellenőrök létszámát, és az ellenőrzések gyakoriságát oly mértékben lecsökkentette a kormány, hogy ha most ellenőriznek egy céget, akkor az legközelebb 83 év múlva kerülne ismét sorra.   

A feketefoglalkoztatáson kapott munkáltatók a könyvelő elérhetetlenségére, időhiányra, próbamunkára, illetve arra hivatkoztak, hogy a szakmunkáshiányt próbálják egy-egy napon „idegenekkel” pótolni. A jelentés szerint a többség azonban csak a közterhek megfizetését akarja elkerülni, teljesen mindegy, hogy munkaerőhiány vagy munkaerő többlet van éppen.  Az építőiparban jellemző alvállalkozói láncolatok sokasága szintén arra sarkallja a sor legvégén álló, a kétkezi, fizikai munkákat elvégző cégeket, hogy bejelentés nélkül foglalkoztassák embereiket. Máskülönben már nem érné meg nekik, annyira kevés pénz marad a láncolat legalján.

Az alvállalkozói láncolatok az ellenőröknek is fejtörést okoznak. A megrendelőt vagy a fővállalkozót általában nem érdekli, hogy a munkaterületen dolgozók kinek az alkalmazásában állnak, és be vannak-e jelentve. Az ellenőröknek így az építkezésen kell felkutatniuk, hogy az egyes dolgozókat ki foglalkoztatja. Eközben sokszor csak olyan információk állnak rendelkezésükre, mint annak az embernek a beceneve, aki szólt, hogy van lehetőség építőipari segédmunkára. Az így dolgozó munkások a legalapvetőbb szabályokkal sincsenek tisztában és csak reménykednek, hogy valaki valamikor kifizeti őket.     

A kialkudott összegek kifizetésére odafigyelnek A munkabérrel kapcsolatos szabályok megsértése miatt csupán 1 százalékban intézkedtek az ellenőrök. A munkáltatók még a feketén foglalkoztatottaknak is kifizették a minimálbért vagy a garantált bérminimumot nagyságrendekkel meghaladó, előzetesen kialkudott összegeket. Erről azt mondták: a jó szakembert, de még a segédmunkást is jól meg kell fizetni, mert ha elégedetlen, könnyen talál munkát máshol. Ezek az összegek ugyanakkor javarészt zsebbe mennek. Ha van munkaszerződés, akkor az abban megállapított alapbért, illetve a pótlékokat rendben kifizetik. A dolgozók nyilatkozatai alapján ugyanakkor az is látszik, hogy annál nagyobb összegekért dolgoznak valójában, ám a különbözet már „adó- és járulékmentes”.

Az olajárak és az üzemanyagok iránti kereslet megugrása, valamint a belső hatékonyságjavítás állhat az olajcsoport első fél évi csúcseredménye mögött.