Csúszik és drágul is a debreceni BMW gyár építése, de a helyiek továbbra is abban reménykednek, hogy egyszer végül mégiscsak elkészül a gigaberuházás, amitől a város több ezer új munkahelyet remél. Az aggodalmakat erősíti, hogy hiába pásztázzák az érdeklődők látcsövekkel messziről a gyár számára a kismacsi városrész mellett kialakított több száz hektáros földterületet, ott még szinte semmi nem emelkedik ki a föld felszínéből. Sokan viszont még emlékeznek az első beruházási és kivitelezési dátumokra, amelyeket annak idején a Népszava is megírt: 2018 októberében, az üzem alapításával kapcsolatos szerződések ünnepélyes aláírásakor még arról volt szó, hogy a kivitelezés 2019 őszén indul, addigra pedig már ki kellett volna épülnie az infrastruktúrának, a korszerűsített konténerterminálnak, a villamosított vasútvonalnak és az új telekommunikációs központoknak.
Ehhez képest Debrecen városa eddig még csak a földmunkálatokkal, a terület úthálózatának, közműveinek, energiaellátásának, valamint az esővíz elvezetésének kiépítésével készült el.
- Jelenleg folyik - többek között - a vízellátás és a földalatti csővezetékrendszer kiépítése, s a gyárterülethez kapcsolódó útszakaszok és kereszteződések kialakítása – tudta meg lapunk Salgó Andrástól, a BMW Magyarország vállalati kommunikációs vezetőjétől. Hozzátette: a mostani időszakban több mint húsz helyi munkatárs van a BMW debreceni csapatában az építési csapatban, a HR-en és a pénzügyi részlegen, rajtuk kívül külföldi kollégák is részt vesznek a debreceni projektben. Egy-egy pozícióra most is zajlik toborzás, ez a későbbiekben fokozatosan bővül – fogalmazott. Arra a kérdésünkre, hogy mi az aktuális céldátum a gyár átadására, diplomatikusan azt mondta: „ahogy korábban Oliver Zipse-től, a BMW AG Igazgatótanácsának elnökétől is elhangzott, az évtized közepétől egy vadonatúj elektromos autó-architektúra gyártásával indul majd a BMW Group debreceni üzeme. A beruházás további híreiről az elkövetkezendő hónapokban adunk tájékoztatást.”
Debrecenben felröppent a hír, hogy a BMW újabb területeket vásárolt, ezt azonban Salgó András cáfolta. A félreértésre az adhatott okot, hogy az uniós közbeszerzési értesítőben idén május végén megjelent egy szerződésmódosítás – ezt a napi.hu szúrta ki –, amely szerint a gyár területén az elektromos hálózati rendszer kiépítésére az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. által még 2019-ben elnyert tender 1 milliárd 569 millió forintos összegét további 165 millió forinttal megemelték. Erre a városháza indoklása szerint azért volt szükség, mert a szerződés megkötésekor előre nem látható befektetői igények miatt az egyes villamosenergia vételezési pontok helyét módosították, s a korábbi egy villamosenergia vételi pont helyett 6 új csatlakozás lesz a száz hektáros fejlesztési területen. Ez a száz hektár azonban nem új elemként került a beruházásba: a debreceni önkormányzat már első körben egy ötszáz hektáros ipari övezet kialakítását tűzte ki célul, amelyből 400 hektár a BMW területe, a többit pedig más, de főként az autógyárhoz köthető beszállítói cégeknek szánták. Az eredeti koncepcióval szemben, miszerint hét darab 10–20 hektáros területet alakítanának itt ki a részben a BMW-hez köthető beszállítóknak, tavaly szeptemberre kiderült, hogy kisebb, többségében 2–4 hektáros területek iránt érdeklődnek a potenciális befektetők. Emiatt megváltozott a területek kialakításának koncepciója, és a több, kisebb területen több csatlakozási pontra lesz majd szükség – indokolta a városháza a megdrágult szerződést.