Online fenntarthatósági felületet készítenek Budapest zöld térképének alkotói. A Green Guide Budapesthez hasonlóan a kétnyelvű, mobilbarát honlap is közösségi finanszírozással jön létre.
A projekt 2019-ben azzal a céllal indult, hogy egyrészt információhiány ne akadályozza a fővárosiak fenntartható életmódját, másrészt pedig a zöld vállalkozások elérjék a tudatos vevőket. Az alkotók, mint közleményükben írták: szerették volna bizonyítani,
Mint megírtuk, az offline, tehát kézbefogható, stilizált térképen a főváros parkjait, piacait, bolygóbarát vendéglátóhelyeit és más fenntartható vállalkozásait, kezdeményezéseit tüntették fel. A többnyire közösségi finanszírozással, környezetbarát risográf technikával nyomtatott térkép 5000 példányban jelent meg angol és magyar nyelven.
A pozitív szemléletformálást tavaly óta a blogjukon és a közösségi oldalaikon végzik: személyes ajánlókkal, gyakorlati tippekkel igyekeznek segíteni az életmód zöldítésében. Mivel már a nyomtatott térkép megjelenésekor sokan kérdezték, nem lesz-e online változata, önkéntes fenntarthatósági szakértők közreműködésével nemcsak a térképet költöztették a netre, hanem kibővítve létrehoztak egy átfogó, hiteles és objektív felületet, amely a terveik szerint segít a tudatos mindennapok és a városi fenntarthatóság megvalósításában.
Az ősszel induló, kétnyelvű, mobilbarát honlap fő eleme egy online térkép, amely különböző szűrők és szempontok alapján segít fenntartható szolgáltatókat találni Budapesten és már vidéken is, mivel az ötletgazdák tapasztalatai szerint nem csak a fővárosban tapasztalható nyitottság és igény a fenntarthatóságra. A platform folyamatosan bővülő információkkal, közérthető módon és ösztönző tartalmakkal segíti majd a tudatos városlakók és az országban működő zöld szolgáltatók, kisvállalkozások egymásra találását, és szakmai tanácsokkal támogatja a fenntarthatósági törekvéseket.
„A fenntarthatóság nem fekete vagy fehér; sokkal inkább egy spektrumként képzelhetjük el, amelynek nemcsak környezeti, hanem gazdasági és társadalmi pillérei is vannak” – vallja a Green Guide csapata. Céljuk, hogy mind a háromra rávilágítsanak egyedi fenntarthatósági szempontrendszerünkkel, amelyet azért fejlesztettek ki, hogy objektíven mérhessék a vállalkozások működését. Kérdőívük a fenntarthatóság számos szempontjából vizsgálja a vállalkozásokat, például energia- és vízfogyasztás, beszerzés, hulladékkezelés, anyaghasználat és újrahasznosítás, közlekedés, szállítmányozás, illetve szociális és egyéb zöld törekvések. A honlapra felkerülő szolgáltatóknak meg kell felelniük ennek a kritériumrendszernek, így a látogató biztos lehet abban, hogy felelős vállalkozást támogat, ha az oldalról választja ki új kedvenc kávézóját, ruhaboltját, csomagolásmentes üzletét vagy akár fodrászát.
Közösség
A Green Guide csapatának küldetésévé vált, hogy a magukat egyedül érző, ám tudatos, tenni akaró emberekből pozitív, támogató közösséget kovácsoljanak, azért is, hogy a nehéz pillanatokban motiválni, segíteni tudják egymást, és közösen tegyenek a fenntartható jövőért.
Az online felület megvalósításához az E.ON, a fenntarthatóság ügyének kiemelt figyelmet szentelő energiaszolgáltató többmillió forintos kezdő támogatást nyújtott, a honlap elkészítéséhez azonban további ötmillió forintra van szükség. Májusban közösségi finanszírozási kampányt indítottak, a különböző értékű hozzájárulásokért cserébe úgynevezett perkök, azaz köszönőajándékok járnak: a támogatók értesülhetnek a weboldal fejleményeiről, egyedi képeslapot, printet, hímzett felvarrót kaphatnak, de akár a platform tesztelésében és annak bemutatóján is részt vehetnek, illetve egyedi Facebook profilképkeretet állíthatnak be.