Afrika;koponya;Kilimandzsáró;

-

- Csontvázak a szekrényben

Fáradhatatlanul járja Európa egyetemeit, kutatóintézeteit, múzeumait egy idős afrikai férfi. Egy koponyát keres, amelyet német gyarmatosítók 120 éve küldtek Berlinbe. Gyakran elcsügged, de nem adhatja fel: megígérte a nagyanyjának, hogy hazaviszi a meggyilkolt szabadsághős maradványait szülőföldjére, a Kilimandzsáró lábához.

Mnyaka Sururu Mboro hetvenéves, nehezen lépked. Tanzániai létére jobban ismeri Németországot és kulturális intézményeit, mint a legtöbb bennszülött német. Először 1978-ban látogatott a Szövetségi Köztársaságba, ösztöndíjjal, kezdő építészmérnökként. Indulás előtt nagyanyja, Tawaia mesélt neki népük, a csagák legendás hőséről. Mangi Meli ifjú törzsfőnökként felkelést robbantott ki az idegen megszállók ellen, akik szolgasorba vetették őket. Vitézül küzdöttek, de a modern fegyverek ellen esélyük sem volt. Szabadságharcukat leverték, a vezetőit halálra ítélték és kivégezték. Mangi Melit és 18 társát 1900. március 2-án felakasztották.

Divatos antropológia

A meggyilkolt fiatal főnök fejét az ­európai urak levágták, a gyorsan bomló részeket lefőzték a csontról, a koponyát pedig diadalmasan elküldték a birodalmi fővárosba, Berlinbe – ez a terület ugyanis német fennhatóság alatt állt, a Deutsch-Ost­afrika elnevezésű gyarmat része volt. Ta­waia nagymama jól ismerte gyerekkorából a történetet, amely szájról szájra szállt a csagák között. Boldog volt, hogy unokája az NSZK-ba megy. Lelkére kötötte, vigye haza a kivégzett hős koponyáját, hogy így – hitük szerint – végre Mangi Meli szelleme is nyugodalmat találjon. Körbejárta a falut, elbüszkélkedett azzal, hogy helyrehozzák, ami helyrehozható a szörnyű igazságtalanságból.

A Kilimandzsáró lábánál, légvonalban 7000 kilométerre Berlintől persze nem ismerték az európai viszonyokat. Elképzelni sem tudták például, mire kellett a koponya. Nem pusztán győzelmi trófeának: akkortájt, a századfordulón nagy divat lett az antropológia. Tudósok csillapíthatatlan szenvedéllyel vizsgálták, méricskélték fekete-afri­kaiak­ csontvázait, azután hosszú értekezéseket írtak, és valahogy mindig arra a következtetésre jutottak, hogy a fehér ember magasabb rendű. Így próbálták igazolni Christoph Meiners göttingeni professzor teóriáját, amely szerint a néger a „fajok hierarchiájának” alján áll – közvetlenül az állat fölött –, és „ostobasága folytán szolgaságra született” (1790).

Két furcsa doktor

Mnyaka Sururu Mboro büszke volt a küldetésre, de fogalma sem volt, mire vállalkozik. Először akkor döbbent meg, amikor Nyugat-Berlin Wedding városnegyedében megpillantotta a Peteresallee utcatáblát, az Afrikanische Str. metrómegálló közelében.

Pszichopata tömeggyilkosokról elnevezett sétányon járnak az emberek egy európai városban, a huszadik század végén?! Doktor Carl Peters, a kelet-afrikai német gyarmat alapítója hírhedten aberrált figura volt, felvilágosult kortársai megvetették, rémtettei miatt leváltották hivatalából – csakhogy halála után a nácik rehabilitálták, és személyi kultuszt teremtettek körülötte, amely máig kitart (lásd keretes írásunkat).

Ám az igazi döbbenet akkor következett, amikor kiderült, mekkora készleteket halmoztak föl emberi maradványokból. Mintegy 900 ruandai, 400-500 togói és kameruni eredetű darabot őriznek a Porosz Kulturális Örökség Alapítványnál (SPK). Ezek jelentős része Felix von Luschan (1854–1924) gyűjteményéből származik; a mániákus orvos-régésznek becslések szerint hatezernél is több koponya volt a birtokában. (A namíbiai darabok nem is kerültek az alapítványhoz.) Ha idevesszük a többi csontot is, nagyságrendet ugrunk. Andreas Winkelmann brandenburgi anatómiaprofesszor úgy becsüli, nagyjából tízezer emberi maradványt tárolnak a fővárosi múzeumok, kutatóintézetek, egyetemek, archívumok raktáraiban – országosan ennek a dupláját.

Mangi Meli

Tű a szénakazalban

Mnyaka Sururu Mboro tehát tűt keres a szénakazalban, immár 43 éve. Részsikerek tartják benne a lelket. Felkutatta a kivégzett szabadsághős leszármazottait, és megszervezte, hogy Németországban DNS-mintát vegyenek tőlük, ami nélkülözhetetlen az azonosításhoz. Hiába ugyanis a közmondásos német precizitás, a csontok dokumentációja nagyrészt megsemmisült a második világháborús bombázásokban vagy elveszett a zűrzavarban. Csak a legutóbbi időben Berlinben hat gyanús koponyáról állapították meg laboratóriumi vizsgálattal, hogy nem lehet Mangi Melié. Újabban a kutató tanzániai figyelme az egykori NDK felé fordul, ahol szintén lapulnak csontvázak a szekrényekben. Drezdában hat, Rostockban két tanzániai eredetű koponyáról tud.

Ha ezek sem mutatnak egyezést, akkor irány Strasbourg. A csaga felkelések idején a város a Német Császársághoz tartozott, most francia államterület: ott legkevesebb 32 olyan koponyát találtak, amit érdemes alávetni a genetikai elemzésnek. A nagymama már régen halott, de ez csak tovább erősíti unokája eltökéltségét: addig nem nyugszik, amíg nem teljesíti ígéretét, meg nem találja és haza nem viszi a maradványokat. Úgy érzi, a népének is tartozik ennyivel. Pedig Tanzániában sem mindenki támogatja, ami különösen fáj az idős embernek. A Der Spiegel hírmagazinnak nyilatkozva nemrég elpanaszolta: „Sokan kétségbe vonják, hogy komoly erőfeszítéseket teszek a fej előkerítésére. Azt hiszik, csak szórakozni meg sörözni járok Németországba.”

A szadista félőrült dicsőségeHatalmas felháborodást keltett Berlinben a XIX. század végén, amikor kiderült, miféle szörnyűségeket mű­vel állomáshelyén a kelet-afrikai német gyarmatok birodalmi megbízottja. Az volt az utolsó csepp a pohárban, hogy felakasztatott egy fiatal fekete lányt, a szexrabszolgáját, miután kiderült, hogy az titokban összeszűrte a levet egy inassal. A hivatalnokot hazarendelték, majd fegyelmi eljárással megfosztották tisztségétől. Carl Peters (1856–1918) szadista hírében állt. Ismerőse, a felfedező Oskar Baumann szerint „félőrült” volt. Napjában többször rendelt el büntetésként korbácsolást, a legapróbb kihágásokért is: nyilván perverz élvezet volt végignéznie. A fehérek felsőbbrendűségét hirdette, de háremet tartott bennszülött nőkből. Az utókor a Deutsch-Ostafrika elnevezésű gyarmat alapítójaként tartja számon, és ha rákeresünk a nevére, efféle meghatározásokra találunk: „politikus, publicista, Afrika-utazó”. Egy evangélikus lelkész nyolcadik gyermekeként született az alsó-szász­országi Neuhausban, az Elba partján. Elit egyetemeken hallgatott történelmet, földrajzot, végül filozófiából doktorált. Rövid ideig gimnáziumban tanított és újságcikkeket írt, azután Londonba költözött. Angol gentleman módjára élt, de elvből nem vette fel az állampolgárságot. Csodálta a brit birodalmat, felismerte, hogy a nemzeti büszkeség és jólét forrása a gyarmatosítás. Hazatérve a német kolonizáció szószólója lett, társaságot szervezett előmozdítására (GfdK). Nagybátyjától örökölt vagyonából Afrikába indult, és kereskedőtelepet alapított az Indiai-óceán partján, szemközt Zanzibár szigetével. Tevékenységét szigorúan törvényes „szerződésekre” alapozta, vagyis gót betűs papírokat íratott alá analfabéta és/vagy leitatott helyi törzsfőnökökkel. Fegyveres támogatást ígért nekik ellenségeikkel szemben, cserébe korlátlan jogot szerzett katonai jelenlétre, a közigazgatás és igazságszolgáltatás megszervezésére, adók és vámok kivetésére, a természeti kincsek (hegyek, folyók, tavak, erdők) „hasznosítására”. Bismarck kancellárt eleinte nem hatotta meg „a darab papír, alján négerek keresztjeivel”. Peters mégis elnyerte a hivatalos felhatalmazást, a hangzatos Reichskommissar címmel a kilimandzsárói területekre (1891). Fényképein kötelező kellék a fehér operett-egyenruha, a háttérben fekete szolgával. Expedíciókat szervezett Kenyától Ugandáig, ám kegyetlenkedéseiről híresült el. Sorra hozta a halálos ítéleteket. A bennszülöttek Mkono-wa-damu, azaz Véreskezű néven emlegették, többször fellázadtak ellene. Ideológiája „a civilizáció terjesztése” volt. Bernhard Dernburg, az első német gyarmatügyi miniszter kötelességnek nevezte ezt, cserébe az erőforrásokért. A „lusta” őslakosokat, akárcsak a szomszédos belga, francia, portugál és brit gyarmatokon, vízilóbőrből készült korbáccsal ösztökélték. Az adóztatás bevezetésével pedig rákényszerítették őket, hogy az idegen uraknak dolgozzanak, éhbérüket nyomban vissza is vették fej- vagy kunyhóadó címén. Így váltak az afrikaiak „civilizált” bérrabszolgákká a saját földjükön. Miután Berlinben kipattant a botrány a kivégzett háremhölgy miatt, a leváltott komisszár vállalhatatlanná vált felvilágosult hazájában. Sértettségében másodszor is Londonba költözött, hogy angol szolgálatban kamatoztassa tapasztalatait, dél-afrikai aranybányák üzemeltetésével. Az első világháború kitörésekor ismét hazatért, emlékiratok írásával töltötte utolsó éveit. Halála után a nácik újra felfedezték, Hitler rehabilitálta. Filmet forgattak a szadista félőrült életéről, látnoki, tettre kész hazafiként ünnepelték. Arcképét bélyegekre nyomtatták, még hadihajót is elneveztek róla. Méltatták rasszista, antiszemita nézeteit. Megítélése heves vitákat váltott ki a második világháború után. Az NSZK-ban, Münchentől Hannoverig, számos településen átkeresztelték a Carl Peters utcákat és tereket, de így is sokfelé maradt még belőlük. Sőt arra is akad példa, hogy egy NDK-ban eltávolított emléktáblát az országegyesítés után visszahelyeztek a falra, s az máig ott éktelenkedik.
Dr. Carl Peters

Kötter Tamás író neve nem ismeretlen a Népszava olvasói előtt, a Nyitott mondatban interjú, a kulturális rovatban recenzió adott teret neki és a műveinek. Biczi Tamás ügyvédként kevesebben ismerik, s azt sem sokan tudják, hogy üzlettársa volt Tuzson Bence államtitkár. Mára a jobboldal véleményvezérévé vált, posztol, nyilatkozik, beszélget lendületesen. „Ön lesz a következő húzónév Rákay Philip után a jobboldali hangokat felerősítő Megafonban?” – kérdeztük hetekkel ezelőtt. Ő lett. Szó szót követett, és ebből egy interjú kerekedett.