MÁV;fák;villamosítás;

- Megcsonkolt csopaki juharsor – Akadályba ütközött a Balaton északi vasútvonalának villamosítása

Ősszel viszont már rendesen ki is vágják a harminc éves növényeket. A vasúti pálya másik oldalán egy kandelábersort és egy buszmegállót kellett volna áttelepíteni.

Ideiglenesen megmenekül a csopaki juharfasor: az északi parti vasútvonal villamosítása miatt kivágásra ítélt fák kidöntését csütörtökön kezdték volna meg, ám az utolsó pillanatban a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a madarak költési időszaka miatt a fák csonkolása mellett döntött, őszre halasztva a fasor kivágását.

Mint arról lapunk is beszámolt, gőzerővel zajlik a Balaton északi partján a vasútvonal villamosítása, melynek első szakaszaként Szabadbattyán és Balatonfüred között építik ki a villamos felsővezetéket. A beruházás természetesen Mészáros Lőrinc közreműködésével történik, ugyanis a munkálatokat a budapesti Vasútvill Kft. mellett a felcsúti oligarcha cége, az R-Kord Kft. végzi mintegy 23 milliárd forintért.

A villamosvezeték kiépítése néhol akadályokba ütközik, Csopakon például a 71-es főúttal párhuzamos, a vasúti pályától északra található Vasút utcában egy – a házakat az út zajától és porától megvédő – juharfasor lenne túl közel a vezetékekhez. Mivel a tervekhez nem lehet nyúlni, a NIF Zrt. úgy kalkulált – ahogyan elsőként a Hírbalaton megírta –, hogy ki kell vágni a három évtizede, társadalmi munkában ültetett fákat. Sok helybéli természetesen felháborodott a döntésen, főleg, hogy állításuk szerint alig több, mint egy hete értesültek a fadöntésről.

- Ennél jóval régebben tudtuk, milyen sors vár a fákra

 – mondta lapunknak Ambrus Tibor, Csopak polgármestere –, hiszen már a tervekben is szerepelt a kivágásuk, ugyanis belelógnak az úgynevezett védősávba. Megpróbáltuk megmenteni őket, tárgyaltunk a NIF Zrt.-vel, de nem sikerült más megoldást találni. A faluvezető szerint javasolták a cégnek, a vasúti pálya másik oldalán húzzák ki a felsővezetéket, ám a válasz szerint ott a buszmegállót megvilágító kandeláberek vannak útban.

- A fák és a villanypóznák közül előbbiek veszítettek – jegyezte meg Ambrus Tibor. Aki hozzátette, az éppen az idén év elején hozott helyi rendeletükkel sem tudják megakadályozni a fák kidöntését, az ugyanis csak azt mondja ki: március 1. és augusztus 31. között, azaz a madarak költési időszakában tilos a falkivágás Csopakon.

– Eddig még ezt sem vették figyelembe, úgy volt, hogy csütörtökön nekiállnak kivágni a fasort. Szerda délután azonban hirtelen értesítettek a NIF-től, hogy most csak csonkolják a fákat, s majd ősszel vágják ki őket.

Annyit sikerült elérnem, hogy ígéretet kaptam, előnevelt fákat ültetnek a helyükre, persze olyanokat, melyek nem veszélyeztetik a vezetékeket, így elvileg a juharsorunkat gömbjuharok váltják majd ki. Illetve úgy tűnik, 8-9 fát sikerül megmenteni a mostaniakból, ugyanis a fasor egy része már nem lóg bele a védősávba, így azokat nem engedjük kivágni.

Felvetésünkre, hogy a fasor védetté nyilvánításával esetleg meg lehetett volna menteni a fákat a polgármester megjegyezte: eszükbe sem jutott korábban, bárkinek útjában lennének a fák, nekik pedig természetesnek számított a Vasút utcai fasor, így nem gondoltak erre a lehetőségre, a tervek megjelenése után pedig már késő lett volna lépni, hiszen kiemelt állami beruházásról van szó, ami ellen a helyi szabályozás mit sem ér.

Megkerestük a NIF Zrt.-t, kíváncsiak voltunk rá, megfelelő tervezéssel nem lehetett volna elkerülni a fasor megszüntetését, s készült-e bármilyen felmérés a fákon fészkelő madarakról, költési és nevelési időszakáról?  

- A fakivágási és gallyazási tervezet előzetes egyeztetéseket követően, 2020 őszén készült

– válaszolta a NIF Zrt., mely megjegyezte, a cég projektjei során igyekszik minimalizálni a növényzetirtást, amiatt kérték a MÁV-ot, hogy az előírt 7,5 méter helyett csak 5 méter legyen a védelmi sáv, s ezzel a villamosítás első ütemében közel 250 fát sikerült megmenteni a kivágástól. - A csopaki fasor azonban 4-4,5 méterre van a pályától – állította a NIF Zrt. –, s ugyan eredendően cégünk csak gallyazásra javasolta, a MÁV jelezte, ez nem elegendő, ugyanis a vezetékhez közeli ágak végzetes balesetet okozhatnak.

A NIF Zrt. hozzátette, a vegetációs időszakra tekintettel a favágást őszre halasztották, s akkorra a Balaton-felvidéki Nemzeti Park szakfelügyeletét is bevonják az ügybe. A 71-es út oldalára pedig a buszmegálló miatti balesetveszély miatt nem lehet átvinni a vezetéket. A cég arra is ígéretet tett, hogy ősszel a fakivágás után kétméteres gömbjuharok kerülnek a kidöntött juharok helyére.  

VillamosításAz eredeti tervek szerint az északi parti vasút uniós forrásból finanszírozott villamosításának első – 2019-ben megkezdett – szakasza a nyárra befejeződik, s Budapesttől Balatonfüredig villanyvonatok járhatnak majd, s Füreden cserélik le a mozdonyokat dízelre a Keszthelyre, Tapolcára, Sümegre tartó vonatokon. A második, Balatonfüred-Tapolca-Keszthely, valamint Ukk-Tapolca szakasz tervezésére februárban írták ki a közbeszerzést, a 105 kilométernyi vasúti pálya mellett nemcsak a felsővezetéket kell majd kiépíteni, hanem akadálymentesítenek és felújítanak 25 állomást és megállóhelyet. A Magyar Közlekedési Klub, illetve a Közlekedő Tömeg blog szakemberei szerint viszont jelenlegi formájában kidobott pénz az észak-balatoni vasútvonal villamosítása, mivel csak Balatonfüredig készül majd el, s hogy a következő szakaszra mikor lesz pénz, nem tudni. Így viszont csak annyi történik, hogy Székesfehérvár helyett Balatonfüreden fogják lecserélni a dízelmozdonyokat villanyra, amivel nemhogy nem csökken a menetidő, de az állomások adottságai miatt az eddigi 10-15 perc helyett 18-20 perc lehet a várakozási idő. A jelenlegi északi parti pályaállapotok miatt amúgy a teljes villamosítás sem hozna érdemi változtatást, ugyanis a sínek nem bírnák el a dízeleknél erősebb villanyvonatok okozta megterhelést, azaz sok helyen csökkenteni kellene a maximális sebességet. Valós megoldást nem a villamosítás, hanem tucatnyi hibrid – azaz dízel és villany – motorvonat beszerzése jelentene, hiszen így alapból kiesne a mozdonycsere miatt elvesztegetett idő, s ezek a szerelvények a pályát sem terhelnék a jelenleginél jobban. 

Pikó András polgármester a tiltakozó lakóknak engedve, később valósítaná meg a drogosokkal foglalkozó misszió tervezett intézményét.