Híd;Hajógyári-sziget;

- Bontott hídelemekből épülne két új híd a Hajógyári-szigetre

A Déli vasúti összekötő híd elemeiből építenének új hidat a Hajógyári-szigetre. Éppen oda, ahol az új popkulturális központot alakítják majd ki.

Kétszintű gyalogos-kerékpáros híd épülhet az Óbudai sziget déli részén a jelenlegi H-hídként ismert autós bejáró és az Árpád híd között a Duna mellékága, valamint a Gróf Esterházy rakpart és a HÉV vágányok felett. Az új átkelőt a régi Déli vasúti összekötő híd újrahasznosításra alkalmas elemeiből raknák össze – tudta meg a Népszava.

Végleges döntés még nem született, de a Budapest Fejlesztési központ már megvizsgálta, hogy a bontott hídelemek bírnák-e a terhelést és arra jutottak, hogy a bontott hídelemek némi átalakítás és felújítás után akár száz évig is szolgálhatnak, hiszen a gyalogos és kerékpáros terhelés messze elmarad a vasútitól. Ennek további vizsgálatára nemrégiben közbeszerzési eljárást írtak ki.

A következő fogós kérdés az volt, hogy hol lehetne ezeket felhasználni. A négy felhasználható felszerkezeti rész ugyanis egyenként 100 méter hosszú és 680-700 tonna, így közúton nem szállítható, zsilipen sem vihető át, így nem sok helyszín kínálkozott. Csepel-sziget melletti mellékág, illetve az alatta lévő területek kiestek a zsilip miatt, így maradt a Hajógyári sziget. Felmerült egy új gyalogos híd építése a sziget északi csücskében, mivel ez szerepelt a főváros városszerkezeti tervében, de a főváros természetvédelmi okokból elzárkózott ettől. Így merült fel a H híd alatti átkelő ötlete. Vizsgálják még a Hajógyári sziget északi részére vezető jelenlegi K-híd – ez egyébként szintén bontott hídelemekből épült – lecserélését egy új két nyomú közúti hídra, amelyet szintén a Déli vasúti híd elbontott résziből raknának össze.

Az elbontott hídelemeket hajón úsztatnák fel a kiválasztott helyszínre. A további felhasználásra alkalmas részeket felújítják, így átépítik a teljes pályalemezt, gyakorlatilag csak a főtartók maradnának meg, majd ezt követheti az összeépítés, ha az összes műszaki vizsgálat eredménye megerősíti a környezetvédelmi szempontból kedvező megoldást.

Az előzetes becslések szerint a hídépítés költsége 30 százalékkal csökkenthető, ha bontott elemeket használnak újonnan gyártottnál. A pontosabb ár azonban a tervezés későbbi szakaszában határozható meg – válaszolta a Népszava kérdésére a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központ.

Arra a kérdésre, miszerint összefüggésben van-e a két híd átépítése a szigetre tervezett a kormány által a sziget déli részére tervezett összművészeti központ megvalósításával, azt a választ kaptuk, hogy a tervezett beruházás a közhasználat számára készül, elsősorban az egész Óbudai-sziget és Óbuda közötti átkelést hivatottak kedvezőbbé tenni. A kérdés nem a kulturális beruházások nyomán került napirendre. Az elbontott hídelemek hasznosíthatóságát vizsgálták, korszerű környezetvédelmi szemlélettel. 

A híd, amit cserélni kelleneA főváros tulajdonában összesen 307 híd, 77 aluljáró, 703 lépcső és 25 kilométer hosszú támfal van. Ezek üzemeltetése a Budapest Közút Zrt. feladata. A létesítmények összessége a cég korábbi vizsgálata szerint „igen rossz állapotban” vannak. A legrosszabb állapotban a Petőfi híd van, amelynek korrózióvédelme és a korlátok szegecselt kötései nagy részben tönkrementek, az acélszerkezetben jelentős anyaghiányok és károsodások keletkeztek, a hídfő-helyiségek áznak. De az 1955-ben épült K-hídra is ráférne a felújítás, sőt alkalmasint a teljes csere. Az átkelőn az 1973-as járdaépítésen kívül semmilyen beavatkozás nem történt, még az eredeti vasúti pályával együtt épült pályalemezen halad a forgalom. A híd acélszerkezete, a járdák acéllemezei erősen rozsdásodnak, a pályalemez vasúti talpfái korhadtak. A járda rendszeresen átlyukad, amit lokális beavatkozásokkal kezelünk.

Tonnaszám töltik fel kövekkel Fertőrákoson, az állami óriásberuházás helyszínén a tó mocsaras partját – derült ki ottjártunkkor.