Sem a koronavírus-járvány hatásai, sem a kormányzati döntések nyomán rendelkezésre álló szűkös anyagi források nem hátráltatják Budapesti Közlekedési Központot (BKK) az eltervezett fejlesztések megvalósításában – szögezte le a Népszavához eljuttatott közleményében a fővárosi közlekedésszervező társaság.
A BKK számba vette a legfontosabb korszerűsítéseket, amelyek 2021-ben kezdődnek, illetve részben be is fejeződnek:
A Széchenyi Lánchíd felújítása, ahol már meg is kezdődött a munka. Felidézték: újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, a gyalogos járdákat, valamint kiszélesítik a gyalogos aluljárókat. A megmaradó acélszerkezeteket javítják és gondoskodnak a rozsdásodás elleni védelmükről. A XXI. századnak megfelelő, energiatakarékos köz- és díszkivilágítást alakítanak ki. A közbeszerzési eljáráson nyertes A-Híd Zrt. nettó 18,8 milliárd forintért újíthatja fel a Lánchidat. Az átkelőt március 17-e óta nem használhatják a gyalogosok, az autós forgalom elől várhatóan június közepén zárják le. A munkák során a híd 18 hónapig a forgalom elől teljesen elzárt munkaterület lesz.
A Blaha Lujza tér megújítása, amelynek idén kezdődő kivitelezése másfél évig tart. A munkálatokra 2,67 milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A forrás kormány által biztosított részét, 1 milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni, ezért idén decemberben részműszaki átadások lesznek. A felújítás fő célja a tér élhetőségének javítása és a csomópont felszíni átjárhatóságának megteremtése új gyalogátkelőhelyekkel. Megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizúthálózatot és parkolókat, nagyméretű zöldfelületeket hoznak létre, több mint 65 új fát ültetnek, valamint az egykori színházra emlékeztető pihenő- és találkozópontokat helyeznek el a téren.
Az 50-es villamos vonalának felújítása, amelynek részeként négy megállót korszerűsítenek. A járat utasai már kerekesszékkel, valamint babakocsival is akadálymentesen fel- és leszállhatnak a peronoknál a CAF-villamosok üzembe állítását követően. Ez a felújítás az első lépése a vonal akadálymentesítésének, amelyhez a szükséges új járművek folyamatosan érkeznek Budapestre. A megállóhelyek környezete is megújul, felújítják a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, gyalogosátkelőhelyeket, 39 darab új fát telepítenek és a zöldfelületet is rendezik. A korszerűsítés előreláthatóan még az idén ősszel elkészül.
A gyalogos-, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedés, másnéven a „fenntartható közlekedés” fejlesztése a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében. A Fővárosi Önkormányzat és a BKK az érintett önkormányzatok bevonásával konzorciumot hozott létre, és összesen bruttó 8,39 milliárd forint európai uniós támogatást nyert. A forrást összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevekénység megvalósítására fordítják 2023 közepéig.
Több jelentős útfelújítás is várható az idén. Az újbudai Péterhegyi úton és a rákospalotai Deák utcában tavasszal indulhat a rekonstrukció, az újpesti Rózsa utcában és az angyalföldi Göncöl utcában a nyár elején. Ha sikerrel zárulnak a közbeszerzési eljárások, útfelújítás indulhat ősszel a terézvárosi Podmaniczky utcában, a zuglói Vezér utcában, valamint az újpalotai Erdőkerülő utcában és Zsókavár utcában. Mindezek mellett további munkálatokat terveznek, készítenek elő a IX., a XVIII., a XXII. kerületben is.
A BKK a jövőbeni fejlesztések terveit és előkészületi munkálatait is összegezte. Ezek közé tartozik a Petőfi híd és környezetének megújítása: januárban elkészültek a tanulmányterv végleges tervei: Az Irinyi József utcán növelnék a zöldfelületeket és kerékpáros infrastruktúrát alakítanának ki, figyelembe véve a budai fonódó villamoshálózat új szakaszát. A Petőfi hídon a járdakonzol kiszélesítésével kerékpárutat létesítenének, és a Boráros tér teljesen megújulna a H6-os és H7-es HÉV-ek fejlesztésekor.
A Budafoki út felújításának folytatása: a már megkezdődött forgalomcsillapítási akcióterv keretében előkészíthető a Szent Gellért tér és a Bogdánfy út közötti szakasz teljes felújítása, valamint a Gubacsi híd és környezetének megújításáról készült tanulmányterv műszaki megoldásait fogják összehangolni az állami Budapest Fejlesztési Központtal (BFK), ugyancsak a H6-os HÉV fejlesztéséhez kapcsolódva.